Budaörs rendje jó kezekben

2018. 10. 03., sze - 14:25
Zsaru Magazin

Rutinszerű szolgálatátadás, a kezdő és lelépő állomány csöndes zsongása, forgatókönyv szerinti feladatellátások – így is indulhatna egy nap a Budaörsi Rendőrkapitányságon.

De nem így kezdődik.

Pattogó ritmusban autókba szálló állomány, némileg gondterhelt arccal telefonáló parancsnokok, szirénavijjogás, tempós haladás egy logisztikai központ felé. További szirénák sikoltanak, a piros társszervezet féltucat szerkocsija tart a járőrkocsikkal egy irányba. Tűz van.

– Egy hűtött termékek raktározásával foglalkozó telephely egyik szekciójában keletkezett tűz – adott tájékoztatást Káldi István Balázs alezredes, közrendvédelmi osztályvezető. – Feladatunk a tűzoltók munkájának segítése, biztosítása. Kecskeméti Judit százados, körzeti megbízotti alosztályvezető a központban parkoló kamionok kiterelését irányítja, a tűzoltók útmutatása szerint ezeket a járműveket feltétlen el kell távolítanunk a tűz közeléből. Arra is figyelnünk kell, hogy újabb gépkocsik se érkezzenek, így kollégáim a bevezető utakon idefelé tartó járműveket megfelelő távolságban leállítják az oltási munkák befejezéséig.

Ez kimondva racionálisnak és kézenfekvőnek tűnik, azonban a Budaörs külvárosában, a sztráda mellett gyarapodó gyártó- és elosztóközpontok forgalmas sűrűjében a kivitelezés nem is olyan egyszerű. Egy körforgalomnál Kovács Dániel hadnagy, vizsgáló és Bodó Dániel törzs­őrmester, közlekedési járőr terelte, egyben informálta a kocsisorban lévőket.

– A teherautó-sofőrök között rengeteg az idegen ajkú, általunk ismeretlen nyelveken kommunikáló járművezető, akikkel valamiképp mégis meg kell értetnünk, hogy átmenetileg nem tudnak a logisztikai bázishoz eljutni – mondták a forgalomirányítók. – Gondoskodnunk kell arról is, hogy a bizonytalan időre félreálló nagyméretű járművek ne okozzanak torlódást. Eléggé lassítja már az is a forgalmat, hogy a sofőrök rákérdeznek az útlezárás okára, lépésben haladnak, perceken belül több száz méteres sor alakul ki.

A lángokat elfojtották, de még búsan hömpölygött a füst az őszi égre. A zsaruk egy része a helyszínen maradt, amíg a tűzoltók le nem vonulnak. Pál Adrián alezredes, kapitányságvezető is a raktártól érkezett vissza, maga is rajta tartotta szemét a történéseken.

– Két éve volt egy hasonló eset, akkor egy gyógyszeripari cég tárolóhelyisége kapott lángra – mondta az alezredes. – Mivel nem volt egyértelműen kizárható a mérgező anyagok levegőbe kerülése, gondoskodni kellett a környező raktárak, üzemek, lakóépületek, tanintézmények, bevásárlóközpontok kiürítéséről, sőt a mindent elborító füst miatt az M1-M7-es autópálya időleges lezárásáról is. Ebben az időpontban még nem én voltam Budaörs Rendőrkapitánya, de tudomásom lévén az ekkor kialakult neuralgikus helyzetről most, minden eshetőségre felkészülve, időben felvettem a kapcsolatot a katasztrófavédelemmel, a telephely saját tűzoltóival, és a város polgármesterével is.

Ezúttal nem alakult ki nagyobb rendőri beavatkozást igénylő helyzet, de ezen az eseten keresztül is szemügyre vehetőek Budaörs sajátosságai. A főváros nyugati kapuja nem egy átlagos agglomerációs település, pláne nem alvóváros. Sűrűn lakott, lüktető hely, gazdagon behálózva a kereskedelem és a közlekedés szálaival.

