Döntöttek a motorosok

2018. 05. 02., sze - 16:23
Zsaru Magazin

A száguldáshoz nem kell ész. Cáfolhatatlan tétel, sokszorosan bizonyított. A körülmények adottak és elérhetőek: az üzemanyag berobban, a hőenergia dörgő vektorrá változik, a gázkar mozdul, az aszfalt sima, a kerék gurul. Indul a motor, lendül a lélek, ki tudja, hol áll meg, hol fogják meg fékek?

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) motoros zsarui tudják, nagyon tudják, megmutatják. Tökéletesen tisztában vannak vele, hogy meddig mehetnek, szolgálati járműveikkel mit tehetnek. Bár képességeik és motorkerékpárjaik bőven lehetővé tennék, eszükben sincs esztelen rohanással magukra irányítani a figyelmet. Épp ellenkezőleg: legújabban pont kimódoltan lassú, álomszerűen úszó haladásukkal vívnak ki egyre több elismerést. A speciális járművek nyergében töltött évek rutinná váltak, tékozló dőreség lett volna, ha csak önmagukat és egymást szórakoztatják üres perceikben a magabiztos motorkezelés tudományával. A tudás kreativitással megspékelve műsorszámmá érett, országjáró bemutatójuk mindenhol szó szerint zajos sikert arat.

– A 2017-es rendőrnap előtt merült fel az ötlet, hogy fel kellene eleveníteni a rendőrség berkeiben egyébként több évtizedes múltra visszatekintő csoportos formamotorozást, az úgynevezett „karusszelt” – beszélt az újkori sikerszéria keletkezéséről Fekete Csaba dandártábornok, a PMRFK rendészeti főkapitány-helyettese. – Bár igencsak kevés idő állt rendelkezésre a kivitelezéshez, ismerve az állomány kimagasló képességét, bíztam a megvalósíthatóságban. A rangidős motorost, Horváth Miklós törzszászlóst bíztam meg a program összeállításával. Néhány nap alatt színvonalas műsort állított össze kollégáival. Ezt nem az elfogultság mondatja, hanem a karusszel iránt megnyilvánuló komoly érdeklődés bizonyítja. Az élőben látott és internetes felületen sokakhoz eljutott produkció olyan elismerést aratott, egyben oly mértékű igényt hozott létre, hogy mára meg kell szűrni a felkéréseket: szívesen népszerűsítjük a rendőrséget ily módon is, de valakiknek azért az utakon is el kell látniuk szolgálatukat.

Horváth Miklós törzszászlósnál jó kezekbe került a tábornoki kívánalom, a PMRFK doyenje nem csupán lehúzott egy igen tisztességes időt a motorosoknál, de meg is élte azt. Mindent tud a rendőrségi kétkerekűzésről. Harmincegy éve rendőr, még ennél is régebben motorozik, tapasztalatát elnézve gyanús, hogy már óvodába, alsó tagozatba is valami slendriánul felügyelt családi Zündappal, vagy Urállal közlekedett… Magával, társaival szemben is maximális elvárás jellemzi, ez esetében korántsem üres póz, ezen a szakterületen a tökéletességre törekvés egészségóvó és életmentő hozzáállás. Motoroshoz méltóan, figyelemmel és dinamikával állt neki a különleges feladat végrehajtásának:

– Az első bemutatón egy kifejezetten kis terület, mindössze 15x30 méter állt rendelkezésünkre, itt kellett felrakott bóják között valami maradandót alkotni. Ez a méret behatárolta a tempót, és a bemutatóban részt vevők létszámát is – mondta el a dabasi autópálya-alosztály járőre. – Négy motorosban kezdtem gondolkodni, ez a kis létszámú csoport már éppen látványos, és biztonságosan elfér a szűk fordulókban is. Megyei oktatóként, kiképzőként pontosan ismerem minden kollégám kvalitását, mentalitását, tisztában vagyok az erősségeikkel. Egyforma képzést kapunk, évente mindnyájunknak számot is kell adnunk felkészültségünkről, tehát eleve minőségi „alapanyagból” válogathattam. Az elképzeléshez olyan munkatársakat kerestem, akik rendelkeznek energiával, motivációval egy ilyen pluszfeladathoz. A szintén régi motorosnak számító Baranyi Ferenc főtörzszászlóshoz három agilis törzsőrmester: Palotás Csaba, Farkas Máté és Silye Lajos csatlakozott. Az első pillanattól közösen ötletelve alakítottuk ki a koreográfiát.

