Helyszínelők a gáton

2018. 09. 12., sze - 10:55
Zsaru Magazin

Tevékenységük megkerülhetetlen, noha jó lenne, ha nem volna rá szükség. De amíg motorizált társadalmunkban surran a kerék, mozdul az autó és visít a fék, addig a helyszínelők soha nem lesznek tétlenségre kárhoztatva.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztálya (BRFK KLFO) idén egy társegységhez vitte el éves erőpróbáját. A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Lágymányosi-öbölben található rendőrőrsének területén rendezték meg hetedszer a főváros legjobb helyszínelője címért folytatott küzdelmet. Az aszfalt urai augusztus 23-án döntötték el, ki a legény a Kopaszi-gáton.

– A baleseti helyszínelő munkakör igen kemény, folyamatos stresszel, odafigyeléssel járó, kiváló pszichés és jó fizikai állapotot igénylő szolgálat – kezdte Ruszó László ezredes, a BRFK KLFO vezetője. – A helyszín egyszeri és megismételhetetlen, a baleset után itt kell precízen rögzíteni, dokumentálni a történteket. Aki volt már koccanás, karambol részese, emlékezhet rá, egy pillanat alatt felborul a közlekedési rend, de a lelkiállapot és a tiszta gondolkodás is. A személyi sérülés tovább súlyosbíthatja a helyzetet, könnyen kaotikus állapot alakulhat ki. Ebben az atmoszférában kell kollégáimnak sokrétű munkafolyamatokat ellátni. Gondoskodni a sérültekről, úgy rögzíteni a helyszínt, hogy az biztos alapként szolgáljon a felelősség megállapításához. Informálniuk kell parancsnokaikat, a társszerveket, a médiát, olykor a hozzátartozókat is. Törekedniük kell arra, hogy az útszakaszt minél gyorsabban visszaadják a forgalomnak, a serénység azonban nem mehet a precizitás rovására. Teszik ezt hóban, esőben, kánikulában, az időjárás nincs tekintettel a komfortérzetre.

– A versenyt 2012-ben több céllal indítottuk – magyarázta Greskó Diána őrnagy, a helyszíni szemle alosztály vezetője, az esemény főszervezője. – Szerettük volna, hogy a kollégák az erős igénybevételtől egy kicsit eltávolodva, a megszokás taposómalmából kiszabadulva töltsenek el egy napot. Szó sincs lustálkodásról: a versenyeken különleges fel­adatok megoldásával teszteljük jártasságukat, problémamegoldó képességüket. Ez a második szándék: lemérni az állomány pillanatnyi felkészültségét. Nem utolsósorban: a kerületeknél és a BRFK-nál szolgáló munkatársaknak itt lehetőségük van oldott formában megismerkedni egymás módszereivel, informális tudásátadásra, műhelymunkára kerül sor. Az idei helyszínkiválasztással arra törekedtünk, hogy a Duna-partján, esztétikus környezetben lássuk vendégül a nyolc kerületi páros alkotta és a BRFK KLFO szintén nyolc csapatát.

.

A BRFK KLFO díjazottjai

 

A BRFK-tól, valamint a II., III., VIII., XIII., XIV., XVI., XVIII. és XXII. kerületből érkezett csapatok hat fordulóban mérték össze tudásukat. Az elméleti feladatok teljesítése után az öt gyakorlati állomáshely következett. A baleseti helyszínelő úgy érkezik a karambolhoz, mint a legtöbb zsaru szolgálata ellátására: autóval. Lehetőleg gyorsan, de mindenekelőtt biztonságosan, nem volna jó, ha maga is kollégái segítségére szorulna.

