Kirajzás kék-fehérben

2018. 04. 11., sze - 10:37
Zsaru Magazin

Abban, hogy a motorkerékpár jóval több legyen mint modern divatcikk, az öncélú száguldás letéteményese vagy csupán egy gazdaságos közlekedési eszköz, óriási szerepet játszott a motoros rendőr. A kezdetekben még pöfögő-csattogó erőforrással hajtott kétkerekű nyergébe emelkedő zsaru 110 éve fogalom.

A Harley–Davidson egy hosszú távú megbízhatósági versenyen makulátlanul és kimagaslóan jó fogyasztással teljesített 1908-ban az USA-ban. Összehümmentettek erre az ezt látó akkori rendőri vezetők: ilyen nekünk is kell! Hónapokkal később szolgálatba is álltak a rendfenntartóknál a csendes szürke cimborának (Silent Grey Fellow) becézett egyhengeresek. Hazai viszonylatban majd két évtizednek kellett eltelnie ehhez: 1926-ban, nyár derekán a budapesti Mosonyi utcai rendőrlaktanyából gördült ki az első oldalkocsis szolgálati motorkerékpár kétfős legénységgel. Az azóta eltelt 92 évben rengeteg változás történt, maradt azonban állandóság is a száguldó szolgálati ágban: a motoros rendőr a bűnüldözés és a közlekedés különleges, emblematikus figurája.

x

– Tekintettel az időjárási viszonyokra, hazánkban a motorral ellátott rendőri tevékenység nem egész éves – mondta Ménkű Szilvia alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) közlekedésrendészeti osztályvezetője március 29-én a főkapitányság járműtelepén, a téli biztonsági kényszerszünet végét jelentő szolgálati gépátvételen. – Bármennyire is felkészített mind a jármű, mind az azt vezető kolléga, az egy nyomon haladó motorkerékpárnak speciális a viszonya az útfelülettel. Ősztől tavaszig a tapadást negatívan befolyásoló hideg miatt, sokszor csapadékos, havas aszfalton biztonságuk érdekében nem a motorok nyergében, hanem autóval vagy gyalog teljesítenek szolgálatot a testület motoros egységekhez beosztott hivatásosai is. A mai gépátvétel és állapotfelmérés az aktuális időjáráshoz igazodva a rendőrségi motorosszezon kezdetét jelenti.

– A száraz, hideg idő önmagában még megtévesztő: ez sem kedvez kifejezetten egy többórás, motoron töltött szolgálatnak, ezért várjuk meg az igazi tavaszt – tette hozzá Vass Tamás alezredes, az M3-as autópálya-alosztály vezetője. – Plusz 7 fok alatti hőmérsékleten a kezelőszervek pontos működtetéséért felelős végtagok elgémberednek, a tartós hidegnek való kitettség rontja a komfortérzetet és koncentrációs készséget.

Vass Tamás alezredes
Vass Tamás alezredes

Pedig a figyelemre, a tűéles helyzetmegítélésre és a pontos manőverezésre a mai szolgálati paripák nyergeiben már elengedhetetlen szükség van. A motorkerékpár-ipar folyamatos fejlődését a rendőrségi beszerzések és hadrendbe állítások is követik, komikus és eredménytelen is volna, ha a jelen járművei közt motormatuzsálemeken pilinckázna az állomány. A korszerű magyar géppark megállja a helyét nemzetközi összevetésben is, műszaki tartalmuk mellett megjelenésükkel is rendszerint elismerést aratnak, irányításuk komoly felkészültséget igényel. Mundérba öltöztetett futóbajnokok, azaz: a megkülönböztetett jelzésekkel, rendőri jelleggel ellátott motorokban igazi atlétaszív lakozik. Míg az egészen kezdeti időkben a komótos sebességű, felhasználóbarát amerikai Indian és hazai Méray modelleket használt a rendőrség, 1938-ban Horthy kormányzó utazásainak biztosításához már Harley–Davidsonokat szereztek be. Aztán az ötvenes években jelentek meg a megbízhatóságukkal a korabeli Kelet–Nyugat ellenérzést is zárójelező első BMW-k, majd a Pannoniák, Jawák. A KGST-eszmeiség erősítésére a hetvenes években volt próbálkozás az NDK-ban gyártott MZ-k szolgálatba állítására is. Amikor azonban egy külhoni diplomatadelegációt a budai hegyekben fekvő kormányvendégházba az Istenhegyi úton orrán-száján füstöt okádó kétüteműkonvoj kísért fel, a mítosz szerint hazánk első embere küldte parkolópályára a szerényebb teljesítményű hatósági egyhengereseket. Ilyen blamázs ma nem fordulhat elő.

