Dobogókőn dübörögnek

2018. 01. 10., sze - 10:50
Zsaru Magazin

A Visegrádi-hegység legmagasabb pontja hétszáz méterrel a tengerszint fölött, meredek sziklafalakba vágott völgyekkel tagoltan. Dobogókő különleges hely Komárom-Esztergom és Pest megye határán.

Természeti adottságai kiemelkedőek, lankáin-meredélyein felkapaszkodva szép panoráma nyílik a Dunakanyarra, tiszta időben akár a Magas-Tátra ormaira is. Mindig kedvelt kirándulóhely volt, százhúsz éve itt létesült az ország első turistaháza, része az Országos Kéktúra útvonalának is. Vannak, akik nem érik be a hely vitathatatlan erényeivel, többet és többet akarnak belelátni, kihozni belőle. Bár a dalai láma kimondta, hogy a buddhizmus szerint nem itt van a Föld pulzáló erőközpontja, akadnak, akik konkrét kilowattokkal pótolják a megkérdőjelezett csakraenergiát – benzingőzbe burkolózott zarándokok indulnak gyakorta megtapasztalni a csúcs sorsszerűségét. A négyütemű kalandorok legnagyobb értetlenségére a zsaruk gyakran előttük járnak vagy utánuk, hogy újmódi oltalmazóként megóvják őket saját maguktól.

– A jellemzően az esti-éjszakai órákban megjelenő, előzetesen interneten szerveződő, változó összetételű autóscsoportok közlekedésbiztonsági és rendészeti problémát jelentenek önmaguk, a lakosság és a kirándulók tekintetében is – magyarázta a kiemelt mértékű rendőri jelenlétet Budai Boglárka százados, a Szent­endrei Rendőrkapitányság helyszínelő és balesetvizsgáló alosztályvezetője. – Dobogókő magasan fekvő terület, sokáig megmarad a hó. A település két parkolójába a környező fákról is odafújja a szél a szilárd csapadékot, így azokon jó néhány száz négyzetméteres, tartósan síkos felület képződik. Ez csábítja ide az autósokat, akik gépkocsijaikkal a tapadás hiányát kiaknázva csúszkálnak, driftelnek, öncélú mutatványokkal veszélyeztetik egymást és magukat.

A csúszós útfelületeken a reakciókészség kialakítása, a téli vezetés gyakorlása lehet akár dicséretes öngondoskodás is – forgalom elől elzárt tanpályán. Vezetéstechnikai tréningeken néhány ezer forint megfizetése mellett a szervezők rántópaddal szimulált helyzetekkel, tükörjeget szimuláló műgyanta pályával, felkészült oktatógárdával, gumifalakkal, tűzoltó berendezésekkel, elsősegélynyújtó rutinnal várják az érdeklődőket. A dobogókői parkolók ezzel szemben forgalom elől el nem zárt, a KRESZ szabályozása alá eső felületek, ahol ön- és közveszélyeztető, kontrollálatlan csúszkálásnak nincs helye. A parkolókban a jellemzően fiatal, járművezetői képességeik határait feszegető, önjelölt kaszkadőrök a pillanat alatt irányíthatatlanná váló autókkal könnyen egymásba vagy vétlen közlekedőkbe csapódhatnak. A hegyvidéki jellegű, csúszós útjai okán gyakran nehezen megközelíthető helyre nem könnyű feljutni sem a mentőknek, sem a katasztrófavédelemnek. Baj esetén értékes percek telhetnek el a szakszerű segítség megérkezéséig – fölösleges magyarázni a mesterségesen előidézett baleseti helyzetek szankcionálásának fontosságát. A közlekedési veszélyeztetés önmagában csak az egyik apropója a fokozott rendőri jelenlétnek:

– A Szentendréről, Budapestről, Komárom-Esztergom megyéből, de akár nagyobb távolságokból is összesereglő, olykor százfős társaságok nemritkán a lakossággal, a kirándulókkal is összetűzésbe keverednek – mutatott rá a további problémákra Harkay Dávid százados, a forgalom-ellenőrzési alosztály vezetője. – Az autók bőgetésével előidézett zaj egyaránt zavarja a környéken lakókat és a turistaházakban pihenni vágyó üdülőket is, több panasz is érkezett már hatóságunkhoz. A népszerű, szinte mindig foglalt jurta-szállások mellett néhány méterrel vezet el az a közút, amit a parkolóba érkezők használnak. Ez is konfliktusforrás, a turisták a megnövekedett forgalomtól féltik gyermekeiket. A közúthasználatból kifolyólag több atrocitás történően Dobogókőn hol vitatkozás fajult garázdasággá, hol egy elsodort, majd métereken keresztül a motorháztetőbe kapaszkodó gyalogos esete borzolta a kedélyeket. Többen szánkózókat, síelőket húznak kötéllel maguk után az úttesten. Nem kell mondani, hogy ezek a vontatmányok kifejezetten életveszélyesek, nem mellékesen jogszabályba ütköznek.

A szentendrei zsaruk visszatérő ellenőrzésekkel igyekeznek kontrollálni a jogsértéseket, rajta tartják a szemüket a potenciális gócpontokon. Türelmükből, kapacitásukból futja, indokolt esetekben közös akciókat tartanak a szomszédos erőkkel, a Pilisvörösvári Rendőrőrssel és az Esztergomi Rendőrkapitánysággal. Kovács László ezredes, kapitányságvezető jól érthetően fogalmazta meg az állomány feladatát: határozott intézkedést kért, mindenképpen meg kell akadályozni, hogy haláleset következzen be a normakerülő magatartások miatt. A zsaruk nem motorizáció- vagy fiatalellenesek. Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Dunakanyar szerpentinjeit szintén preferáló másik járműves szubkultúrával, a motorosokkal évek óta harmonikus viszonyt tartanak fenn. Tavasztól őszig a két keréken közlekedők érdekében folytatnak kiemelt ellenőrzéseket, közös bejárásokat, baleset-megelőzési programokkal figyelmeztetnek az utak veszélyeire, a terület adottságaira.

Nem kívánnak a bevált eszközökkel szakítani télen az autósokkal folytatott párbeszédben sem. Közös érdek, hogy az ország egyik legkedveltebb kirándulóhelye ne halálos közúti balesetektől váljon hírhedtté, hanem természeti varázsával, turisztikai adottságaival maradjon meg a köztudatban.


SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: ANDRÉ ILDIKÓ, RENDŐRSÉG


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Közlemény

Kinevezték a korábban megbízott rendőrfőkapitányokat.

 

Körözött gépjárművet fogtak

Tiszaújváros közelében vonták intézkedés alá azt a gépjárművet a járőrök, amelyet a Budapesti Rendőr-főkapitányság X. kerületi Rendőrkapitánysága egy bűncselekmény elkövetésével összefüggésben körözött.