– Az autós ügyességi feladatsor összeállításánál a biztos járműkezelés színvonalára voltunk kíváncsiak – mutatta be a pályát Turjányi István alezredes, a baleset-megelőzési osztály kiemelt főelőadója. – A murvás talajon nem a nagy sebesség elérése volt a cél, inkább a szolgálati gépkocsi adottságainak ismeretét, a magabiztos járműmozgatást vizsgáltuk. A balesetmentes közlekedés alapfeltétele, hogy a vezető tisztában legyen járműve paramétereivel, teljesítőképességével. A helyszínelőt bármilyen terepre szólítja a szolgálat, tudnia kell, hogyan közelítheti meg. Fifikás maga az elindulás is: a versenyzőnek magának kellett a két oszloppal szimbolizált kaput megnyitnia úgy, hogy a feladatnál használt Opel Astra minél kisebb ráhagyással, de érintésmentesen átférjen a nyíláson. Ezután bójákkal kijelölt nyomvonalon haladtak, szlalomozni, kijelölt íveket követni, megfordulni szűk helyen, megérinteni az autó elejével és hátuljával tereptárgyakat. Nem hajsza: elsődleges szempont a minél kevesebb hibapont begyűjtése, pontazonosságnál vettük figyelembe a szintidőt.

Ha a csapatok mindkét tagja leküzdötte az izzasztó pályát, immáron duóban négy további állomáson fejtették meg versenybírák előtt a kreált szituációkat.

.

Ruszó László ezredes

 

– Akkor is szilárd megállapításokat kell tenniük, ha a balesetes jármű a habok hátán ringatózik – mutatta be a különleges feladatot László Andrea alezredes és Soós Zoltán százados, versenybírók (BRFK KLFO). – Kihasználva a Duna közelségét, egy partra vitt szimulációval a mezőny vízi jártasságát is felmértük. A feladatleírás szerint egy jet ski csapódott a partnak. Ketten utaztak rajta: az egyikük ittasan. Bár a végső verdiktet orvos szakértő mondja ki, az eléje táruló látványról a rendőrnek is le kell vonnia bizonyos következtetéseket: például a parton fekvő ember életfunkcióinak meglétét vagy hiányát. A versenyzőknek meg kellett vizsgálniuk a jármű birtokbavételének körülményeit is: vízi jártassági dokumentum hiányában a tulajdonos nem engedhette volna át a vezetést ismerősének.

– Nagyon sokszor megesik, hogy személyi sérüléses balesethez a rendőrök érnek ki először – magyarázta Szakáll Péter, a Magyar Vöröskereszt Budapesti Szervezetének ifjúsági szervezője. – Az orvosi vagy mentős stáb megérkezéséig nekik is képesnek kell lenniük bizonyos sebek ellátására, a sérült állapotának stabilizálására. Ezen az állomáshelyen egy elgázolt biciklisről kellett gondoskodniuk. Utána közösen megbeszéltük, hogy elsősegélynyújtó tevékenységükön hol akad még finomítanivaló.

A Kopaszi-gáti Vízirendészeti Rendőrőrs környezete felkapott szabadidős terület, sok futóval és biciklissel. A zsarupárosoknak a bicikli sóderben hagyott féknyomából, a futó elrepült cipőjéből kellett megállapítaniuk a sebességet, a haladási irányt, ütközésük körülményeit. Összetett vizsgálatot kívánt egy autós ütközés helyszínelése is. Egy fába csapódott, elhagyott kocsiban mérésekkel kellett megállapítani, ki vezette, ki fejelte ki a szélvédőt, és megtalálni a leszerelt, csomagtartóba dugott rendszámtáblákat is.

Ezúttal a BRFK KLFO beosztottjai bizonyultak minden téren a legfelkészültebbnek. A legjobb járművezető Schmidt Zoltán főtörzsőrmester lett, a legjobb KRESZ-elmélettel Tölgyesi László főtörzszászlós, a legjobb szakmai elméleti tudással Deák Tamás főtörzszászlós büszkélkedhet. A duók között a 3. helyen Pintér László főtörzsőrmester és Tölgyesi László főtörzszászlós, 2. helyen Simonovics Zoltán és Zavarkó István főtörzszászlósok végeztek. A győztes a Deák Tamás főtörzszászlós és Gyöngy Viktor törzszászlós alkotta kettős lett.

SZILÁGYI ATTILA

FOTÓ: BÉRES ATTILA, RENDŐRSÉG


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Szerb kamionban bújtak meg

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba négy migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Halálos baleset a 47-es főúton

Életét vesztette az a motoros, aki egy kamionnal ütközött össze a 47-es főút 196-os kilométerszelvényében, Hódmezővásárhely külterületén.