Négy motoros rendőr négy egyforma, fényesre suvickolt, nagy teljesítményű vasparipán önmagában is impozáns látvány, tükrözi a szolgálati ág presztízsét. A zsaruk két BMW R 1200 RT, illetve két, az azzal szinte teljesen megegyező megjelenésű kistesó, az R 900 RT mellett döntöttek. Beszerzésüknél nyilvánvalóan egyéb szempontok estek latba, de a bajor gépeket motorkarakterisztikájuk, villaszögük, üléspozíciójuk, súlypontelosztásuk, felépítésük egyaránt alkalmassá teszi az alacsony tempójú manővereken alapuló bemutatózáshoz. A rendőrök bóják segítségével rafinált pályát alakítottak ki a rendelkezésre álló területen, ahol váltakozva négyesben, kettesével, egymás mellett vagy a négyzet szegleteiből egymás felé megindulva léptetnek méltóságteljesen, majd a kis tempó mellett valóban jelentős tudást igénylő fordulásokat, szlalomokat mutatnak be. Tényleg a fizika határáig bedöntve a vasakat, olykor finoman megpendítve a bukócsöveket az aszfalton. Különösen látványos, egyben átgondolt része a produkciónak, amikor ketten-ketten egymással szemben indulnak meg a kapuk között, centikre elhaladva egymástól a végtelenül kezesnek mutatkozó, egyébként jó két és fél mázsás, 110–125 lóerős motorokkal. Minden precízen kiszámított, a zsaruk a legapróbb részletekre is figyelnek.

– Egyes sebességi fokozatban megyünk végig, egyenletes, tartott gázzal. Csak a hátsó féket használjuk, így lassításnál sem bukik be a motor eleje, ezzel is emeljük a műsor esztétikumát. Négy-öt perces időtartamban gondolkodtunk, egyszerre ennyit elégnek ítéltünk meg, ez könnyen befogadható, és nem bocsátkozunk önismétlésekbe. Amikor megvolt a gyakorlatok egymásutánisága, nagyjából kialakult a szám gerince. Aztán kísérőzenét kerestünk, két verzió mellett döntöttünk. Rendőrnapon, zömmel szakmai közönség előtt a Rákóczi-induló katonásabb taktusaira motorozunk, míg civil felkéréseknél egy mai, népszerű, középtempós dalt, az Awolnation Sail című felvételét választottuk. A bemutató közben a szinkronitás érdekében figyeljük egymást. Itt jól tudjuk hasznosítani azt a különleges kommunikációs formát, amit szolgálatellátás közben is alkalmazunk, hiszen autós vagy gyalogos kollégáinktól eltérően mi önálló egységeket alkotva nem mindig tudunk verbálisan értekezni egymással. Marad a szemkontaktus, a másikra hangolódás. Ezt a technikát alkalmazzuk egyébként például delegációkísérés közben is, amikor rugalmasan kell leosztanunk egymás között egy-egy keresztutca átmeneti lezárását – beszélt műhelytitkokról Horváth Miklós törzszászlós.

A bemutatót eddig megtekinthette már Dunakeszi, Cegléd, Balmazújváros, Monor és Martonvásár érdeklődő közönsége, legutóbb április 14-én, a BKV 50. születésnapján az Óbudai Buszgarázsban díszporoszkáltak. A zsaruk és motorjaik a termetesebb járművek között is tetszést arattak. Több száz, alapvetően közösségi-közlekedés rajongó nézte és jutalmazta tapssal produkciójukat, ami után a nézősereg rokonszenve a rendőrökkel közös fotózásokban és spontán fórumokban mutatkozott meg.

Szilágyi Attila

Fotó: Manek Attila


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Elvette a telefonját

Egy cselekvőképességében korlátozott fiatalember telefonját vette el egy magyarcsanádi fiú. A makói nyomozók a gyanúsítottat előállították és kihallgatták. Vele szemben kifosztás miatt indult eljárás.

 

Garázdaság miatt keressük

Az újlipótvárosi rendőrök az állampolgárok segítségét kérik az ismeretlen elkövető azonosításához.

 

Garázdaság Gyálon

Egy közlekedési konfliktust követően bántalmazták egymást az érintettek és családtagjaik.