Az emberi felelősség szerepe

2018. 09. 12., sze - 10:59
Zsaru Magazin

A zsaruk és a civil szervezetek baleset-megelőzésért vívott heroikus küzdelmének látható eredményei vannak. Legtöbbet mégis a közúton közlekedők és családtagjaik, tágabb és szűkebb környezetük tehet azért, hogy ne történjen baj.

Szakértők szerint a közlekedésbiztonság komplex fogalom. Számtalan körülmény, dinamikusan változó állapot befolyásolhatja rövid idő leforgása alatt.

– Három fő elemet tudnék kiemelni, ami a balesetek számának alakulására befolyással van: az úthálózat minőségét, a járműparkot, valamint az emberi tényezőt – ismertette Óberling József ezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) ügyvezető elnöke.

Bármiben is legyen változás, az hamar megmutatkozik a közúton, de legfontosabb mégis az emberi tényező hatása.

.

Óberling József ezredes

 

– A közlekedők számtalan dologra reagálnak érzékenyen, többek között említhetem az időjárási frontokat. Az azonban tény, hogy mindez nem mentesít senkit a felelősség alól. Az egyén kezében van az autó kormánya, ő húzza a gázkart a motoron ülve, vagy tolja a babakocsit az utcán. A rendőröknek hozzájuk képest kevés ráhatása lehet a történésekre. Leginkább csak ellenőrző funkciót töltenek be. Hangsúlyozom, hogy az emberek azok, akik sokszor durván és szándékosan megszegik a közlekedési szabályokat, áthajtanak a tilos jelzés ellenére a kereszteződésen, illetve ittasan ülnek a volán mögé. Abban is biztos vagyok, hogy nem mindig a járművezető a felelős. Az év első felében 440 gyalogost gázoltak el gyalogátkelőhelyen, akiknek egy része a piros lámpánál akart átkelni a túloldalra. A kerékpáros baleseteknél is csak részben hibáztathatók az autósok. Tapasztaljuk, hogy gyakorta kivilágítatlanul, láthatósági mellény viselése nélkül cikáznak, ami óhatatlanul veszélyhelyzetet idéz elő. Nehéz az emberek tudatát, viselkedését megváltoztatni. Megfigyeléseim szerint a szabálykövetési morál az utóbbi időben alacsonyabbra süllyedt, aminek manapság látjuk igazán kárát. Gondolok azokra, akik az autópályákon száguldoznak, majd a követési távolságot be nem tartva tolják le az előttük haladót. Vagy éppen ittasan ülnek a kormány mögé, és indulnak hazafelé. Legtöbbször ezek a sofőrök nem egyedül utaznak, ül mellettük valaki, egy családtag, barát vagy munkatárs, aki nem szól semmit, nem figyelmeztet. Kérdem én: miért a rendőrségre tolják a felelősséget, amikor balesetet szenvednek? A közelmúltban előfordult, hogy balesetet okozott egy részeg férfi, akit korábban már kollégáim többször elfogtak ittas vezetés miatt. Később pedig ugyanezért lett eltiltva a vezetéstől. Egy ilyen ember miért kísérti a sorsot? Nem tartom valószínűnek, hogy a környezetében senki nem tudott arról, hogy rendszeresen fogyasztott alkoholt vezetés előtt. Úgy vélem, hogy a társadalomnak, a közösségnek és a családnak fokozott szerepe lenne abban, hogy ne engedjék elindulni. Ne ülje­nek be mellé az autóba, amikor ilyen állapotban van. Amíg a problémaelhárító képesség hiányzik az egyes emberekből, nem tarta­nak önvizsgálatot, és a felelősséget másra hárítják, addig hiába is állna minden utcasarkon rend­őr. A baleset szó értelmét vizsgálva megállapítható, hogy nem pontos a kifejezés, hiszen rendre nem véletlenül történik. Az ütközést, a járművek roncsolódását és az emberek sérüléseit valaki igenis előidézi. A szabálykerülő felesleges kockázatot vállal egy, a következményt tekintve kismértékű előnyért cserébe. Azt gondolom, hogy aki társasjátékot játszik, márpedig a közlekedés az, el kell fogadnia a közös szabályokat, majd ennek mentén köteles cselekedni. Azzal is tisztában vagyok, hogy a közlekedésben részt vevők túlnyomórészt tisztességes, a szabályokat betartó emberek. Csupán a kisebb hányada okoz bosszúságot például egy kidöntött villanyoszloppal. Túl gyorsan akarja bevenni a kanyart és nekihajt, aztán fél napig nincs áram a településen. Súlyosabb esetben előzés során veszélyezteti a vele szemben érkező vétlen autós életét. Sokan azt hiszik magukról, hogy sérthetetlenek. Nyilvánvaló tény, hogy a fizika törvényeit nem lehet meghazudtolni. Aki ezeket rendszeresen próbálja megszegni, előbb-utóbb bajba kerül, és elpártol mellőle a „szerencse”. Hangsúlyos az emberi felelősség, amivel magunknak és másoknak tartozunk. A mindennapi stresszt ne az utakon vezessük le, kockázatnak kitéve másokat. Nem lehet várni kívülről a megoldást, együtt és önállóan is tenni kell azért, hogy a közúti tragédiák száma mérséklődjön, és mindenki épségben hazataláljon. John Fitzgerald Kennedy elnök elhíresült kijelentésével zárnám: „Ne azt kérdezd, hogy mit tud érted tenni a hazád, hanem azt, hogy te mit tudsz tenni a hazádért!” – emlékeztetett az OBB fügyvezető elnöke.

A felelősséget vállalni az élet bármely területén nehéz feladat. A közlekedés koncentrált összpontosítást vár el a résztvevőktől. Nem lehet felületesen kezelni, mint ahogy agresszívan kierőszakolni az előnyöket sem úgy, hogy annak más lássa kárát. A tettekben rejlik a valós kockázat az utakon, ilyenkor értékelődik fel az emberi felelősség.

FENYVESI

Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Illegális migránsok egy macedón kamionban

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba négy migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Betört a templomba

A rákosmentei nyomozók a hátrahagyott nyomokból azonosították, majd elfogták a férfit.

 

Járőrök mentettek életet

Időben érkezett a rendőri segítség ahhoz az abaújszántói lakáshoz, ahonnan füst áramlott az ablakból.

 

Torlódás az M0-ás autóúton

Egy műszaki hibás jármű miatt több kilométeres torlódás alakult ki az autóút Ráckevei (soroksári) Duna-ágat átívelő szakaszán.

 

Megütötte a nővért

Egy nagymama megütötte, majd unokájával együtt életveszélyesen megfenyegettek egy nővért Miskolcon.

 

Karácsonyi lézerfény

A sértett jó helyzetfelismerésének köszönhetően a rendőrök percek alatt elfogták a tolvajokat Fegyverneken.