Amit soha nem fogunk csinálni

2018. 09. 12., sze - 11:28
Zsaru Magazin

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) munkatársai ebben az esztendőben már több humorba ágyazott figyelemfelkeltő videóval hökkentették meg az internet népét. A mondanivaló azonban, úgy tűnik, célba ér.

Tőlünk néhány méterre egy alaposan összetört autó, láthatóan orral rohant a fának. A fatörzs szinte kettészelte a járművet, amely mellett egy férfi ácsorog. Trikója vérrel szennyezett, a férfi fején erősen vérző sebek, a karján ugyancsak ijesztő sérülések, az egyikből üvegszilánkok állnak ki. Kicsit odébb, mindezzel mit sem törődve, mentősök beszélgetnek kedélyesen.

– Miért nem csinálnak semmit? – kérdezzük rémülten a mentősöket.

– A tajkártyára várunk – mondja az egyikük mosolyogva, és beszélget tovább.

Egyébként vicceltünk.

Egyébként ők is.

KÖZÖS KÉP A SÉRÜLTTEL

Forgatási helyszínen járunk ugyanis, az autóroncs díszlet csupán, a véres sebek ügyes sminkes keze munkáját dicsérik, a pórul járt sofőr pedig egy ismert színész, humorista. Ennek megfelelően, amíg a felvételre várunk, mókázik is rendesen: hol tántorogva kéri, hogy segítsen már valaki, hol meg zombit játszva billeg a körülötte állók felé. Brutális sebesülései mindenesetre valamennyi jelenlévőt arra késztetik, hogy mobiltelefonjával lefényképezze őt, néhányan még szelfit is készítenek vele. Az ismert színész nem tiltakozik, miért is tenné. A helyzet azért igencsak szürreális: a sérülttel előbb egy mentős, aztán egy tűzoltó készít közös képet. Mosolyognak.

Az ORFK mellettünk várakozó kommunikációs munkatársa annyit elárul, hogy a tragikus látvány ellenére tulajdonképpen a film mókás hangütésű lesz, ám ezen a felvételen mégsem fogunk tiszta szívből nevetni. A többit még néhány napig fedje jótékony homály.

A forgatási szünet befejeződött, a melegtől kissé lecsúszott műsebek is visszakerültek a helyükre, kezdődik a felvétel, a tréfálkozásnak hirtelen vége szakad. Hogy az ismert színész, humorista profin teszi a dolgát a kamerák előtt, abban nincs semmi meglepő. Abban viszont igen, hogy milyen ügyesen és komolyan (ezzel a viccfaktort erősen feltornázva) mozognak alkalmi színészként a mentősök, a tűzoltók és a rendőrök. Könnyű nekik, mondhatnánk, nem kell mást csinálniuk, mint amit egyébként is szoktak. Legfeljebb a kameraszögek és a látvány hatásfokának növelése érdekében ezúttal kissé kifacsart pózban, olykor kissé eltúlzott mozdulatokkal.

– Az életben is látványosabb lenne így az intézkedés – mondjuk az egyik rendőrnek.

– De még mennyire – mosolyog a felvetésre.

Egyébként vicceltünk.

Egyébként ő is.

.

A PADLÓN EGY KÖVÉR BOJLER

Átköltözünk egy újabb forgatási helyszínre, és, ha az előző jelenet meghökkentő volt, akkor itt szavakat is alig találunk. Egy fürdőszobában forog a következő snitt, a főszereplő egy bojler, nem vicc: egy közönséges vízmelegítő! A szerkezetet előbb a tűzoltók vágják le a falról gyors mozdulatokkal és egy szikrákat spriccelő, hatalmas flexszel. Füst árasztja el a fürdőszobát, majd a falról levágott bojlert a tűzoltók a földre fektetik. Mentősök érkeznek sietve, hogy a földön fekvő fehér fémhengert ők vegyék kezelésbe. Vizsgálják, gyors diagnózist állítanak fel, aztán mesterséges lélegeztetéssel próbálják újraéleszteni.

Tesséééék? Mi történik itt? Hirtelen úgy érezzük, hogy ez már a nyári meleg fokozhatatlan hatása, alighanem hallucinálunk.

