Lég, védelem

Zsaru Magazin
Évente több mint 11 millió utas fordul meg a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren. A rend fenntartása alapvetően befolyásolja a hazánkról kialakított képet, az utasok biztonsága az egyik legfontosabb feladat a legnagyobb honi légikikötőben.

Sok az utas, naponta átlagosan 10-11 ezer, Ferihegyről 38 ország 98 városának 111 repülőterére lehet eljutni. Tavaly 96 ezer légi járat használta a reptér betonját, a terminál parkolóit 5,7 millió gépkocsi vette igénybe. Már 4 és 6 óra között is jelentős az utasforgalom, napközben még kétszer ismétlődik, és estére is jut egy csúcs. A repülés veszélyes üzem, vannak járatok, amelyek kiemelt védelemben részesülnek, és speciális felügyelettel történik a kiszolgálásuk. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) munkatársai mindenütt jelen vannak: a parkolókban, az utascsarnokban, a biztonsági ellenőrzésnél, az útlevélkezelésnél, a poggyász elosztásánál és a kormányváróban is.

 

– Kollégáimmal mindent megteszünk azért, hogy az utasok biztonságosan érkezzenek meg a célállomásra – foglalja össze teendőik lényegét Nagy Sándor alezredes, az RRI utasbiztonsági osztályának vezetője.

 

 


Nagy Sándor alezredes

 

A tét nem csekély, a biztonsági rendszer az alezredes szerint mégis utasbarát. Semmit nem lehet a gép fedélzetére felvinni, ami a biztonságot veszélyeztetheti. A feladat végrehajtása érdekében, az általános rendőri feladatokon túl, az osztály zsarui közel 400 órás speciális tanfolyamon sajátítják el a szükséges ismereteket. Ebbe tíz órában a felügyeleti tevékenységre jogosító oktatás is beletartozik. A megszerzett tudásról vizsgán adnak számot a zsaruk. A tudást frissíteni is kell egy százórás ismétlő képzés keretében, hogy a speciális fel­ügyeleti tevékenységet végezhessék. E tevékenység célja, hogy a Budapest Airport (BA) védelmi ellenőrei az utasok és a poggyászok átvizsgálásakor betartsák a szabályokat. A BA védelmi ellenőrei ugyanazt a képzést kapják, mint a rendőrök, ők is évente újra vizsgáznak.

 

Szigorú magyar és uniós előírások szabályozzák, hogy a repülőgép fedélzetére kézipoggyászban milyen tárgyakat lehet felvinni. A kedvenc bicskáját például senki sem viheti magával, hogy azzal falatozzon. A folyadékokra vonatkozó rendelet is ilyen szigorú. Legfeljebb darabonként 100 ml lehet, de összesen maximum egyliteres biztonsági zacskóban kell elférni a neszesszernek, a szigor a világszerte végrehajtott terrorcselekmények következménye. A bébiételek, gyógyszerek, speciális tápszerek szűrésére az erre a célra kifejlesztett speciális műszerekkel van lehetőség, ezeket tehát nem kell a légi úton nélkülözni. Az utasok egyre inkább tájékozottak, tavaly csupán 1156 veszélyes tárgyat vettek el védelmi ellenőrzéskor.

 

– Célunk az utasbarát, szolgáltató rendőrség – mondja Nagy Sándor. – Ha a védelmi ellenőrzésnél bárkinél a közbiztonságra nem különösen veszélyes kategóriába sorolt, tiltott tárgyat találnak a BA munkatársai, az utasnak lehetősége van átadni a kísérőjének, betenni a feladott poggyászába, illetve egy speciálisan erre a célra kialakított, zárt konténerbe téve megszabadulhat tőle. Az átvizsgálásnál minden szolgálati helyen van egy kollégánk, aki felügyeli a civil cég alkalmazottjának tevékenységét. Alapvetően értik a dolgukat, tavaly mindössze 226 szakmai hibát rögzítettünk felügyeleti jogkörben, ebből csak 13-at kellett súlyosnak minősíteni, a munkatársakat ismételt képzésre kötelezni. Mindenkinek mondom, akivel munkakapcsolatba kerülök: ami rajtunk átjut, az fent van a repülőn, a tárgyakat illetően mi vagyunk az utolsó szűrő.

 

 


Műszeres ellenőrzés

 

Vannak érdekes történetek, például a külföldi vadászokkal kapcsolatban. A fegyverek szállítása kényes dolog, van olyan légitársaság, amelyik nem is viszi el. Leginkább ősszel utazik sok vadász, közöttük akad feledékeny, felelőtlen is.

 

– Mindig ellenőrizni kell a fegyver töltetlenségét és azt is, hogy szabályos-e a szállítás. A csőben sem lehet lőszer. Nem is ott bukkanunk rá sokszor, hanem a tokban, ahová beszórták. Ennek oka a szabálytalan csomagolás. Tavaly kétszer fordult elő lőfegyverrel vagy lőszerrel visszaélés bűntette – teszi hozzá az alezredes.

 


Felügyelet

 

A repülőtéren az elhagyott csomagok gyakrabban adnak munkát a zsaruknak. A terület zárása és a szakmai protokoll szerinti átvizsgálás biztosítása a feladat, ez napi rutinná vált. Az osztályvezető szerint gyakran a stressz miatt feledkeznek meg az utasok a csomagokról. Olcsóbb a légi utazás, és egyre többen repülnek. Mivel sokan először szállnak útra, az ezzel járó procedúra is új nekik: be kell állni egy hosszú sorba, ahol elveszik a csomagjukat, sokan vannak, a biztonsági átvizsgálás újabb stresszhelyzet, mert le kell venni a felső ruházatot (zakó, blézer, mellény), övet, cipőt, és máris elfeledkeznek a táskáról, retikülről, ez szinte mindennapos. Ezt tudják a zsaruk, és ennek megfelelően intézkednek.

 

 


Pacsi a zsaruknak

 

– Viszonylag nyugalmas a szolgálat, csak állunk és nézünk, a külső szemlélő legalábbis ezt látja. De a védelmi ellenőrzés felügyelete mellett kísérünk, járőrözünk, beléptetést ellen­őrzünk, vagy éppen kórházban őrzünk, szóval minden általános rendőri feladatot elvégzünk. Rendszerint nem kell bűnözőket üldözni, nincs kocsmai és családi verekedés, ritkább a többi rendőr számára általában ismert veszélyhelyzet. Ennek ellenére nálunk is előfordul hivatalos személy elleni erőszak, főként az elfogyasztott alkohol hatására. Büszke vagyok arra, hogy itt dolgozhatok. Aki egyszer beleszagolt a repülőtér levegőjébe, vagy megérintett a világ másik szegletéből érkező gépcsodát, az tudja, miről beszélek. Ez egy olyan világ, amiről sokan álmodnak. Én naponta belépek ebbe a világba, és remélem, még sokáig lesz módom „állni és nézni” – mondja befejezésül Nagy Sándor alezredes.

 

 

 

TAKÁTS LÁSZLÓ
FOTÓ: SZABÓ LÁSZLÓ