Helyszínelők versenyeztek
Negyven különleges felkészültségű zsaru szállta meg Szécsényt szeptember 18-a és 20-a között. A Nógrád megyei város adott otthont az idén nyolcadik alkalommal megrendezett Országos Balesethelyszínelő Versenynek.

Tizenkilenc megye és a főváros, az előzetes felmérőkön legjobbnak bizonyuló rendőrei adtak számot tudásukról három napon keresztül, egyszerre játékos és harcos programpontokkal dúsított szakmai viadalon.
A XXI. század egyik legdinamikusabban fejlődő területe a járműipar és a közlekedés. A mind mobilizáltabb világban naprakész válaszokat kell adni a rendőrségnek a gyakorlatban előálló és elméletileg előfordulható helyzetekre: ezt a válaszkészséget mérte fel a helyszínelők versenye.
Van annak valami bája, amikor negyven kantáros nadrágos, meglett férfi száll gokartba, vagy vadászik egymásra kamaszos lendülettel lézerfegyverekkel. Minden versenyszámnak jelentősége volt, a verseny felépítéséről Pavlovics Viktor alezredes, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság (NMRFK) közlekedésrendészeti osztályának vezetője beszélt:
– Az első napon a helyszínelők vezetési képességeit vettük górcső alá. Az időveszteség nélküli közlekedés ezen a területen is fontos, de munkatársainktól nem elvárt, hogy önmagukat és a közlekedés többi résztvevőjét veszélyeztető nyaktörő tempóban száguldjanak a helyszínre. Fontosabb, hogy magabiztos járműkezeléssel, a haladás közben előálló helyzetekre jól reagálva, épségben érkezzenek meg segítséget nyújtani. Mivel szolgálati autóikkal nap mint nap bizonyítanak, ezúttal a megszokott rutinból kicsit kiragadó versenyszámot dolgoztunk ki. Az egész mezőnyt gokartokba ültettük: az apró gépekkel kellett vezetéstechnikai feladatokat leküzdeniük. A gokart irányítása megkívánja azt a készséget, ami elvárható egy színvonalasan vezető kollégától. Visszajelzéseket ad az útról, amikre illik jól reagálni, sofőrjétől gyors döntéseket kíván, és azt, hogy az egyszerű szerkezet kormányzása közben figyeljen a közvetlenül megtapasztalt behatásokra. Az NMRFK országos szakmai versenyek rendezésében már bizonyított, adottságaink jók egy-egy ilyen küzdelem lebonyolításához. A legjobbak közötti végső sorrend kialakítása mellett a verseny küldetése a megyék és a Budapesti Rendőr-főkapitányság delegáltjainak tudásfelmérése, a kreatív feladatmegoldás fejlesztése, és nyilvánvalóan lehetőség nyílik informális tapasztalatcserére is.
Az első napon aszfaltnyikorogtató gokart-betétfutam, másnap lézerharc jelentett némi oázist a szigorú szakmaiságban. Ugyancsak a verseny második napján forgószínpadszerűen szakmai és KRESZ-teszt kitöltésével, illetve a napi munkát modellező szimulált helyszínek feldolgozásával kezdtek a csapatok sorsolás alapján.
A korábbi versenyek tematikájával szakítva számos berendezett eset bejárása helyett egyetlen beállított szituációt kellett a kétfős csapatoknak értelmezni és rögzíteni bőséges időkerettel, a lehető legnagyobb precizitással. Szécsényben a szervezők talán a legnagyobb számban előforduló balesetet modellezték: autós és kerékpáros ütközését kellett dokumentálniuk, majd a lehető legnagyobb pontossággal feltárniuk a történteket. A koreografált szituációba azért bőven pötyögtettek gyakori vagy ritkább nehezítő tényezőket, a párosoknak komplett rendőri tudásuk felvonultatására szükség volt.