– Egyedül vízi közlekedésünk nincs – folytatta Pál Adrián alezredes. – A városon halad keresztül az említett két autópálya, az egyik legintenzívebb közúti közlekedést lebonyolító útszakasz az országban, ehhez adódik hozzá területünkön az 1-es és a 10-es főút, továbbá a 102-es út forgalma. Van vasútvonalunk és repülőterünk, esetenként légi közlekedési ügyekhez is ki kell vonulnunk. Megesik, hogy a repülők túlfutnak a leszállópályán, vagy kényszerleszállást hajtanak végre az autópályán, esetleg hibás manőverezés közben villanyvezetékeket kaszabolnak el. A kapitánysághoz 21 település tartozik, ez az évről évre növekvő lakosságszámban jelenleg mintegy 144 000 főt jelent. Három rendőrőrs segíti munkánkat, a zsámbéki, a budakeszi és a pilisvörösvári, utóbbi létszámában, területi érintettségében szinte egy kisebb kapitányságnak is megfelel. Az egész Budakeszi járás tehetős települések együttese, az önkormányzatoknak szerencsére van módjuk támogatni a rendőrség munkáját: gépkocsikkal, technikai beruházásokkal, közterületi kamerahálózat kiépítésével, pénzbeli dotációval. Mi egyfajta nyitással viszonozzuk a civil gesztust: tartottunk rend­őrkapitánysági nyílt napokat, rendszeresen viszünk bűn- és baleset-megelőzési programokat az oktatási intézményekbe.

– A jó körülmények között élők magáningatlanai, mind a területen található kereskedelmi létesítmények parkolói egy ideig a vagyonellenes bűncselekmények elkövetőinek célpontjává váltak, ám sikerrel vettük fel a küzdelmet velük szemben – vették át a szót Tiszavölgyi Melinda alezredes, bűn­ügyi és Tevesz Henriett őrnagy, vizsgálati osztályvezetők. –  A jó közlekedési infrastruktúra méretes árudák megtelepedését hozta magával, hipermarketek, diszkontok, sport-, barkács-, bútor- és műszaki áruházak szegélyezik a sztráda két oldalát. Megjelentek a parkolókban a központi zárak manipulálásával ügyeskedők, vagy a vásárlók figyelmetlenségét kihasználó bűnözőcsoportok, de a rendészettel közösen végrehajtott fokozott járőrtevékenységekkel sikerült visszaszorítanunk az ilyen jellegű bűncselekményeket is. Meglátásunk szerint jól állunk a közterületi erőszakos bűncselekményekkel szemben folytatott harcban is: jelenleg összesen csak két felgöngyölített rablási ügyünk van lezárás alatt. Elszigetelt esetekről beszélhetünk, egy telefonrablást ad hoc jelleggel egy fiatalember követett el egy lecsófesztiválról hazatértében, míg a másik eljárást egy négytagú társaság ellen folytattuk, akik kocsmázás után léptek fel támadóan egy sértettel szemben. 2010 óta folyamatosan csökkenő elkövetési és növekvő felderítési mutatókkal dolgozunk. Budaörs és mindinkább a többi település is kedvelt és drága lakóhelyek, ez is mutatja, hogy az itt élőknek pozitív benyomásai vannak a biztonsággal, a rendőri munkával kapcsolatban.

A Budai-hegység és a Tétényi-fennsík között elterülő város valóban megkapó természeti adottságokkal bír, ennek köszönhetően a mai napig kedvelt célterület mind közületeknek, mind magánszemélyeknek. Épül, szépül, gyarapszik, jelenlegi külterületeit parcellázzák itt is, ott is. A népszerűség a pulzáló-átmenő autópálya-forgalom mellett folyamatos igénybevételnek teszi ki a belső úthálózatot is. A zsaruk igyekeznek fenntartani a közlekedési rendet, megoldást keresve a kevésbé hétköznapi szituációkra is:

– A Szabadság úton egy vészvillogóval álló, járó motorú, ám lezárt fülkéjű és gazdátlan kamion torlaszolta el a fél útpályát – beszélt aktuális intézkedéséről Orbán Róbert zászlós, közlekedési helyszínelő. – Szabálytalanul, és nagyon rossz helyen állt meg, kikerülése veszélyeztette a mindkét irányból érkezőket. Míg járőrpárom a román rendszámú járműszerelvény sofőrének felkutatására indult, bójákkal alakítottam ki a vontatmány mellett ideiglenes forgalmi rendet, és irányítottam a járműoszlopokat. Megtaláltuk a vezetőt, aki elmondta, hogy eltévedt, és útbaigazításért indult – gyalogosan. Figyelmeztetésben részesült, ezután a szolgálati autóval kivezettük az autópályáig, megelőzve, hogy ismét elkeveredjen.


Szilágyi Attila
Fotó: Béres Márton


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Öt határsértő egy kisteherautó rakterében

Békés megyében, a battonyai közúti határátkelőhelyen akart belépni Magyarországra egy kisteherautóval egy román férfi. A jármű rakterében kialakított rejtekhelyen öt török állampolgár bújt meg.