Fekszik a bojler a földön, fölötte két mentős teszi a dolgát rezzenéstelen, komoly arccal. Kicsit tán még izzadnak is. Koncentrálnak erősen a mellkasi nyomásokra, a beteg „arcához” szorított levegőpumpára, a szabályos és rutinos mozdulatokra. Kicsit fokozódik a zavarunk. Hát persze: hogy a csudába ne fokozódna, amikor az ember komoly, profi szakemberektől komoly, profi beavatkozást lát, amelynek a fókuszában ezúttal nem egy sérült ember áll, hanem egy kövér bojler – fekszik.

– Fontos jelenet – mosolyog felénk a rendező, de többet ő sem mond, és mi csak bólintunk, bizonyára ő tudja, hogy a Holly­wood irányába futó utak miféle rendezői ötletekkel vannak kikövezve. A mentősök aztán befejezik a munkát, izzadó homlokukat törölgetik. Alighanem sikeresen dolgoztak.

– Élesztett már újra ilyen testalkatú sérültet? – kérdezzük az egyik mentőst.

– Sokszor – mondja –, csak ennek nagyon kemény a hasa.

Egyébként vicceltünk.

Egyébként ő is.

NAGYOT DURRAN MAJD

Illene itt most felfedni a kártyákat, és elmondani, hogy pontosan miféle forgatáson járunk, mi végre ezek a fura jelenetek, mi az ORFK készülő figyelemfelhívó filmjének témája, célja. A kártyákat azonban most nem fedjük fel, nem vagyunk mesterlövészek, hogy lelőjük a poént. Ezúttal csak annyit: a készítők reményei szerint ezt a filmet néhány nap múlva megnézzük majd a világhálón, először mosolygunk, aztán zavartan hümmögünk, végül megfogadjuk, hogy valamit soha, de soha nem fogunk csinálni.

.

Tény: mostanában az ORFK kommunikációs szakemberei valamit nagyon eltaláltak, ami az üzenetek célba juttatását illeti. Előbb Kenderesi Tamással, az olimpiai bronzérmes úszóval forgattak egy filmet a nyár veszélyeiről, amelyben Kenderesi igencsak abszurd párbeszédet folytat a rendőrség szóvivőjével. Majd jött egy videó, amelyben egy bekamerázott kislány láttatja velünk a közlekedés veszélyeit. Készült aztán egy film, amelyben a celebvilág és a fiatalok egyik kedvence, Majka mondja el, mire és hogyan kell vigyázniuk a fesztiválozóknak. Majd két olyan videó, amelyben az autósokat intik nagyobb figyelemre a gyalogátkelőknél. Az egyikben ugyancsak meghökkentő módon, a figyelmetlen autósok miatt sorfalban álló, testpáncélos zsaruk védik a zebrán áthaladó családot. És készítenek hasonló filmeket a Budapesti Rendőr-főkapitányság kommunikációs szakemberei is. Gondoljunk csak arra, amelyben a viccesen komoly Vakáció Kapitány óvja meg az embereket a nyár veszélyeitől!

Gyors, pergő világban élünk, a gyakorlat azt mutatja, a gyors, pergő és humorba ágyazott üzenetek érnek célba a leghatásosabban. Az ironikus vagy önironikus megfogalmazás általában sokkal rokonszenvesebb, mint a feszes, komor, drámai stílusban küldött katonás intelmek, a szájbarágós jó tanácsok.

A most készülő filmet szeptember közepén mutatják be, bizonyára ez is nagyot durran majd a világhálón. Pláne a vége, ahol elég nyersen és szókimondóan kapja meg a néző az összegzést. Egyébként az ismert színész és humorista is azt mondja: amiről ez a film szól, az kiemelten fontos dolog. Életeket menthet meg.

– Bár neked már mindegy – bökünk az egészen élethűnek tetsző sebeire.

– Nekem már tényleg mindegy – bólint szenvedő arccal, panaszosan.

Egyébként vicceltünk.

Egyébként ő is.

TRENCSÉNYI ZOLTÁN

FOTÓ: BÉRES MÁRTON


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Őrizetben az erőszakos páros

Kiraboltak egy 88 éves asszonyt a Békés megyei Körösladányban. A rendőrök egy nap alatt elfogták a támadóit.

 

Szomszédos megyék együttműködése

A Bajai Rendőrkapitányság illetékességi területén folytatódott a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság és a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság közös ellenőrzése.