Pavlovics Viktor alezredes
– Arra voltunk kíváncsiak, hogy a csapatok hogyan birkóznak meg egy valósághű helyszínnel, ahol, amolyan állatorvosi ló mintájára, számos zavaró tényezőt iktattunk be – mondta el László Andrea alezredes, versenybíró, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedés-rendészeti osztályának kiemelt főreferense. – A résztvevők kaptak egy helyszínt egy autó előtt fekvő kerékpárral, a helyszínbiztosító járőrök jelentését, ami tartalmazta az időközben elszállított sérült biciklis vallomását, a járművénél tartózkodó gépkocsivezető vallomását, ami homlokegyenest ellentmondott a másik résztvevő állításának. Féknyomból, portörlésből, a járművek helyzetéből, a résztvevők adataiból kellett kibogozni a valós történést: az érintettek haragos viszonyban lévő szomszédok, és nem a kerékpáros hajtott az autónak, hanem a gépjármű vezetője ijesztette meg kormányráhúzással a biciklist, aki ezek után került a kocsi karosszériája elé. A rendőrök általános konfliktuskezelő-készségét a sérült helyszínen felbukkanó, feldúltan kötözködő „rokona” tette próbára, kezelni kellett arrogáns fellépését, megőrizve a helyszín eredetiségét, nem mellesleg a hatóság tekintélyét.
Sűrű, pörgős munka várt a duókra: a tanúmeghallgatás, a fotózás mellett serény rádióforgalmazással kellett informálni a történtekről az illetékes felettest és a tevékenységirányítási központot: lekérni az érintettek adatait, dönteni útlezárásról, megállapítani, hogy mi az intézkedések jogalapja, dokumentumokat begyűjteni, a járművek elszállításáról, illetve félreállításáról gondoskodva visszaadni az utat a forgalomnak. A helyszínen rögzített adatok és benyomások alapján a párosoknak a Szécsényi Rendőrkapitányságon kellett jelentésüket összeállítani, a vázlatok alapján méretarányos, a további vizsgálathoz használható precíz helyszíni rajzot készíteni, iktatni az eljáráshoz szükséges dokumentumokat, elérhetőségeket: mindent „papírozni”, ami alapján a gázolásról felelős döntést lehet kialakítani.
További helyszínelői képességeket tesztelt az egészségügyi állomás. Mivel a zsaruk sokszor a mentők előtt érnek ki akár sérüléses balesetekhez is, a rendőröknek is ismerniük kell az életmentő és elsősegélynyújtó technikákat. Vérzéscsillapítás, törött végtag rögzítése, újraélesztés, sebkötözés mellett a maximális pontszám eléréséhez néhány szétszórt gyógyszerből és cukorkából azt is meg kellett tudni állapítaniuk, hogy a félrebeszélő sérült nem ittas, nem áll kábítószer befolyása alatt, egyszerűen vészesen leesett vércukorszintje.
A közlekedési rendőr nemcsak mérőszalagot és jelzősprayt, de kényszerítőeszközt és fegyvert is hord magánál, más szolgálati területeken teljesítő kollégáihoz hasonlóan felesküdött a közrend fenntartására, és adott helyzetekben intézkedési kötelezettsége van. A verseny mezőnyét igen-igen speciális taktikai feladat elé állították, amikor ötfős csapatokban lézerharcot kellett vívniuk. Zavaró körülményekről ezúttal is gondoskodtak a szervezők: egy épületben teremtettek korlátozott látási viszonyokat, a sugarakkal harcoló zsaruk koncentrációját a fénymegvonás mellett füsttel és dübörgő lakodalmas technóval is zavarták. A diszkózenével aláfestett Csillagok háborúját idéző taktikai harc után értékelték a leadott és elszenvedett találatokat, a végelszámolásnál pontokat hozhatott a lövészeti felkészültség.
Szilágyi Attila
Fotó: Béres Márton, Rendőrség
Eredmények:
Egyéni szakmai elméleti
kategóriában:
1. Puklér András törzszászlós (Vas MRFK)
2. Füzi Csaba zászlós (Bács-Kiskun MRFK)
3. Biskó Péter főtörzszászlós (Heves MRFK)
Egyéni KRESZ, műszaki- és járművezetés-elmélet:
Három hibátlan eredmény is született:
1. Pataki Roland főtörzszászlós (Borsod-Abaúj-Zemplén MRFK)
2. Pénzes István törzszászlós ( Hajdú-Bihar MRFK)
3. Czövek Csaba főtörzsőrmester (Zala MRFK)
Egyéni vezetéstechnika:
1. Ispán Ákos törzszászlós (Veszprém MRFK)
2. Puklér András törzszászlós (Vas MRFK)
3. Bódi Pál törzszászlós (Csongrád MRFK)
Csapat szakmai gyakorlat:
1. Győr-Moson-Sopron MRFK
2. Hajdú-Bihar MRFK
3. Borsod-Abaúj-Zemplén MRFK
Csapat összetett:
1. Hajdú-Bihar MRFK
2. Somogy MRFK
3. Győr-Moson-Sopron MRFK