Téli vezetéstechnikai tanácsok

2015. 01. 02., p - 07:08
Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Vigyázzunk magunkra és egymásra!

Hogyan vezessünk a téli utakon?

A havas, de még inkább a jeges út igencsak próbára teszi az autósok türelmét, tudását, idegrendszerét. Köztudott, hogy útjainkon leginkább kiszolgált autómatuzsálemek futnak, amíg bírják még magukat. Persze egyre gyakrabban találkozunk már modern, jól felszerelt csodamasinákkal is. 

Nem mindig a gépkocsi márkája, minősége határozza meg, hogy célba érünk-e. Főként a téli utakon. Ez leginkább a vezetők tapasztalatától függ, valamint attól, betartjuk-e a közlekedési szabályokat.

A legfontosabb szabály: közlekedjünk okosan, megfontoltan! Legyünk türelmesek és figyelmesek! Tiszteltjük autóstársainkat, legyünk előzékenyek, fokozottan tartsuk be az elsőbbségadás szabályait! Télen pedig még inkább csökkentsük a sebességet!

 

Hogyan készítsük fel autónkat a téli utakra?

Nagyon fontos lenne, hogy mindenki rendelkezzen téli gumikkal. Nem eggyel, nem kettővel, hanem öttel (a pótkerék is)! Sajnos nálunk még igen kevesen teszik meg ezt a biztonsági beruházást. És a hólánc is hiányzik. (Ezt is két kerékre kell felszerelni!) Pedig a havas, téli utakon, főleg ha lejtős utakon is utazunk, ez elengedhetetlen. De nagy segítséget nyújthat a hólánc a mellékutcákból való kijutáshoz is.

 

Fékezés…

A tapasztalat azt mutatja, hogy havas, jeges úton a fékezéssel még nagyobb galibát okozhatunk. Tehát fékezni csúszós úton veszélyes. Főleg a hátsó meghajtású autókkal. A kapaszkodók előtt azt a sebességet kell megválasztani, amivel autónk fel tud jutni a dombra. A lejtőn sebességet váltani nem szabad, mert irányíthatatlanná válhat az autó. De a sík terepen is ügyelni kell a sebességváltásra, az előzésre, a kormánykerék hirtelen elmozdítására, mert könnyen megpördülhet a gépkocsi.

 

Mit tegyünk, ha megcsúszott az autó?

Semmiképp ne essünk pánikba, ilyenkor kell leginkább észnél lenni. Első teendő: vegyük le lábunkat a gázpedálról. A kormányt fordítsuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Ne fékezzünk, mert akkor tovább pörgünk. És még egyszer hangsúlyozzuk: lassan, nyugodtan vezessünk. 

 

Téli vezetéstechnika

A megfelelő öltözet és helyes testtartás a kényelmes, nyugodt vezetés előfeltételei. Az utazás időtartamának növekedésével ajánlatos egyre gyakrabban pihenni. Az útviszonyok a szintkülönbség növekedésével gyorsan változnak, vegyük figyelembe ezt a tényezőt is.

Az útviszonyoknak megfelelő sebesség és a nagy követési távolság a legfontosabb. A vezetésmód az abroncsok néhány négyzetcentiméteres felfekvési felületétől függ. Havas vagy jeges úton csak megfelelő vezetési technikával tudjuk a meghajtóerőt az útra vinni.

A síkos utakon való fékezés mindig teljes összpontosítást követel a vezetőtől. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik és kicsúszik. Ilyenkor csak az segít, ha a lábunkat levesszük a fékről, egyenesbe hozzuk az autót és csak akkor fékezünk, mikor az autó újra a kívánt irányba állt. 

Éjszaka, sűrű hóesésben fárasztó és kimerítő a vezetés. Ilyenkor csak a sebesség csökkentése segít. Fontos a világítás! A fényszórókat, valamint a többi lámpát gyakran tisztítsuk. Különösen teli csomagtartóval állítsuk be úgy a fényszórókat, hogy ne vakítsák a szembejövőket. 

Ha behavazott sávokat keresztezünk vagy váltunk, tartsuk  biztosan a kormányt és enyhén lépjünk a gázra.

 

Blokkolásgátló rendszer

Gyakorlott vezetők tudják, hogy különösen behavazott, jeges úttesten a kemény fékezés, s ezáltal a kerekek leblokkolása milyen következményekkel járhat. A gumi szélének oldaltartása csökken, az autót nem lehet kormányozni, adott esetben ki is farolhat. A fékút általában hosszabb lesz, mint az optimális fékezésnél. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy az erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását automatikusan úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Az autó kormányozható marad, az abroncs és az úttest közötti erőátviteli képességet pedig optimálisan fékezésre fordítjuk.

Síkos úton a blokkolásgátló rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag kisebb fékezésnél is elérjük az abroncsok tapadási határát. Az ABS-rendszer működését, a fékszabályozást a fékpedál pulzáló mozgásaként érzékelhetjük. Ezen felül kattogó hang (a fékszabályozásé) jelzi, hogy legalább egy kerék elérte az abroncs és az úttest közötti tapadási határt. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a csillogó felületű út csak nedves vagy jeges is, elég lágyan megnyomnunk a fékpedált, hogy megkapjuk a választ. Ha arra kényszerülünk, hogy a járművet erőteljesen lefékezzük, síkos úton ne hagyjuk abba a fékerő növelését, amikor a szabályzási folyamat megindul. A jármű lehető legnagyobb lefékezését csak akkor érjük el, mikor már minden kerék fékereje szabályozott.

Forrás: http://www.autoszerviz.szerviztrade.hu/


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Őrizetben egy ózdi kristály-díler

A rendőrök elfogták és őrizetbe vették azt az ózdi férfit, aki új pszichoaktív anyagot árult vevőkörének, köztük fiatalkorúaknak is.

 

A káli  dílerek őrizetben

A Füzesabonyi nyomozók öt személyt hallgattak ki gyanúsítottként pszichoaktív anyaggal visszaélés gyanúja miatt.

 

Megduplázta

A rendőrség a balesetek megelőzése érdekében országos akciót tartott 2024. április 15. és április 21. között.

 

Elég ebből!

A nyíregyházi nyomozók véget vetettek a gépkocsifeltörésekre szakosodott budapesti páros bűnös tevékenységének.

 

Körözött autó Nagylakon

Német hatóságok által körözött autót foglaltak le Nagylak közúti határátkelőhelyen a magyar rendőrök.