Kulmbachi diadal

2019. 06. 05., sze - 13:05
Zsaru Magazin

Idén sem engedték ki gázmarkolaton edzett kezükből az aranyat a magyar motoros zsaruk.

A rendőrmotorosok Kulmbachban április 26–29. között megrendezett, nem hivatalos ügyességi Európa-bajnokságáról aranyéremmel és egy ötödik helyezéssel érkezett meg a kéttagú hazai küldöttség.

A motoros szolgálati ág évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvend a legtöbb állam rendőrségénél. Kívülálló talán nehezen értheti, hogy miért okoz különleges örömöt a többmázsás gépek nyergében, az időjárás viszontagságainak kitéve, a karosszériát nélkülöző munka, ezt érezni kell. A motoros közlekedésnek mindig volt valamiféle romantikája. A többi gépjárműhöz képest közvetlenebb a kapcsolat az úttal, és a szabadság érzete uniformisban is megérinti a vasparipák lovasait. A motorok mára precíziós műszerekké finomodtak, használatuk üzembiztosabb és biztonságosabb lett – mit sem vesztett azonban a kétkerekű közlekedés, így ez a szolgálati terület sem vonzerejéből. A magyar motoros rendészetnek komoly hagyományai vannak, eredményei kontinensszerte elismertek. A Németországba utazó csapat vezetője, Palkovics Viktor alezredes, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság (NMRFK) közlekedésrendészeti osztályvezetője beszélt a szolgálatról:

– Parancsnoki beosztásom előtt magam is adtam szolgálatokat motoron, még 1994 és 1996 között. Erre az időszakra esett a magyar rendőrségnél a képzés átgondolása és átalakítása. A vezetés részéről megfogalmazódott, hogy a kollégák épsége érdekében képességeiket nem elég egy egyszeri vizsgával igazolniuk, hanem aktuális felkészültségükről minden szezon előtt számot kell adniuk. A motoros szolgálati ágban tehát folyamatos számonkérés uralkodik, ami ennek megfelelően minden munkatársunktól naprakész tudást követel. Ezt a készenléti állapotot, tudásmegőrzést természetesen segítik a motorok nyergében, univerzális feladatmegoldásokkal eltöltött órák-napok, a gyakorlatban megszerzett és továbbcsiszolt vezetéstechnikai kompetenciák. A ma motoros rendőrének hatósági hivatása gyakorlása mellett uralnia és irányítania kell a rendszeresített típusokat, azokkal mindig készen kell állnia a legkülönfélébb feladatok végrehajtására, legyen szó járőrözésről, delegációkísérésről, autópályán alkalmazott, kivezetéses ellenőrzésről vagy rendezvénybiztosításról.

Ehhez képest, gondolhatnánk, ujjgyakorlat a kulmbachi verseny, ahol a bírák „csak” a járműkezelési profizmust vizslatják. Igen ám, de mindezt nemzetközi mezőnyben, és olykor tizedmásodpercekkel versenyezve, minden esztendőben újabb és újabb feladatsort teljesítve. Tavaly tempós, nagy sebességet követelő pályát állítottak össze a rendezők – Palkovics alezredes stratégiájának megfelelően akkor a magyar BMW 900 RT-k tankjából le is engedték a fölös üzemanyagot, hogy a riválisokhoz képest csekélyebb hengerűrtartalmú motorok ezzel a megengedett súlycsökkentéssel minél könnyebbek, dinamikusabbak lehessenek. Idén erre nem volt szükség: a rafinált, kimondottan lassú pályán bőven elég volt a köpcös, 0,9 literes kék-fehér járgányok lóereje, nyomatéka, valamint jól kamatozott irányíthatóságuk. A résztvevőknek folyamatosan szűkülő csigavonalban kellett haladniuk, a leglassabb sebesség mellett teljesítve a visszafordítókat és a különböző nyomvonalakon haladást. A verseny szorosságát és a hibák szigorú megbüntetését mutatja, hogy a tavalyi második helyezett, Major Zoltán törzszászlós, a Tatai Rend­őrkapitányság járőrvezetője egyetlen lábletétel miatt szorult az ötödik helyre, Sánta Szabolcs főtörzsőrmester, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának járőre azonban, ápolva a hagyományokat, hatodjára hódította el magyar motorosként az elsőséget.

mz
Major Zoltán törzszászlós

 

HAT ÉVE AZ ÉLEN

Sánta Szabolcs főtörzsőrmester idén Zala megyét tette fel a kulmbachi bajnokok listájára. 2014-ben és 2015-ben Horváth Balázs törzszászlós (BRFK), 2016-ban Szabó Zoltán törzszászlós (BRFK), 2017-ben Farkas Attila főtörzsőrmester (CSMRFK), míg tavaly Kótner Zoltán főtörzszászlós (NMRFK) győzedelmeskedett. Látható: hazánkban országszerte, a fővárosban, északon, délen, keleten és nyugaton is magasan képzett, európai elsőséget magukénak mondható motoros zsaruk ülnek a szolgálati vasak nyergében.

s
Sánta Szabolcs főtörzsőrmester, a kulmbachi győző

 

Szilágyi Attila
Fotó: Béres Márton, Rendőrség


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Teljes útlezárás a 43-as főúton

Baleset miatt teljes az útlezárás a 43-as főút 6-os kilométerszelvényében, Szeged-Szőregen. A forgalmat a rendőrök a főút melletti szervizútra terelik.

 

Három embercsempész ellen indult eljárás

Egy szerb, egy bosnyák és egy szlovák állampolgárságú férfi ellen embercsempészés miatt indult eljárás Csongrád megyében. Nyolc bangladesi férfit szállítottak.

 

Szemébe sütött a nap

A Paksi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya befejezte a vizsgálatát annak a 70 éves bölcskei férfinak az ügyében, akivel szemben közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult eljárás.

 

Három körözés volt ellene érvényben

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Célkörözési Osztály munkatársai rövid előkészület után, egy szervezett akció keretében Pécsen, búvóhelye közelében fogták el azt a férfit, aki a vérfertőzés miatt jogerősen kiszabott börtönbüntetésének letöltését nem kezdte meg.

 

Négy határsértő Csongrád megyében

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba négy migráns Kiszombornál. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.