A biztonsági öv jelentősége

2016. 01. 25., h - 14:44
Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság

Baleset-megelőzési szempontból kiemelt fontosságú a közlekedés során a biztonsági öv használata. A „három pontos" passzív biztonsági eszköz a közelmúltban ünnepelte ötven éves jubileumát.

A legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági rendszernek kikiáltott „V" alakú biztonsági öv egyes becslések szerint napjainkig, több mint egymillió ember életét mentette meg.

A biztonsági övek fejlesztésében a legnagyobb svéd autógyár mutatta fel a legjobb eredményeket a negyvenes években. Nils Bohlin nevét a repülőgépiparból is ismerhetjük, azonban világhírűvé a „három pontos” biztonság öv kifejlesztésében nyújtott elévülhetetlen érdemei tették. Elsőként a svédek szabadalmaztatták 1958-ban azt a három rögzítési ponttal rendelkező biztonsági övet, mely napjaink gépjárműveiben is gyakorlatilag változatlan formában található meg.

A biztonsági övet a passzív biztonsági eszközökhöz soroljuk, tehát jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében mutatkozik meg.

A szakemberek álláspontja szerint egy közúti közlekedési baleset során három, egymástól jól elkülöníthető ütközés történik. Az első akkor, amikor a balesetben érintett jármű szilárd tárgynak vagy egy másik járműnek ütközik. Ezt követi a második ütközés, amikor a jármű utasterében tartózkodó személyek teste a tehetetlenségi erő hatására nagy erővel, hirtelen előrelendül, és amennyiben nem használnak biztonsági övet, a kormánynak, a műszerfalnak és a szélvédőnek csapódik. A harmadik ütközéskor a belső szervek nekiütődnek a bordáknak, csontoknak. Ezek alapján a biztonsági öv elsősorban a második ütközés hatásaitól óvja az utasokat.

A biztonsági öv használatáról számos tanulmány és statisztika született, melyekből egyértelmű, hogy a „három pontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.

Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági övet a közlekedők, de a jelenlegi 77 százalék körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken mindössze 49 százalék - még mindig messze elmarad az európai uniós átlagtól.

Ne feledjük, csak egy mozdulat!


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Padlástérben bújtak el

Egy nemzetközi gyorsvonaton elbújva próbált meg jogellenesen bejutni Magyarországra négy illegális migráns.

 

157 lefoglalt lámpa

A hatvani rendőrök két férfit hallgattak ki gyanúsítottként lopás és orgazdaság gyanúja miatt.