Élesedett az e-Call

2018. 04. 11., sze - 13:39
Zsaru Magazin

A rendőrség felkészülve várja az e-Call segélyhívó rendszert. A 112-nél megtették a szükséges lépéseket mind az informatikai tesztelésnek, mind pedig az állomány továbbképzésének tekintetében.

A rendszerről tájékoztatót tartottak április 3-án a Magyar Autóklub (MAK) székházában, ahol megjelent Hajzer Károly informatikai helyettes államtitkár, Hatala József, MAK-elnök és Hablicsek Nikoletta ezredes, az ORFK ügyeleti főosztályvezetője. Az Európai Parlament 2013. június 19-i döntése értelmében 2015 októberétől kötelező minden személyautóba, valamint könnyű-tehergépjárműbe beszereltetni az e-segélyhívót. Az EU-rendeletben szerepel, hogy idén április 1-től csak olyan autó kaphat típusjóváhagyást, melyben van automata segélyhívó rendszer. Tehát a régi autókat nem kötelező felszerelni ezzel.

Hajzer Károly ismertette a rendszer létrejöttének előzményeit és törvényi hátterét, valamint bemutatta a fedélzeti egység funkcióit. A készülék baleset esetén a gépjármű adataiból egy információs csomagot készít, ami tartalmazza a hívó adatait és tartózkodási helyét. A másik funkció pedig hangkapcsolatot létesít a hívó fél és az assistance között. A készülék akkor lép működésbe, ha balesetet észlel (egyes szenzorok jelzései alapján, ha például a légzsák kinyílik), ekkor automatikusan vészjelzést kezdeményez a 112-es számra. A jelzés nemcsak a baleset tényét, hanem annak legfontosabb adatait is tartalmazza, ezek megkönnyítik a hívásfogadó operátorok munkáját, így felgyorsítja a segítség helyszínre érkezését.

A MAK elnöke kifejtette, hogy már a biztonsági övek, légzsákok és az energiaelnyelők kialakítása is az autósok testi épségét óvta, de mint más területeken, itt is teret hódított az informatika. Szeretnének egy olyan magas szintű és gyors assistance szolgáltatást nyújtani az autósoknak, ami emberéleteket menthet. Több autótípust már ennek a rendeletnek megfelelően gyártanak az európai piacra, és idén tavasszal újabb négy autómárka fogja követni őket.

Hablicsek Nikoletta ezredes kiemelte: egyes balesetek órákig, akár napokig is észrevétlenül maradnak, ilyen esetekben, ha az autóban van e-Call, a rendszernek köszönhetően a készenléti szervek egységei percek alatt a helyszínre érhetnek. Ha nem sikerül a vezetővel és utasokkal felvenni a kapcsolatot, akkor mindhárom készenléti szerv (rendőrség, mentők, katasztrófavédelem) indítja egységeit. Az ezredes szerint fontos az a szűrő funkció, amit a MAK mint assistance szolgálat biztosít, mert így a 112-höz olyan hívások érkeznek be, amelyeknél ténylegesen a készenléti szervek illetékesek. A helyettes államtitkár hozzátette, ez egy felfutó rendszer, tehát senkit nem büntetnek azért, mert nincs ilyen berendezés az autójában. Utólag is be lehet szereltetni, jelenlegi költsége mintegy 30 ezer forint.

A rendőrségnél megtörténtek a szükséges előkészületek. Az informatikai hátteret beszerezték, és a kezelő munkatársak is megfelelő oktatást kaptak, hogy minél gyorsabban és precízebben tudjanak segíteni a bajba jutott autósoknak.

KAPELLER ANITA

FOTÓ: VEZDA LÁSZLÓ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Ököllel ütött

A rendőrök perceken belül kiértek a helyszínre és elfogták az elkövetőt.

 

Nem tudott elszámolni az oszlopokkal

Több, mint félszáz akácoszlopot vitt el az ásotthalmi erdészet területéről egy helybeli férfi. Lopás miatt indult ellene eljárás.

 

Ruhatolvaj Szegeden

Egy szegedi bevásárlóközpont egyik üzletéből nadrágot vitt el egy makói fiatal. A gyanúsított ezután egy másik boltból is lopott, ekkor azonban tetten érték.

 

Török kamionban bújtak meg

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba két migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Baleset az M0-ás autóúton

Az M5-ös autópálya irányába tartó oldalon, a 26. kilométernél egy teherautó és egy személyautó ütközött össze.