Ó, Rómeó!

2014. 09. 09., k - 14:44
ORFK Kommunikációs Szolgálat

Nem lehet előle elbújni. A magyar–szerb határszakaszon a légirendészet értelemszerűen a magasból támogatja a határrendészet földi tevékenységét, megkeserítve a tilosban járók, az embercsempészek életét.

A Bácska Helikopterbázist szeptember 1-jén adták át. Az első éles éjszakai bevetésre szeptember 2-án jelentkezett a Rómeó 355 hívójelű Airbus-Eurocopter AS355 helikopter háromfős személyzete.

Este hatkor Gyenei Zoltán alezredes, a Készenléti Rendőrség főpilótája telefonál. A vonal másik végén a Budapest FIR (Repüléstájékoztató Körzet) irányítója, akinek minden államhatáron belül végrehajtott repülést jelenteni kell. A főpilóta közli a gép típusát, jellegzetességeit, színét, a repülés időtartamát, útvonalát, az üzemanyag mennyiségét, a fedélzeten tartózkodók számát.

 

Gyenei Zoltán alezredes

 

Fél óra múlva a személyzet már hajózóruhában. A hatalmas, modern hangárból kitolják a helikoptert saját „parkolójával”, egy kerekeken gördülő kis dobogóval együtt. Bár reggel megvolt a kötelező műszaki szemle, a szerelők a másik pilóta, Bukor János alezredes, pilóta irányításával még egyszer átnéznek mindent. Közben Magasdi György törzsőrmester, fedélzeti operátor egyeztet a határrendészekkel:

– Én figyelem a monitorok, a hőkamerák felvételeit, tartom a kapcsolatot a földi kollégákkal, irányítom a két pilótát, ha határsértést észlelünk, ha meg kell világítanunk felülről egy területet. A Bács Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság határrendészeti osztályával és a magyar–szerb határ rendőreivel egyeztetett terv szerint repülünk. Mindig van egy határőr is a fedélzeten, aki kiválóan ismeri a szakaszt, a tereptárgyakat, domborzatot, segítve a navigációt.

Bukor János bemutatja a modern fedélzeti műszereket, a mindent látó égi szemeket, kamerákat, reflektorokat. Repülés előtt még egyszer mindent ellenőriz.

 

Bukor János alezredes

 

A főpilóta 18 óra 45 perckor jelzi a FIR-központnak, hogy erősödik a szél, és kéri, értesítsék a szerb légügyi hatóságot a határ vonalán végrehajtandó repülésről.

– Rá kell tartani a gépre – mondja Gyenei alezredes –, ha nagy az oldalszél, véletlenül sem fordulhat elő, hogy áttévedünk a szomszéd ország légterébe. A légtér szent dolog.

Este hétkor beindulnak a rotorok, fülsiketítő a zaj. Mindenki a fedélzeten, a gép magasba emelkedik. A földi személyzet felkapcsolja a leszállópálya jelzőfényeit.

Rómeó 19 óra 15 perckor már a kijelölt határszakasz felett repül. Ahogy sötétedik, a helikopter úgy olvad bele az égbe, csak a rotor duruzsolása, a felvillanó jelzőfények sejtetik, a magasból is vigyázzák a határt. A két pilóta felveszi az éjszakai repüléshez szinte elengedhetetlen speciális sisakot.

– A tájékozódást segíti, figyeljük a területet a repülés biztonságára koncentrálva – magyarázza Bukor alezredes. – Ilyen géppel korábban nem repültünk, meg kell szokni. A légi rendőrnek a földön dolgozó kollégák segítése a célja, akár határsértőket keresünk, akár más feladatot hajtunk végre. A Rómeó a határt védi, de más célra is bevethető. A műszak előtti, reggeli 20-30 perces felkészítés után egy riasztásra öt percen belül felszállhatunk. Napi 16 órás a készenlét, ebben van egy reggeli és egy esti tervezett repülés, ha pedig a határról segítséget kérnek tőlünk, megyünk.

Egy határőr járőr kér légi támogatást Katymár térségében 19 óra 45 perckor, a tájékozódási pont a megadott határkő. Az operátor közli az irányt, ráirányítja a területre a hőkamerákat, felkapcsolják a reflektorokat. A kukoricásban két „határsértő” őz, nekik szabad az átjárás.

Tíz perc múlva egy másik földi járőr Gara felé halad egy földúton. Rómeó bevilágítja a területet, itt is tiszta minden. Az égből jövő fény a tapasztalatok szerint megzavarja a határsértőket, lefagynak, belátják, nincs esélyük a menekülésre. Az égi járőr szükségességét igazolja, hogy augusztus utolsó hetében – a helikopter hadrendbe állítása előtt – ezen a szakaszon több mint 250 határsértő akadt horogra. A légi segítséggel egyszerűsödik az illegális migránsok elfogása.

Gyenei alezredes 20 óra 5 perckor fordulást vezényel, a gép visszaindul a bázisra. A szélben kicsit macerás a landolás. Pár perc pihenő után az alezredes telefonál, a Bácska bázis következő repülési szolgálatát jelenti be. Megint felbőg a két motor, szelet kavarnak a rotorok, a személyzet int, irány a kelebiai határszakasz.

Végh

FOTÓ: Simon


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Alvilági módszerekkel fenyegetőztek

A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI) Bűnszervezetek Elleni Osztálya öt férfival szemben indított eljárást önbíráskodás bűntett miatt. Közülük ketten letartóztatásban vannak.

 

Se pénz, se termék

Online piactéren hirdetett egy egyeki férfi olyan termékeket, amik sosem voltak a birtokában. A karcagi rendőrök a Mátrix Projekt keretében gyanúsítottként hallgatták ki.

 

Mátrix Projekt: Több mint százmilliós kármegtérülés

A Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtótájékoztató keretében számolt be egy országos kiterjedésű, bankkártyaadatok megszerzésére, csalásra és pénzmosásra szakosodott bűnszervezet tagjai ellen befejezett ügy részleteiről.

 

Egy sérült, két gyanúsított

Nem adott elsőbbséget egy motorosnak egy teherautó-sofőr Békésen. A fiatalember elesett, fájlalta a lábát, a sofőr és a kollégája ennek ellenére magára hagyták. A rendőrség befejezte a baleset körülményeinek vizsgálatát.