Ügyintézés kényelmesen
Január 1-jétől interneten is lehet ügyeket intézni a rendőrségnél.
Akár feljelentés, akár határrendészeti, szabálysértési ügyben kell felvenni a kapcsolatot a hatósággal, az ügyfélkapun regisztrált polgárok már távolról is kezdeményezhetik az eljárást.
Jelenleg 32 témacsoport több mint 200 ügytípusában lehet elektronikus úton eljárni. A Rendőrség Szolgáltatási Szabályzata tételesen felsorolja az ilyen ügyeket.
– Ez a rendőrség honlapján (www.police.hu), az e-ügyintézéssel kapcsolatos szabályzatok menüpontban található meg – mondta Gömbös Sándor dandártábornok, az Országos Rendőr-főkapitányság Hivatalának vezetője. – A rendőrségnél nem ismeretlen ez a kapcsolattartás, a közigazgatási hatósági ügyeknél már évek óta működik a módszer, amelyet továbbfejlesztettünk és jelentősen kiszélesítettünk.
Az interneten ügyet intézők választhatnak: vagy az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogram (ÁNYK), vagy a Belügyminisztérium által létrehozott e-Papír szolgáltatás révén juttathatják el beadványaikat. Előbbivel a honlapon megjelölt ügykörökben nyújthatók be az elektronikus űrlapok a rendőrséghez, utóbbi pedig egy szabad szöveges hitelesített levelezést tesz lehetővé, melynek címzettjét a rendszerhez csatlakozott közigazgatási intézmények közül választhatja ki a feladó egy menüből. Mindkét típus tudnivalói a szolgáltatási szabályzatból ismerhetők meg. A felmerülő technikai és szakmai kérdésekben a 1818-as telefonszámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonal nyújt segítséget. Ehhez ügyfélkapus regisztráció szükséges. Ez biztosítja, hogy a beküldő hitelt érdemlően azonosítható legyen, és a válaszüzenet csak az arra jogosulthoz jusson el. Olyan nyilatkozat tételére is van lehetőség, melyben a szolgáltatást igénybe vevő teljes egészében elektronikus útra tereli a kapcsolattartást. Ebben az esetben a rendőrségi küldemények a személyes ügyfélkapuba érkeznek, melyekről a címzett e-mailben kap értesítést – otthoni várakozástól, postára járástól megkímélve.
– A folyamat kialakításánál az volt az egyik vezérlőelv, hogy a személyes megjelenést nem igénylő ügyekben az állampolgárok kényelmesebben, számukra alkalmas időben tarthassák a kapcsolatot a rendőrséggel a világ bármely pontjáról – folytatta a dandártábornok. – A másik fő szempont az volt, hogy az ügykezelés hatékonyságát növeljük. Az ÁNYK-űrlapok intelligensek, „vezetik a kitöltő kezét”. A program csak akkor engedi benyújtani a dokumentumot, ha minden kötelezően kitöltendő rovata adattartalommal van ellátva, így a hiánypótlások csökkenését és gyorsabb, hatékonyabb ügyintézést várunk a folyamattól. A rendszert úgy programozták, hogy amint a dokumentum beérkezik, haladéktalanul továbbítsa a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez, hogy a feldolgozás mielőbb megkezdődhessen. Ez is a gyorsaságot növeli, azonban fontos megjegyezni, hogy az elektronikus ügyintézés kizárólag hivatali időben lehetséges. Az azon túl benyújtott dokumentumok feldolgozását a rendőrség a következő munkanapon kezdi meg. Azonnali rendőri intézkedést igénylő esemény, vészhelyzet esetén ezért továbbra is a nap 24 órájában elérhető központi segélyhívót (112) kell tárcsázni! Hétfő reggelig ÁNYK-űrlapból 111 darabot fogadtunk be, és 151 e-Papír érkezett.
KUTLÁN EDINA
FOTÓ: SEBESTYÉN JENŐ