A szó nem száll el

2019. 01. 23., sze - 12:37
Zsaru Magazin

Tangl László a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ (NSZKK) Műszaki Szakértői Intézetének – ahogy ő fogalmaz – részben szakmai, részben funkcionális vezetője.

Magyarországon az NSZKK-n belül valamennyi műszaki területhez tartozó szakértő szakmai irányítója.

A Műszaki Szakértői Intézetben folyó munka irányítását három helyettes segíti.

– Egyikük a gépjármű-közlekedéssel foglalkozik, a másik kolléga az építészettel, a harmadik az informatikával, egy negyedik szakterületen, a beszéd- és hangazonosítás területén pedig egy debreceni és egy budapesti szakértő vesz részt a munkában – kezdi az intézet bemutatását Tangl László. – De nemcsak az a feladatunk, hogy a kompetenciakörünkbe tartozó területeken szakértői véleményeket adjunk, hanem az is, hogy a területi intézeteknél, az azonos kompetenciában dolgozó szakértők munkáját összehangoljuk.

Felvetődik a kérdés: miből nőtt ki a mai, korszerű műszaki szakértői munka? Nos, korábban a megyei bíróságoknál alkalmaztak megfelelő tudású műszaki szakembereket, elsősorban olyanokat, akik közlekedési területen szereztek felsőfokú végzettséget. Akkoriban egy-egy műszaki szakértő csak az őt kirendelő bíróság területén dolgozhatott. Lassan fejlődött ez a tevékenység is, idővel már külön szakképzettségeket kellett szerezni hozzá, és a szakértőket az Igazságügyi Minisztérium jelölte ki. Jött az Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek (ISZKI) időszaka, majd 2017-től immár az NSZKK égisze alatt működik a Műszaki Szakértői Intézet. Ahogy az fentebb olvasható, az intézet szakértői négy területen dolgoznak, ezek közül első a gépjármű-közlekedési esetek vizsgálatával foglalkozik.

 

OLYKOR FURA TÖRTÉNETEK

– A gépjármű-közlekedési műszaki szakértő a közúti közlekedésben használt járművekkel kapcsolatos ügyekben dolgozik – foglalja össze a munkát Tangl László. – Nem tartozik kompetenciakörünkbe a vasúti, a vízi és a légi járművekkel kapcsolatos ügyek vizsgálata. De tény, ha például baleset történik valamelyik vasúti kereszteződésben, akkor gépjármű-közlekedési műszaki szakértőnk együtt dolgozik egy vasúti szakértővel. Nem csupán balesettel kapcsolatos ügyekben adunk szakértői véleményt, hanem járművek értékesítésével, javításával összefüggő kérdésekben is, valamint targoncabalesetek, teherautóra szerelt daruk baleseteinek, telephelyen belüli targoncamozgásokkal kapcsolatos balesetek vizsgálatát is végezzük. De ne maradjon ki a sorból a mezőgazdasági gépek javítása, értékesítése, munkahatékonysága kapcsán felmerülő kérdések köre sem!

Beszélünk aztán arról is, hogy a balesetek vizsgálatakor mekkora segítséget jelentenek a szakértői munkában a számítógépes szimulációs programok, valamint milyen lehetőségeket rejt a drónok használata.

Hogy olykor miféle elképesztő eseteket kell vizsgálnia egy gépjármű-közlekedési műszaki szakértőnek, arra egy országos hírű történetet említ. Egy Vas megyei községben az egyik vállalkozó telephelyéről kiszabadult két szamár, és a telephely melletti föld­úton megtámadtak egy segédmotoros kerékpáron közlekedő férfit, akit úgy összeharapdáltak, hogy belehalt a sérüléseibe. Az első verzió úgy nézett ki, hogy a férfi leszállt a motorkerékpárjáról, és ezt követően rontottak rá a szamarak. Ám Tangl László megvizsgálta a segédmotort, és a nyergen talált, az erőhatást igazoló, a leesés irányának megfelelően kialakult csúszási nyomokból, valamint még néhány fontos jelből arra a következtetésre jutott, hogy a férfit motorozás közben támadták meg az állatok. És ez miért lényeges különbség? A megvadult állatok gazdájának büntetési tétele miatt.

– Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az általunk kiadott szakvélemények a hibátlan szakmaiságon kívül a közérthetőség követelményének is megfeleljenek – mondja az intézmény vezetője. – Ez persze nem jelenti azt, hogy egy gépjárműszakértői szakvéleményben a keréktárcsa helyett felnit kellene írnunk és a tengelykapcsoló helyett kuplungot. Ettől eltekintve azonban a szakvéleménynek egyértelműnek és világosnak kell lennie, pontosan kell értenie a kirendelő hatóságnak, a rendőrségnek, a bíróságnak és persze az ügyfélnek is.

 

ÉPÍTÉSZET, BESZÉD- ÉS HANGFELISMERÉS

Az építész szakértőknek az építés folyamataival, költségeivel, szabályszerűségeinek elemzésével kell foglalkozniuk. Feladatuk az ingatlanok értékbecslése is, a beruházások elemzése, a gigaprojektek utóellenőrzése és az építőipari tevékenységekhez, épülethibákhoz köthető balesetek vizsgálata. Néha betöréseknél vagy rongálásoknál okozott kár megállapításában kell szakértői véleménnyel segíteniük, adásvétel esetén pedig feladatuk lehet a forgalmi érték megállapítása, a kivitelezési hibák vizsgálata.

– Garanciális problémák, statikai kérdések felülvizsgálata, építkezés vagy bontás munkavégzése közben történt halálos munkahelyi balesetek vizsgálata is a feladataink közé tartozik – magyarázza Tangl László. – Az idei évtől épületgépészeti szakértő is dolgozik majd nálunk, ő a fűtés-, klíma-, elektromos rendszerekkel kapcsolatos vitás helyzetekben ad szakvéleményt.

A bevezetőben már említettük: a beszéd- és hangazonosítás területén egy debreceni és egy budapesti szakértő vesz részt a munkában. Az NSZKK a legújabb fejlesztésű szoftverrel dolgozik, hatalmas adatbázissal, nagy pontossággal. A munkához használt szoftverek több részlet vizsgálatával végzik a beszéd- és hangazonosítást. Azt tudjuk, hogy ujjnyomot sokat hagyunk magunk után, de azt gondolnánk: hangmintát nemigen, hiszen a szó elszáll... Tangl László szerint nem így van ez. Ma már szinte valamennyi, telefonon intézett hivatalos ügyben hagyunk magunk után hangnyomot, erre egyébként fel is hívják a figyelmünket. De nagyobb események idején is többen készítenek videofelvételt, a világhálón is felbukkan számos videó vagy egyszerű beszélgetés, amelynek részesei vagyunk, márpedig ezek is tartalmaznak „hanglenyomatokat” bőven.

 

AZ INFORMATIKA VILÁGÁBAN

A műszaki szakértői munka egyik legdinamikusabban fejlődő ága az informatikai. Rohamosan fejlődik a számítógép, mobiltelefon és internethasználat, az okoseszközök használata, valamint a gépjárművek is nagyon sok elektronikai rendszert tartalmaznak, és rajtra készek az önvezető autók is. Újabban a digitális tachográfok manipulációinak vizsgálata is részben informatikus szakértői feladat.

– Meglepő, de igaz – említi Tangl László –, hogy egy felmérés szerint a mai, modern autókban több informatikai adatsor van, mint egy repülőgépben, és ez csak nő az önvezető kocsik megjelenésével. Az informatika területén még nagyon sok munkát ad a számítógépes hálózatok felülvizsgálata, az adatvédelem, az adatmentés, a bűnüldözéshez kapcsolódóan a mobiltelefonok memóriájából adatok kiolvasása, híváslisták visszaállítása. Ezekhez speciális felszerelés, szoftverek kellenek és szakértelem. Az eszközöket és a munkához szükséges ismereteket, az informatika fejlődését követve, sűrűn kell frissíteni. Szakértőinknek gyakorta ad munkát a kamerarendszerek felvételeinek képjavítása, a digitális műsorszórás területén a frekvenciasávok kiosztásától egészen egy-egy adótorony teljesítményszintjének vizsgálatáig. Végül igen gyakori téma a szoftverek valódiságának vizsgálata.


TRENCSÉNYI ZOLTÁN
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Bűnhalmozó

A Kazincbarcikai Rendőrkapitányság őrizetbe vette, majd a Miskolci Járásbíróság letartóztatta azt a rudabányai fiatal fiút, aki több bűncselekményt követett el.

 

Álláskeresők jelentkezését várták

Megtöltötték a rendőri hivatás iránt érdeklődők a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal előadótermét, ahol megismerkedtek a rendőrök munkájával, valamint a csatlakozás lehetőségével.