Gyors reagálású egység

2019. 05. 08., sze - 14:37
Zsaru Magazin

A támogatás az egyik legszebb cselekedet. Jó annak, aki kapja, és annak, aki adja, de még a szemlélőt is jó érzés hatja át. Széles körű támogatást vállalt fel egy új keletű rendőri egység a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon (PMRFK): a biztonságos közlekedés támogatását tűzték zászlajukra.

Természetesen az új alosztály munkája is hordoz magában nehézségeket, számukra talán duplán, támogatást nyújtanak ugyanis a forgalom résztvevőinek, valamint saját kollégáiknak is. A kiváltó motívumokról, majd a gyakorlatról, azaz az öt hónapnyi tevékenység, egy fekete november, egy közepesen hideg tél és egyhavi tavasz tapasztalatairól beszélgettünk a PMRFK közlekedésrendészeti osztálya, majd a támogató alosztály vezetőivel.

– A Pest Megyei Rendőr-főkapitányságnak korábbi terve volt egy ilyen szervezeti egység felállítása – indít rövid visszatekintéssel Ménkű Szilvia ezredes, osztályvezető. – Minden megyében van hasonló profilú, forgalom-ellenőrzésre szakosodott alosztály, indokolt volt tehát a legnagyobb lakosságszámot, a legsűrűbb és legforgalmasabb úthálózatot magáénak tudó megyében is megalakítani. Az Országos Rendőr-főkapitányság támogatta elképzelésünket, kialakítottuk a munkatervezetet, feltöltöttük a státuszokat, így november 1-étől az új alosztály testre szabott feladatokkal állt fel.

– A szándék emellett egy olyan, gyors reagálású egység kialakítása volt, amely az általános közlekedésrendészeti feladatok mellett képes kezelni az előre tervezett és a váratlanul adódó forgalmi helyzeteket is – írja le küldetésüket Vass Tamás alezredes, alosztályvezető. – Öt nagy teljesítményű motorkerékpárral és a rendőrségi autóflotta krémjét jelképező, szintén dinamikus tempóra termett szolgálati gépkocsikkal látjuk el feladatainkat. A november 1-én alapított alosztályhoz más egységektől érkeztek kipróbált, a közlekedési területet jól ismerő, a napi munkavégzéshez szükséges járművekkel magas szinten bánni tudó kollégák. A területünkön ellátott járőrfeladatokat referensek támogatják, akik elsődleges adminisztratív és koordinációs feladataik mellett szintén képesek és képzettek terepen is munkát végezni. Tervezzük delegáció­kísérések, rendezvények, illetve a környező útvonalak biztosítását. Zömében mi látjuk el védett vezetők utaztatását, minden esetben a személybiztonságért felelős szervezeti egységgel együttműködésben, így ilyenkor összedolgozunk a Terrorelhárítási Központtal, a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal (BRFK) vagy a Készenléti Rendőrséggel is. Nem tervezhető, de beszámítható munkáknak tekintjük a balesetek vagy az egyéb okokból kialakuló forgalmi helyzetek kezelését. Ha nem kapunk riasztást, és konkrét kísérési feladatban sem veszünk részt, akkor a többi rendőri egységhez hasonlóan a szabálysértő járművezetők kiszűrésével jobbítunk a közlekedésbiztonságon. Akad az említett, a biztonságos közlekedést célzó feladataink között egészen speciális is: kollégáim a Hungaroringgel együttműködésben a mogyoródi tanpályákon vezetéstechnikai tréningeket tartanak. Az alosztály intézkedési területe az egész megye, jelen vagyunk az autópályáktól, autóutaktól kezdve a főutakon, alsóbbrendű utakon, de akár települések belterületén is. Földrajzi elhelyezkedésünk okán nem csupán konvojkísérési feladatok ellátásakor, de számos akció keretei között is rendszeresen együttműködünk a BRFK-val és a szomszédos megyékkel is: Húsvétkor például a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság állományának segítünk be Hollókőn a hagyományos locsolkodásra érkező nagy számú látogató irányításában.

Pest megye közlekedésének sokszínűségét jól érzékelteti, hogy éppen csak tengerparti fövenyek mellett futó útjai nincsenek, minden más úttípus megtalálható. Ide fut be az ország összes autópályája, a kiemelt fontosságú autóutak, itt ível az M0-s körgyűrű, és ide tartoznak az agglomerációban fekvő települések hol zsúfolt, hol kihaltabb utcái. Az alföldi részen a tanyákat dűlőszövevények kapcsolják össze, Szentendrétől spirálisan csavarodó szerpentinek visznek a Pilisbe, Váctól szintén szeszélyesen kacskaringózó hegyi utak a Börzsönybe. Ahol ennyiféle és ilyen kiterjedésű aszfaltcsík metszi keresztül-kasul a tájat, ott számítani lehet és kell a legkülönfélébb forgalmi vagy baleseti helyzetekre is.

