Köröztek a ringen

2017. 04. 12., sze - 15:27
Zsaru Magazin

Különleges képzéssel lepte meg a motorosszezon elején a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) a két keréken szolgáló állományt. Emblematikus helyszínen speciális tréninggel hangolódtak a tavaszra a megye motoros zsarui.

A pilóták a számukra kötelezően előírt éves megújító szakvizsgán bizonyították, hogy télen sem rozsdásodtak be képességeik, és a járművek üzembiztosságát, műszaki biztonságát gépátvételen ellenőrizték fürkész szemek. Amint gép és ember jogosulttá vált a szolgálat ellátására, Ménkű Szilvia alezredes és Nádházi Brigitta százados, a PMRFK közlekedésrendészeti osztályának irányítói meghatározták az idei első útirányt a megye kapitányságairól összesereglett 36 főnyi állomány részére: Irány a Hungaroring! Benzinvénájú, kanyarkedvelő ember számára kevés szebb hívószó létezik, mintha arról informálják, hogy egy délutánra birtokba veheti Magyar­ország legjobb és legismertebb versenypályáját. Sportmotortól kamionig, szériakupák autóitól a királykategóriát jelentő Forma–1-es rakétákig a világ leggyorsabb versenyzői itt küzdenek meg egymással. Hogy a különleges vonalvezetésű pályán töltött órák ne pusztán a motoros zsaruk adrenalinnövekedését szolgálják, arról is tettek a szervezők.

 

– A Hungaroring és a PMRFK évekre visszamenő jó szakmai viszonyát kiaknázva gondoltuk ki a rendhagyó év eleji tréninget – mondták a közlekedésrendészeti osztály munkatársai. – Gesztusnak sem utolsó egy nyílt fél nap eltöltése az ország legismertebb aszfaltcsíkján. Ezenfelül olyan többletet akartunk adni a kollégáknak, ami új kvalitásokkal, nagyobb biztonsággal, napi szolgálatteljesítéseiken jobb munkavégzési kompetenciákkal ruházza fel őket.

 


Többen először a Hungaroringen

 

 

A motorozást hivatásként űző és szenvedéllyel szerető zsarukat szintén avatott gázkarhúzók, a gyorsasági motorozás világélvonalába tartozó versenyzői fogadták a pályán. Kovács Birkás Róbert, a Hungaroring Motoros Akadémia vezető instruktora és trénerkollégái fejenként jó néhány tízezer kilométert tettek meg dörgő kipufogók fölött kuporogva edzéseken és nívós versenyeken. Tapasztalataikat a képzésen megosztották a zsarukkal.

 

– Szezon elején kifejezetten hatékony lehet a néhány órás speciális gyakorlás, összekovácsolódik a motoros a motorral. A zárt, tíz méternél is szélesebb pályán lehetőség van a határok feszegetésére, nyugodt körülmények között lehet felkészülni a forgalomban is előadódó váratlan, éles helyzetekre. A kanyartechnikákra koncentrált tréningen olyan ismereteket igyekszünk átadni, amik jól alkalmazva, veszélyhelyzetben úgyszólván „gerincvelőből” előrántva minden motoros számára életmentők lehetnek – mondják Bereczki Gábor, Bódis Richárd és Juhász Dávid motorversenyzők, jelen minőségükben oktatók.

 

A kontrollált száguldás előtt a sportolók speciális bemelegítést tartottak a zsaruknak. Nem köznapi gimnasztikázásról volt szó, a pályára hajtók még járműveik nélkül stimulálták a motorozásnál fokozottan igénybe vett szerveket, egyensúlyérzéküket, de ráhangolták az idegrendszert és az agyféltekéket is.

 

 


Nem elfogni - lemásolni

 

A szolgálati motorok vitán felül képesek tempós haladásra – ezt megtapasztalhatta, aki egérutat akart nyerni előlük. Kialakításuknál fogva korántsem pályamotorozásra konstruálták őket, a felszerelések szállítását szolgáló jókora oldaldobozok, a megkülönböztető jelzések, a pluszakkumulátorok keveset elvéve a gépek optimális mozgathatóságából a rendőrmunka ellátását szolgálják. Szép teljesítmény a 270 kilós BMW R 1200 RTP-k, a kis híján hárommázsás Yamaha FJR 1300-asok hajkurászása a kanyarokban, a zsaruk azonban megszokták a kétkerekű „betonkorvettek” méreteit, súlyát, biztos kézzel döntötték be a kék-fehér vasakat. Egy instruktor vezette fel a gondjaira bízott ötfős csoportokat, egy másik figyelte az ívhasználatot, a kanyarindítási pontot, a testtartást, a tekintet optimális vándoroltatását, majd rövid pihenőket beiktatva megbeszéléseken csiszolták a technikákat.

 

– Többletismereteket adott a tréning, meg­ismerkedtünk a versenyzők szemléletével, motorkezelésével – értékelt Vass Tamás alezredes, a PMRFK gödöllői autópálya-alosztályának vezetője. – A versenysport nem keverendő össze az utcai járműhasználattal, ezt mindenki tudja, de bármikor hasznunkra válhat egy-két mesterfogás. Sok kollégám először motorozott a Hungaroringen életében, nekik ez az extra közeg is élményt jelentett. A motorosszezon elindult, az időjárás függvényében innentől naponta kint leszünk az utakon. A megismert kanyartechnikák beágyazásával is a biztonságos, hatékony rendőri munkavégzésre összpontosítunk.

 

 

SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: VEZDA LÁSZLÓ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Specialista

A szolnoki rendőrök elfogták azt a 26 éves helyi férfit, aki kétkerekűekre szakosodott, és városszerte többet is ellopott az elmúlt időben.

 

Eltűnt Kiss Dominik

A pécsi rendőrök a lakosság segítségét kérik a 15 éves fiú eltűnése kapcsán.