Katonás gyakorlat

2018. 05. 09., sze - 09:51
Zsaru Magazin

Zsaruk, mentősök és katasztrófavédők tartottak közös gyakorlatot Tatán. A forgatókönyv szerint egy katonai konvojban bekövetkezett ütközéses baleset után kellett akcióba lépniük. Akadt dolguk bőven.

Állunk vagy harmincan egy útpályán keresztbe fordított szállítójármű platóján, katonai és rendőri vezetők, újságírók, televíziósok. Mellettünk várakozik Farkas Gábor dandártábornok, Komárom-Esztergom megyei rendőrfőkapitány is. Tavaszi napsütés, hangosan csicsergő madarak, csend. A nyugalmat csupán az előttünk látható kép zavarja össze: a bal oldali árok szélén két katonai jármű látható, elöl teherautó, mögötte egy nagyobb harcjárművek szállítására alkalmas járműszerelvény. A két, konvojban haladó katonai jármű nemrég ütközött össze. Az elöl haladó teherautóról tüzérségi lőszerek, páncéltörő gránátok repültek az úttestre, a hátulról belefutó járműszerelvényről pedig az ütközés következtében a rakományaként szállított Snart-10-es harckocsi leesett, és az út túl­oldalán húzódó árokban kötött ki.

A csatatér láttán lenne ok tehát az izgalomra bőven, már amennyiben valós esemény szemlélői, részesei lennénk. Ám ez csak egy baleset-szimulációs gyakorlat, úgynevezett eseménykezelési nap, az éves kiképzési terv része. Helyszíne pedig Tatán, a Magyar Honvédség (MH) 25. Klapka György Lövészdandár laktanyája előtti úttest, amely ezúttal az M1-es autópályát jelképezi. Amit látunk, egy elképzelt helyzet, amire viszont számíthatunk, azok valós mentési munkálatok.

Mindenki akcióban

Miközben várjuk, hogy elkezdődjön a szimulációs gyakorlat, amelyet a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság (K.-E. MRFK) munkatársai a honvédség, a katasztrófavédelem és az Országos Mentőszolgálat mint együttműködő társhatóságok bevonásával tartanak, egy pillanatra elgondolkodunk azon, mit csinálnánk, ha egy efféle baleset valódi szemtanúi lennénk. Kit értesítenénk először? A rendőrséget? A mentőket? A katasztrófavédőket? Személyesen segíthetnénk-e bárkin is ezen a veszélyes helyszínen? Mi lenne a dolgunk? És mi a dolguk az említett szerveknek?

Nos, az utóbbira hamar választ kapunk, mert a gyakorlat elkezdődik, és ettől kezdve Gerecs István főtörzszászlós, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság autópálya-alosztály szolgálatparancsnoka tolmácsolásában peregnek az események. Elsőként a sztrádán szolgálatot ellátó rendőri egység érkezik meg. Szemrevételezik a helyszínt, a balesetben részt vevőktől megszerzik a legfontosabb információkat, megtudják, hogy történt-e személyi sérülés, és mivel a balesetet okozó járműszerelvény egyik utasa a forgatókönyv szerint megsérült, mentőt hívnak.

Minél gyorsabban zárni

Ezt követően Gerecs István arról beszél, hogyan kell a rendőrség munkatársainak a baleset helyszíni szemléjét végrehajtaniuk. Hallunk a további teendőkről is, arról például, hogyan kell az autópályát minél gyorsabban lezárni, arról a forgalmat leterelni. Miként kell a helyszínen adatokat gyűjteni, a baleset nyomait, az ütközés pontját, a járművek véghelyzetét, a sodródási, csúszási nyomokat rögzíteni, dokumentálni. Mesél aztán olyasmikről is, amikre az átlagember talán nem is gondol. Például arról, hogy mekkora veszélyt jelentenek a szemközt haladó, a baleset láttán lassító, menet közben bámészkodó, mobiltelefonnal fényképező sofőrök. Mi a helyzet akkor, ha a baleset résztvevői és a rendőrök között nincs közös nyelv, ezért az intézkedőknek tolmácsot kell szerezniük. Miképpen kell gondoskodni azokról, akik a terelés és a baleseti helyszín között rekedtek akár több órára, télen fagyban, nyáron rekkenő melegben inni- és ennivaló nélkül.

Közben megérkezik a mentő, a „sérültet” elviszi, de el kell szállítani a baleset során szétszóródott és ezzel veszélyessé vált lőszereket és gránátokat is, ez a tűzszerészek dolga. Akik időközben ugyancsak a helyszínre érkeznek, és szakszerűen összegyűjtik az úton szanaszét heverő veszélyes anyagokat, azt követően fémkereső műszerrel ellenőrzik a területet, hogy maradt-e szétszóródott lőszer.

Levegőben lebegő tank

Olajozottan működik tehát a gépezet, teszik a dolgukat a zsaruk és a mentők, valamint a tűzszerészek is, de az igazán látványos akció csak most következik. Befut a katasztrófavédelem két, hatalmas darus kocsija, melynek kezelői összehangolt munkával, közösen emelik fel az árok széléről a harckocsit, és helyezik vissza a szállítóeszközre. Végül a Snart-10-es visszakerül a trélerre.

A gyakorlatnak lassan vége, az út megtisztítása folyik, rövidesen helyreáll a rend, már csak a végső összegzés van hátra. Amelyből kiderül, hogy efféle gyakorlatokra azért van szükség, mert az ilyenkor mozgósított rendőri, mentős és katasztrófavédelmi egységeknek minél jobban össze kell szokniuk, hogy a valódi balesetek esetén is gördülékenyen menjen a közös munka. Ugyanis valódi balesetekből is akad bőven errefelé, ami nem csoda, mert az M1-es azon szakasza, amely a K.-E. MRFK felügyelete alatt áll, a legnagyobb átmenő forgalmat biztosítja Magyarországon. Amúgy az M1-esen évente ötszáznál több baleset történik, 2017-ben például 664. Ezek nem kis része a szokásos problémák miatt: a követési távolság be nem tartása, relatív gyorshajtás és ittas vezetés.

A gyakorlatnak vége, Merkli Rajmund őrnagy, a K.-E. MRFK autópálya-alosztályának vezetője a közös munka gyakorlásának fontosságát emeli ki. Kása Iván, az MH 25. Klapka György Lövészdandár megbízott parancsnokhelyettese elmondja: „Ez egy végletekig kisarkított szituáció volt, amely a szigorú szabályok miatt a való életben elképzelhetetlen. De a gyakorlat célja az volt, hogy a lehető legösszetettebb faladatot adjuk a helyszínre vonuló szerveknek. Úgy gondolom, hogy elkötelezett, profi szakembereket láttunk, akik kiválóan megoldották ezt a bonyolult feladatot.”


TRENCSÉNYI ZOLTÁN
FOTÓ: VEZDA LÁSZLÓ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Elvette a telefonját

Egy cselekvőképességében korlátozott fiatalember telefonját vette el egy magyarcsanádi fiú. A makói nyomozók a gyanúsítottat előállították és kihallgatták. Vele szemben kifosztás miatt indult eljárás.

 

Garázdaság miatt keressük

Az újlipótvárosi rendőrök az állampolgárok segítségét kérik az ismeretlen elkövető azonosításához.

 

Garázdaság Gyálon

Egy közlekedési konfliktust követően bántalmazták egymást az érintettek és családtagjaik.