– Pedig többféle eszközzel küzdünk a közlekedőket veszélyeztető járművezetők kiszűréséért – magyarázza K. Szabó Vanda törzsőrmester és Kuti Zoltán főtörzszászlós, referensek. – Alosztályunknak van hatósági jelzés nélküli szolgálati gépkocsija is, amivel anélkül tudunk ellenőrizni, hogy magunkra irányítanánk a figyelmet. A biztonsági övet nem használók, a vezetés közben kihangosító nélkül telefonálók és a záróvonal-átlépők rá is csodálkoznak lelepleződésükre, amikor a mobil fényjelzés használatával kivezetjük őket a forgalomból. A hatósági jelzés nélküli kocsit is egyenruhában használjuk, tehát nem állítunk „csapdát”, és soha nem kell szabályszegést provokálnunk. Sajnos mindig akad olyan járművezető, aki mindenféle ráhatás nélkül, saját döntése, vérmérséklete, közlekedési kultúrája okán válik intézkedésünk alanyává.

– Autópályán tipikusnak mondható a figyelmetlenségből kialakuló, ráfutásos baleset, amikor a járművezető nem veszi észre vagy rosszul értelmezi az előtte lelassuló, leálló forgalmat – beszél a tapasztalatairól Palotás Csaba törzsőrmester, motoros járőrvezető. – Nem ritka öt-hat vagy még több jármű összecsúszása, a balesetek súlyossága ilyenkor a közlekedők sebességétől, a járművek jellegétől függ. Például kamion és személyautó találkozása sokszor tragikus kimenetelű, elég figyelembe venni az önsúlykülönbséget.

– Sokszor felelőssé tehetők ezért a balesettípusért a járművezetők, jellemzően a teherautó-sofőrök rossz gyakorlata, amikor egymástól csak néhány méterre, a követési távolság szabályait áthágva „vonatoznak” – folytatja a megfigyeléseket Csönge Zsolt főtörzsőrmester, motoros járőrvezető. – Ilyenkor kizárják az esélyét annak, hogy vészhelyzet esetén az előttük fékező járműtől biztonságos távolságban megálljanak. Gyakori kihágás a kamionosok belső sávban haladása vagy egymás járműszerelvényeinek előzése, amikor lomha manővereikkel akár percekre feltartják a személyautóval közlekedőket, torlódást, veszélyhelyzetet idézve elő. Távol álljon tőlem az általánosítás, a megtörtént esetekből levont következtetést mondom, de a megszokottól nagyobb veszélyt jelentenek mind önmagukra, mind másokra az idősebb, képességeiket túlértékelő sofőrök. Észrevehető, hogy ref­lexeikben, reakcióikban nem tudnak lépést tartani a közlekedés felgyorsult ritmusával, és sok esetben saját, egyre modernebb, gyorsabb autóik menettulajdonságait sem uralják.

– De megesik, hogy nem kell sem sztráda, sem sebesség, sem sok tíztonnás járműmonstrum egy baleset kialakulásához – hoz ellenpéldát Szabó Gábor ­törz­szászlós, motoros járőrvezető. – Veresegyház belterületén egy rokkantsága miatt elektromos kerekesszékkel közlekedő férfi lépett elő okozóvá. Az elsőbbség megadása nélkül, féktávolságon belül fordult ki egy személygépkocsi elé, amelynek vezetője már nem tudta elhárítani az ütközést. A rokkantkocsis karján és lábán nyílt töréseket szenvedett, a sérülések mellett számolnia kell cselekedete hatósági vonzatával is. A szabálysértésen túl szankció éri azért is, mivel jócskán alkoholos állapotban közlekedett.

A három motoros járőr az M30-as útra és az M0-s autópályára indul feladatteljesítésre. Mozgás közben figyelik a forgalmat, és sokáig nem is futnak a szolgálati BMW-k üresjáratban. Két kamionost is tiltott előzésen érnek, kiintik őket az úttestről. A helyszínen kirótt pénzbírságnál jobban megviseli a fuvarozókat a manőverrel fejenként begyűjtött hat-hat büntetőpont, a zsaruk meglátása szerint ennek a mellékbüntetésnek is van visszatartó ereje – mindenki ragaszkodik a jogosítványához.

– Az elmúlt öt hónapban az alosztály jó visszajelzéseket kapott – összegzi eddigi munkájukat Vass Tamás alezredes. – A tevékenységirányítási központ előszeretettel küld bennünket azonnali intézkedést igénylő helyzetekhez, hiszen gyorsan cselekszünk. Ám néha még így is meglepi a rádióforgalmazást lebonyolító kollégákat a reakcióidőnk. A városi rendőrkapitányságok közlekedési kollektívái is elismerően értékelték a munkánkat, tényleges támogatásként élik meg tevékenységünket.


SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: BÉRES ATTILA, BÉRES MÁRTON

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam