Határ a Tiszán

2017. 04. 20., cs - 13:24
Zsaru Magazin

A magyar–szerb határt 4 kilométer hosszan a Tisza jelöli. A folyó mértani közepe a határvonal. A zsaruk motorcsónakokkal biztosítják, a folyón át se jusson be illetéktelen az ország és az unió területére.

A közös víz minden kilométerére egész nap jut egy éjjellátó radarral, hőkamerával ellátott járőrhajó.

Nem félnek a víztől a jogellenesen belépni kívánók. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2016-ban 113 próbálkozót fogtak el a vízi határon a zsaruk, idén már az első negyedévben 133 határsértő akadt fenn a rostán. Ebben közrejátszott az is, hogy a kemény télen befagyott a folyó jege, a bátrabbak ezen át akartak illegálisan szökni. Egy húsz év körüli afgán férfi alatt be is szakadt a jég a szerb oldalon. Holtteste azóta sem került elő, de aki ismeri a Tiszát, az tudja, a folyó nem kegyelmez. Mint ahogyan annak a 15 koszovói határsértőnek sem, akiket 2009. október 14-én embercsempészek hoztak volna ladikokkal magyar területre. A lélekvesztők elsüllyedtek, a hideg vízben megfulladtak az utasok, köztük gyerekek is.

 

Baukó Levente alezredes

 

– Mindig használták a határsértők a vizet, hihetetlen, mikkel próbálkoztak – magyarázta Baukó Levente alezredes, a Szegedi Határrendészeti Kirendeltség osztályvezetője, aki 2003 óta szolgál a vízi határszakaszon. – A Medencés kikötőben ma is ott van két léket kapott lélekvesztő, ékes bizonyítékaként, milyen ócska ladikokkal engedik neki a víznek az embereket a csempészek. De jött már határsértő teherautó felfújt gumibelsőjébe kapaszkodva is, éjjel a fekete tárgyat alig lehetett kiszúrni. Volt, aki 15-20 műanyag palackot kötözött össze, azt használta tutajként.

 

Gézárt Attila őrnagy 

 

Révész Szabolcs alezredes, a kirendeltség vezetője szerint a szárazföldi határ lezárása után egyértelművé vált a kockázatelemzés szerint, hogy megnő az illegális migrációs forgalom a Tiszán. A műszaki zár egészen a folyópartig tart, ám a vízre nem lehet kerítést húzni:

– Már kaptunk olyan jelzéseket, hogy a szerb oldalon hiánycikk lett a gumicsónak, a csendes járású, elektromos csónakmotor, nem nehéz összerakni, az embercsempészek vásárolhatták fel a készletet. A napokban fogtunk el egy török csoportot az ártér magyar oldalán. Elmondták, a vízen hozták át őket. Április 2-án három mongol határsértő is hasonlóképpen nyilatkozott. Mi is felkészültünk hát arra, hogy a tiszai határszakaszra nagyobb erőket kell összpontosítanunk. A Tisza nem játék, változik a meder, a sodrás, tele van örvénnyel, még a tapasztalt úszókat is meglepheti. Nem szólva arról, hogy még vagy három hónap kell, mire eléri az úszásra alkalmas hőmérsékletet a víz. Mentettünk már ki a vízből határsértőt, továbbra sem hagyunk magára senkit a bajban. De az igazi hangsúlyt a megelőzésre, az állandó rendőri jelenlétre, a gyors reagálásra fektetjük.

 

A két korhadt ladik

 

A Tisza határvédelmét a szegedi határrendészek mellett a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság (TVRK) profi hajóvezető járőrei látják el. Március 25-től április 6-ig négy hajó volt kint éjjel-nappal, a „próbaüzem” alapján nappal két jár­őrhajó, éjszaka három rendőrségi motorcsónak lesz ezen a szakaszon.

– Éjszaka számítunk nagyobb forgalomra, ilyenkor sötét van, és a páralecsapódás, a köd is kedvez a tilosban járóknak – elemezte a helyzetet Gézárt Attila őrnagy, a TVRK Szegedi Vízirendészeti Rendőrőrsé­nek parancsnoka. – Szerencsére a hajóink jól felszereltek, a modern radarok még az uszadékfát is észreveszik. Jelenleg a folyó középső szakaszáról, illetve a Tisza-tó mellől is vezényeltünk két motoros járőrhajót, a Révkapitányon és a Nimbuszon ráadásul hőkamera is van. Azt a területet, amit a hajók személyzete figyel, a partról sem lehet megközelíteni észrevétlenül. A turisztikai szezonban nehezebb lesz a szolgálat szervezése, hiszen a szolnoki, tiszafüredi, tokaji, kiskörei zsaruknak a saját vizeikre is ügyelniük kell. Nyáron vízre rakhatjuk a rendőrségi gumicsónakokat is, folyamatosan oktatjuk hajóvezetésre a szegedi határrendész kollégákat is, nem marad hajó nélkül a vízi határszakasz.

 

Csajbók Ferenc törzszászlós

 

Csajbók Ferenc törzszászlós, kiskörei vízirendészeti körzeti megbízott április 3-án az ötödik határ menti hajót, az ellátó-logisztikai motorcsónakot vezette. Ő vitte ki a kilométerenként figyelő járőrök ebédjét és a helyszíni váltást is, ha kell, kannákban üzemanyagot pótol:

– Ez merőben másfajta szolgálat, mint amit a Tisza-tónál vagy a kiskörei szakaszon látok el, itt nem az orvhalászokra, túrázókra, vízisízőkre kell figyelni. A szerb rendőrök nincsenek a vízen, csak mi dolgozunk. Van mozgás, látjuk mi is, egy halász a szerb oldalon többet néz minket, mint a fogást, de az ő dolga, míg nem követ el jogsértést magyar oldalon. Az biztos, ha nem lennénk itt, sűrűbb lenne a csónakforgalom, mint Velencében. De rajtunk nem lehet átmenni.

Berki László főtörzsőrmester és Simon István őrmester Szolnokról érkezett a szolgálatra. Ismerik jól a Tiszát, szerintük sem veszélytelen, ha valaki itt próbálkozik határsértéssel.

– A mi hajónk van a határon, ahol közvetlenül véget ér a műszaki zár – mondta Berki főtörzsőrmester. – Mindennap észlelünk mozgást a parton szerb oldalon, onnan viszont jól látható a sűrű, állandó rendőrségi hajóforgalom, hiszen ritkán állunk meg, le-föl járőrözünk. Adtunk már határt megerősítő csapatszolgálatot, igaz, eddig szárazföldön. Azért egy vízi rendőrnek vízen a helye. Zárjuk a határvonal vízi részét, nincs rés a pajzson!

VÉGH ATTILA

FOTÓ: ERDEI MIHÁLY


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Kicserélte a rendszámot

A Kapuvári Rendőrkapitányság járőrei elfogtak egy férfit, aki egy forgalomból kivont személygépkocsira egy másik járműre kiadott hatósági jelzést szerelt fel.

 

Állatkínzás miatt kell felelniük

A Szegedi Rendőrkapitányság vádemelést javasol egy pécsi nővel és lányával szemben, akik egy bőröndbe zártak, majd magára hagytak egy kutyát Szeged belvárosában.