Köröztek a ringen

2017. 04. 12., sze - 15:27
Zsaru Magazin

Különleges képzéssel lepte meg a motorosszezon elején a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) a két keréken szolgáló állományt. Emblematikus helyszínen speciális tréninggel hangolódtak a tavaszra a megye motoros zsarui.

A pilóták a számukra kötelezően előírt éves megújító szakvizsgán bizonyították, hogy télen sem rozsdásodtak be képességeik, és a járművek üzembiztosságát, műszaki biztonságát gépátvételen ellenőrizték fürkész szemek. Amint gép és ember jogosulttá vált a szolgálat ellátására, Ménkű Szilvia alezredes és Nádházi Brigitta százados, a PMRFK közlekedésrendészeti osztályának irányítói meghatározták az idei első útirányt a megye kapitányságairól összesereglett 36 főnyi állomány részére: Irány a Hungaroring! Benzinvénájú, kanyarkedvelő ember számára kevés szebb hívószó létezik, mintha arról informálják, hogy egy délutánra birtokba veheti Magyar­ország legjobb és legismertebb versenypályáját. Sportmotortól kamionig, szériakupák autóitól a királykategóriát jelentő Forma–1-es rakétákig a világ leggyorsabb versenyzői itt küzdenek meg egymással. Hogy a különleges vonalvezetésű pályán töltött órák ne pusztán a motoros zsaruk adrenalinnövekedését szolgálják, arról is tettek a szervezők.

 

– A Hungaroring és a PMRFK évekre visszamenő jó szakmai viszonyát kiaknázva gondoltuk ki a rendhagyó év eleji tréninget – mondták a közlekedésrendészeti osztály munkatársai. – Gesztusnak sem utolsó egy nyílt fél nap eltöltése az ország legismertebb aszfaltcsíkján. Ezenfelül olyan többletet akartunk adni a kollégáknak, ami új kvalitásokkal, nagyobb biztonsággal, napi szolgálatteljesítéseiken jobb munkavégzési kompetenciákkal ruházza fel őket.

 


Többen először a Hungaroringen

 

 

A motorozást hivatásként űző és szenvedéllyel szerető zsarukat szintén avatott gázkarhúzók, a gyorsasági motorozás világélvonalába tartozó versenyzői fogadták a pályán. Kovács Birkás Róbert, a Hungaroring Motoros Akadémia vezető instruktora és trénerkollégái fejenként jó néhány tízezer kilométert tettek meg dörgő kipufogók fölött kuporogva edzéseken és nívós versenyeken. Tapasztalataikat a képzésen megosztották a zsarukkal.

 

– Szezon elején kifejezetten hatékony lehet a néhány órás speciális gyakorlás, összekovácsolódik a motoros a motorral. A zárt, tíz méternél is szélesebb pályán lehetőség van a határok feszegetésére, nyugodt körülmények között lehet felkészülni a forgalomban is előadódó váratlan, éles helyzetekre. A kanyartechnikákra koncentrált tréningen olyan ismereteket igyekszünk átadni, amik jól alkalmazva, veszélyhelyzetben úgyszólván „gerincvelőből” előrántva minden motoros számára életmentők lehetnek – mondják Bereczki Gábor, Bódis Richárd és Juhász Dávid motorversenyzők, jelen minőségükben oktatók.

 

A kontrollált száguldás előtt a sportolók speciális bemelegítést tartottak a zsaruknak. Nem köznapi gimnasztikázásról volt szó, a pályára hajtók még járműveik nélkül stimulálták a motorozásnál fokozottan igénybe vett szerveket, egyensúlyérzéküket, de ráhangolták az idegrendszert és az agyféltekéket is.

 

 


Nem elfogni - lemásolni

 

A szolgálati motorok vitán felül képesek tempós haladásra – ezt megtapasztalhatta, aki egérutat akart nyerni előlük. Kialakításuknál fogva korántsem pályamotorozásra konstruálták őket, a felszerelések szállítását szolgáló jókora oldaldobozok, a megkülönböztető jelzések, a pluszakkumulátorok keveset elvéve a gépek optimális mozgathatóságából a rendőrmunka ellátását szolgálják. Szép teljesítmény a 270 kilós BMW R 1200 RTP-k, a kis híján hárommázsás Yamaha FJR 1300-asok hajkurászása a kanyarokban, a zsaruk azonban megszokták a kétkerekű „betonkorvettek” méreteit, súlyát, biztos kézzel döntötték be a kék-fehér vasakat. Egy instruktor vezette fel a gondjaira bízott ötfős csoportokat, egy másik figyelte az ívhasználatot, a kanyarindítási pontot, a testtartást, a tekintet optimális vándoroltatását, majd rövid pihenőket beiktatva megbeszéléseken csiszolták a technikákat.

 

– Többletismereteket adott a tréning, meg­ismerkedtünk a versenyzők szemléletével, motorkezelésével – értékelt Vass Tamás alezredes, a PMRFK gödöllői autópálya-alosztályának vezetője. – A versenysport nem keverendő össze az utcai járműhasználattal, ezt mindenki tudja, de bármikor hasznunkra válhat egy-két mesterfogás. Sok kollégám először motorozott a Hungaroringen életében, nekik ez az extra közeg is élményt jelentett. A motorosszezon elindult, az időjárás függvényében innentől naponta kint leszünk az utakon. A megismert kanyartechnikák beágyazásával is a biztonságos, hatékony rendőri munkavégzésre összpontosítunk.

 

 

SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: VEZDA LÁSZLÓ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Öt pakisztáni férfi egy szerb kamionban

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba öt migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Kamionban bújt meg

Egy külföldi férfi próbált meg jogellenesen bejutni Magyarország területére.

 

Elfáradtak, ezért biciklit loptak

Vendégségből hazafelé tartva egy ruzsai ház melléképületéből lopott kerékpárokat egy szatymazi férfi és párja. A rendőrök Üllésen fogták el a feltételezett elkövetőket.