Horváth Miklós törzszászlós
Horváth Miklós törzszászlós

– Pest megyében kivétel nélkül nagy teljesítményű motorokkal lépünk szolgálatba, a megye mérete, a széles skálán mozgó feladatok is indokolják a dinamikus, de jól uralható gépek használatát – magyarázta a már nem is olyan csöndes fehér cimborákról Horváth Miklós törzszászlós, motoroskiképző. – Az armada gerincét jóformán csak hengerűrtartalomban és ebből adódóan némiképp teljesítményben eltérő BMW 900 és 1200 RT túramotorok alkotják. Alkalmazunk közel 150 lóerős, izom-túra-sport motorként meghatározható Yamaha FJR 1300-ast, valamivel szolidabb, de bőven elegendő robbanékonysággal és végsebességgel bíró Yamaha XJ 900-asokat és egy magas üléspozíciójú, jókora olasz Aprilia Caponord 1000-est is. A mai, az aktuális időjáráshoz igazított gépátvétel a rendőrségi motorosszezon kezdete. Rengeteg múlik a járművek állapotán, akár vezetője biztonsága, élete is, ezért szakemberekkel alaposan átvizsgáljuk a gumik és a fékek állapotát, a folyadékok feltöltöttségét. Már most figyelembe vesszük az előre tervezett karbantartási intervallumokat, a motorok előtt álló futásteljesítményre tekintettel a jelenleg még megfelelő állapotú, de idővel cserére szoruló kopó alkatrészek szervizelése miatti kieséseket, úgy ütemezünk, hogy mindig rendelkezésünkre álljon megfelelő mennyiségű motor a szolgálatokhoz. Tevékenységünk sokrétű. A motorkerékpárok kiváló haladási képességét, fizikai jellemzőiből adódó, akár telített forgalmi sávokban is időveszteség nélküli haladását aknázzuk ki közlekedési és közrendvédelmi feladatok ellátásában. Emellett használjuk önállóan a motort mint látványos, kicsit misztikus szolgálati járművet bűn- és balesetvédelmi rendezvényeken. Nyergébe pattanva megszerzett és folyton csiszolt tudásunkkal bemutatókat, tréningeket is tartunk. Felvezető és forgalomirányító feladatokat látunk el rendezvénybiztosításokban, a hazai Forma–1-es futamon, kiemeltebb labdarúgó-mérkőzéseken is rendre ott vagyunk. Részt veszünk delegációkísérésben, de van kollégám, aki egészen speciális feladatot is végzett már el motorral: a 4-es főútra tévedt birkát terelt le szirénaszóval, majd a gyapjas úton­állót megfogva visszaadta a forgalomnak az addig elzárt tranzitútvonalat.

SZILÁGYI ATTILA

FOTÓ: MANEK ATTILA


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Ököllel ütött

A rendőrök perceken belül kiértek a helyszínre és elfogták az elkövetőt.

 

Nem tudott elszámolni az oszlopokkal

Több, mint félszáz akácoszlopot vitt el az ásotthalmi erdészet területéről egy helybeli férfi. Lopás miatt indult ellene eljárás.

 

Ruhatolvaj Szegeden

Egy szegedi bevásárlóközpont egyik üzletéből nadrágot vitt el egy makói fiatal. A gyanúsított ezután egy másik boltból is lopott, ekkor azonban tetten érték.

 

Török kamionban bújtak meg

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba két migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Baleset az M0-ás autóúton

Az M5-ös autópálya irányába tartó oldalon, a 26. kilométernél egy teherautó és egy személyautó ütközött össze.