Járőrversenyre készültek

2018. 06. 06., sze - 14:12
Zsaru Magazin

Budapesti motoros és gépkocsizó járőrök mérték össze tudásukat május 24-én a Magyar Autóklub Berda József utcai vezetéstechnikai tanpályáján.

A tét nem volt kicsi, azért küzdöttek, hogy a fővárost képviselhessék a Gyulán rendezendő országos döntőn.

Összesen 89 versenyző állt rajthoz, 23-an két, 66-an négy keréken teljesítették a feladatokat. Elméletben és gyakorlatban egyaránt meg kellett mutatniuk a tudásukat.

A motorosok versenypályája Csillag Tibornak, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztálya (BRFK KLFO) közalkalmazottjának és Frecskó Ádám, valamint Eremiás Szabolcs törzsőrmestereknek, a főosztály motoros járőrvezetőinek keze munkáját dicsérte. Hárman rendezték be a pályát – szigorúan azután, hogy a közterület-fenntartók minden szennyezéstől megtisztították a betont. Egy kavics vagy falevél sem lehetett útjában a versenyzőknek. Valósággal a fizika törvényeit meghazudtoló kunsztokat kellett bemutatni annak, aki jól akart szerepelni. A törzsőrmesterek rajthoz is álltak, de a fair play jegyében 2×5 másodpercnyi előnyt adtak versenytársaiknak: rögtön a pálya elején mindketten szándékosan letették a lábukat, melyért büntetőidőt kellett elkönyvelniük, majd várakoztak is egy picit, hogy biztosan kiegyenlítődjenek az esélyek.

– Nehéz pályán kellett bizonyítaniuk a kollégáknak, több akadály ötletét külföldi versenyeken szerzett tapasztalatainkból merítettük – mondta Németh László Miklós alezredes, a BRFK KLFO motoros alosztályvezetője. – Mindenki azzal a szolgálati motorral indulhatott, amivel szeretett volna. A szervezők a pályabejáráson megmutatták a versenyzőknek a pontos útvonalat, és elmagyarázták, hogy melyik akadályt hogyan kell megközelíteni és teljesíteni. Rögtön az elején egy látszólag könnyű, de valójában igen trükkös feladattal indult a verseny. A motorosoknak egy, a járművük elé keresztben kifeszített szalagot kellett a fejük felett átvetni, majd az alatt gyorsan átbújva útnak indulni. Ha valaki nem lendített elég nagyot, a szalag beleakadhatott a motor hátsó lámpájának tartórúdjába, így indulás előtt még onnan is ki kellett gabalyodniuk. Mindezt ráadásul úgy kellett teljesíteniük, hogy a motoroskesztyűs kezükben két vékony gumikarikát is tartottak, ezeket az elindulás után egy-egy póznára kellett ráhúzni. Az elfoglalt kéz azt eredményezte, hogy sem gázt adni, sem fékezni nem tudtak rendesen, míg meg nem szabadultak a karikáktól. Volt rázópad, billenőpalló és olyan akadály is, melynél a fejet kellett minél lejjebb húzni. Másutt a hangjelzést kellett egy pillanatra bekapcsolni. Olyan feladat is akadt, melynél a gyorsaság hátránynak bizonyult: ebben az teljesített a legjobban, aki a leghosszabb ideig egyensúlyozva a leglassabban tette meg a kijelölt ötméteres szakaszt. Az itt elért időeredményeket megduplázva levontuk a végén. Az egyik feladatnál különböző tárgyakat kellett menet közben megragadni, majd egy másik helyre vinni. Olyan is akadt, amelyben sűrűn elhelyezett pálcákat kellett tartójukból kikapkodni és eldobni. Aki egyet is elvétett, öt másodperc büntetőidőt könyvelhetett el.

A gépkocsizók versenyén is csikorogtak a kerekek, a versenyzők két turnusra osztva teljesítették az elméleti és a gyakorlati feladatokat.

– Attól függően, hogy milyen sorszámot húztak, vagy az elmélettel, vagy a gyakorlattal kezdtek – magyarázta Turjányi István alezredes, a BRFK KLFO kiemelt főelőadója. – Az elméleti feladatok két típusát kellett megoldani: az egyik a rendőrszakmai, a másik a KRESZ-ismeretek feltérképezésére irányult. A gyakorlati pályán mindenki Skoda Octaviával indult, az autókat a versenyzők a szolgálati helyükről hozták magukkal. A gyulai döntőn is ezzel a típussal kell majd menni, ezért ez előírás volt. Klics Ignác főtörzszászlós, szolgálatirányító parancsnok már többször képviselte Budapestet országos rendőrszakmai versenyeken, az ő hibátlan pályateljesítéshez szükséges idejéhez 20 másodpercet adva 3 perc 30 másodpercben határoztuk meg a szintidőt. Aki ezt túllépte, két másodpercenként egy hibaponttal sújtottuk. Aki bóját érintett, annak kettő, aki tarolt, annak három hibapontot jegyeztünk fel a neve mellé. Igyekeztem olyan pályát kitalálni, ami azokat a képességeket és készségeket méri fel, amelyek az országos döntőben is középpontba kerülhetnek majd. Úgy gondolkodtam, ha Gyulán a központban lesz a verseny, akkor nekünk is inkább technikásabb, semmint gyors pályán kell felmérni a jelentkezők tudását. Az elején egy becsapós akadállyal kezdtünk, itt sokan szereztek hibapontokat. Aki ugyanis nem jó ívben közelítette meg a bójákat, csak hosszas próbálkozások után korrigálhatott. Volt előre- és hátrafelé teljesítendő szlalomozás, valamint tárgyérintési feladat is. Ebben éppen csak hozzáérni kellett a tereptárgyhoz – anélkül, hogy a rátett teniszlabda leesne. A vizes akadálynál a pályarész műanyag festékkel volt borítva. Amikor az autó rászalad erre a felületre, a sofőr úgy érzi, mintha jeges útszakaszra került volna hirtelenjében. A leggyorsabb versenyző 2 perc 50 másodperc körüli idővel teljesítette a pályát, igaz, ő sok hibaponttal. Azt figyeltük meg, hogy a szintidő körül célba érők hibázták a legkevesebbet.

A gépkocsizók összetett járőrversenyén Mura-Mészáros Zoltán törzsőrmester (BRFK KLFO) győzött, Nagy Bálint Péter őrmester (V. Kerületi Rendőrkapitányság) lett a második és Molnár Dávid főtörzsőrmester (BRFK KLFO) a harmadik. A legjobb elméleti eredményt Ivánkovics András főtörzsőrmester érte el (V. Kerületi Rendőrkapitányság), a legjobb gyakorlatit Fodor Tamás törzszászlós (Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság).

A motorkerékpárosoknál összetettben Balogh Ferenc főtörzsőrmester lett az első, Féki Balázs őrmester a második, Eremiás Szabolcs törzsőrmester pedig a harmadik. Az elméleti feladatokban Fekete Ádám őrmester, a gyakorlatiban Balogh Ferenc főtörzsőrmester érte el a legjobb eredményt. Valamennyien a BRFK KLFO munkatársai.

A legjobb összetett eredményeket elérő versenyzők a második helyezettekkel együtt egyhetes elméleti „edzőtáborba” vonulnak a döntőig: a Mozaik utcai vizsgáztató központban tökéletesítik tudásukat.


KUTLÁN EDINA
FOTÓ: SEBESTYÉN JENŐ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam