Kirajzás kék-fehérben

2018. 04. 11., sze - 10:37
Zsaru Magazin

Abban, hogy a motorkerékpár jóval több legyen mint modern divatcikk, az öncélú száguldás letéteményese vagy csupán egy gazdaságos közlekedési eszköz, óriási szerepet játszott a motoros rendőr. A kezdetekben még pöfögő-csattogó erőforrással hajtott kétkerekű nyergébe emelkedő zsaru 110 éve fogalom.

A Harley–Davidson egy hosszú távú megbízhatósági versenyen makulátlanul és kimagaslóan jó fogyasztással teljesített 1908-ban az USA-ban. Összehümmentettek erre az ezt látó akkori rendőri vezetők: ilyen nekünk is kell! Hónapokkal később szolgálatba is álltak a rendfenntartóknál a csendes szürke cimborának (Silent Grey Fellow) becézett egyhengeresek. Hazai viszonylatban majd két évtizednek kellett eltelnie ehhez: 1926-ban, nyár derekán a budapesti Mosonyi utcai rendőrlaktanyából gördült ki az első oldalkocsis szolgálati motorkerékpár kétfős legénységgel. Az azóta eltelt 92 évben rengeteg változás történt, maradt azonban állandóság is a száguldó szolgálati ágban: a motoros rendőr a bűnüldözés és a közlekedés különleges, emblematikus figurája.

x

– Tekintettel az időjárási viszonyokra, hazánkban a motorral ellátott rendőri tevékenység nem egész éves – mondta Ménkű Szilvia alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) közlekedésrendészeti osztályvezetője március 29-én a főkapitányság járműtelepén, a téli biztonsági kényszerszünet végét jelentő szolgálati gépátvételen. – Bármennyire is felkészített mind a jármű, mind az azt vezető kolléga, az egy nyomon haladó motorkerékpárnak speciális a viszonya az útfelülettel. Ősztől tavaszig a tapadást negatívan befolyásoló hideg miatt, sokszor csapadékos, havas aszfalton biztonságuk érdekében nem a motorok nyergében, hanem autóval vagy gyalog teljesítenek szolgálatot a testület motoros egységekhez beosztott hivatásosai is. A mai gépátvétel és állapotfelmérés az aktuális időjáráshoz igazodva a rendőrségi motorosszezon kezdetét jelenti.

– A száraz, hideg idő önmagában még megtévesztő: ez sem kedvez kifejezetten egy többórás, motoron töltött szolgálatnak, ezért várjuk meg az igazi tavaszt – tette hozzá Vass Tamás alezredes, az M3-as autópálya-alosztály vezetője. – Plusz 7 fok alatti hőmérsékleten a kezelőszervek pontos működtetéséért felelős végtagok elgémberednek, a tartós hidegnek való kitettség rontja a komfortérzetet és koncentrációs készséget.

Vass Tamás alezredes
Vass Tamás alezredes

Pedig a figyelemre, a tűéles helyzetmegítélésre és a pontos manőverezésre a mai szolgálati paripák nyergeiben már elengedhetetlen szükség van. A motorkerékpár-ipar folyamatos fejlődését a rendőrségi beszerzések és hadrendbe állítások is követik, komikus és eredménytelen is volna, ha a jelen járművei közt motormatuzsálemeken pilinckázna az állomány. A korszerű magyar géppark megállja a helyét nemzetközi összevetésben is, műszaki tartalmuk mellett megjelenésükkel is rendszerint elismerést aratnak, irányításuk komoly felkészültséget igényel. Mundérba öltöztetett futóbajnokok, azaz: a megkülönböztetett jelzésekkel, rendőri jelleggel ellátott motorokban igazi atlétaszív lakozik. Míg az egészen kezdeti időkben a komótos sebességű, felhasználóbarát amerikai Indian és hazai Méray modelleket használt a rendőrség, 1938-ban Horthy kormányzó utazásainak biztosításához már Harley–Davidsonokat szereztek be. Aztán az ötvenes években jelentek meg a megbízhatóságukkal a korabeli Kelet–Nyugat ellenérzést is zárójelező első BMW-k, majd a Pannoniák, Jawák. A KGST-eszmeiség erősítésére a hetvenes években volt próbálkozás az NDK-ban gyártott MZ-k szolgálatba állítására is. Amikor azonban egy külhoni diplomatadelegációt a budai hegyekben fekvő kormányvendégházba az Istenhegyi úton orrán-száján füstöt okádó kétüteműkonvoj kísért fel, a mítosz szerint hazánk első embere küldte parkolópályára a szerényebb teljesítményű hatósági egyhengereseket. Ilyen blamázs ma nem fordulhat elő.

Horváth Miklós törzszászlós
Horváth Miklós törzszászlós

– Pest megyében kivétel nélkül nagy teljesítményű motorokkal lépünk szolgálatba, a megye mérete, a széles skálán mozgó feladatok is indokolják a dinamikus, de jól uralható gépek használatát – magyarázta a már nem is olyan csöndes fehér cimborákról Horváth Miklós törzszászlós, motoroskiképző. – Az armada gerincét jóformán csak hengerűrtartalomban és ebből adódóan némiképp teljesítményben eltérő BMW 900 és 1200 RT túramotorok alkotják. Alkalmazunk közel 150 lóerős, izom-túra-sport motorként meghatározható Yamaha FJR 1300-ast, valamivel szolidabb, de bőven elegendő robbanékonysággal és végsebességgel bíró Yamaha XJ 900-asokat és egy magas üléspozíciójú, jókora olasz Aprilia Caponord 1000-est is. A mai, az aktuális időjáráshoz igazított gépátvétel a rendőrségi motorosszezon kezdete. Rengeteg múlik a járművek állapotán, akár vezetője biztonsága, élete is, ezért szakemberekkel alaposan átvizsgáljuk a gumik és a fékek állapotát, a folyadékok feltöltöttségét. Már most figyelembe vesszük az előre tervezett karbantartási intervallumokat, a motorok előtt álló futásteljesítményre tekintettel a jelenleg még megfelelő állapotú, de idővel cserére szoruló kopó alkatrészek szervizelése miatti kieséseket, úgy ütemezünk, hogy mindig rendelkezésünkre álljon megfelelő mennyiségű motor a szolgálatokhoz. Tevékenységünk sokrétű. A motorkerékpárok kiváló haladási képességét, fizikai jellemzőiből adódó, akár telített forgalmi sávokban is időveszteség nélküli haladását aknázzuk ki közlekedési és közrendvédelmi feladatok ellátásában. Emellett használjuk önállóan a motort mint látványos, kicsit misztikus szolgálati járművet bűn- és balesetvédelmi rendezvényeken. Nyergébe pattanva megszerzett és folyton csiszolt tudásunkkal bemutatókat, tréningeket is tartunk. Felvezető és forgalomirányító feladatokat látunk el rendezvénybiztosításokban, a hazai Forma–1-es futamon, kiemeltebb labdarúgó-mérkőzéseken is rendre ott vagyunk. Részt veszünk delegációkísérésben, de van kollégám, aki egészen speciális feladatot is végzett már el motorral: a 4-es főútra tévedt birkát terelt le szirénaszóval, majd a gyapjas úton­állót megfogva visszaadta a forgalomnak az addig elzárt tranzitútvonalat.

SZILÁGYI ATTILA

FOTÓ: MANEK ATTILA


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam