Látásjavítás

2014. 08. 28., cs - 13:03
ORFK Kommunikációs Szolgálat

"Zsaru Magazin - 2014. augusztus 27."

Nem mindegy, mi van a fejben. Sok hivatásnál az sem, hogy mi van rajta, mármint a fejen. A helikopterpilóták hetekig teszteltek, mielőtt döntöttek. az eredmény: a Készenléti Rendőrség helikoptervezetői számára hat darab F4949 típusú éjjellátó készüléket és 12 darab új fejlesztésű Gentex sisakot rendszeresítettek.

 

– Az új sisakok és éjjellátó készülékek precízebb munkavégzést tesznek lehetővé – mondja Leskó István alezredes, a Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatósága Légirendészeti Parancsnokságának pilótája. – Az F4949-es a legszínvonalasabb amerikai haditechnikai fejlesztés, profi képalkotása biztonságosabb repülést, nagyobb hatékonyságot garantál. A régebbi modelleknél a kép gyakran szemcsézett, „szennyezett” volt, az új technológia megfelelő beállítással kristálytiszta látványt ad. Igaz, zöld színben, de azt meg lehet szokni. A korábbi technika rosszul reagált a hirtelen megjelenő nagy fénymennyiségre, például egy reflektorra, azt is sokszorozva továbbította az emberi szembe. Ez az eszköz már szűri a szélsőségesen erős fényt.

A sisakról lehajtható, apró távcsőre emlékeztető képalkotó beállítása néhány mozdulat; a szemgolyók egymástóli távolságát kell fixálni, azután némi finomhangolás a lencséken, és máris tökéletesen kivehető táj vagy városkép tárul a szemlélődő elé. A modern eszköz egyetlen csillag vagy akár egy kilométerekre lévő lámpatest fényét képes felerősíteni úgy, hogy a pilóták tisztán láthatnak a legvastagabb, tintasötét éjben is.

– Az éjjellátót használva mindig ketten repülünk egy gépen – magyarázza Ötvös László alezredes, a Készenléti Rendőrség oktató-berepülő pilótája. – A szem előtt néhány centiméterre elhelyezkedő eszköz korlátozza a perifériás látást. A pilótapárok egymást kiegészítve, a horizontot megosztva figyelik az eléjük táruló látványt, az esetlegesen felbukkanó tereptárgyakat. Folyamatos rádiókapcsolatban informáljuk egymást a látottakról, ez az összeadott tájékozódás biztonságos manőverezést tesz lehetővé. Az éjjellátó nem zárja el a teljes látómezőt, alatta kipillantva tudjuk kontrollálni a fedélzeti műszereket.

A sötétben tapogatózásra számos helyen szükség lehet, a készenlétis helikopteresek a Siófok-Kiliti reptérről felszállva helyi feladatokat és távoli küldetéseket is ellátnak. A határrendészeti járőrözés éppúgy napi rutin számukra, mint a cirkálás a Balaton fölött. A kis szerkezet „látványosan” bizonyít: naplemente után, a lámpafényben fürdő Siófokot elhagyva az éjjellátón át smaragdzöld árnyalatokban tűnnek fel a tihanyi hegyek.

– Az éjjellátó használata a kutató-mentő feladatok ellátásában nélkülözhetetlen. Katasztrófahelyzetekben, árvíznél, illegális határátlépők felderítésében, autópálya fölötti járőrözésben vagy követésben – sorolja Gyenei Zoltán alezredes, parancsnokhelyettes, főpilóta. – Kiegészíti az egyéb kutatóberendezéseket, a reflektorokat. Bűnözők elleni akcióban alkalmazható más fényforrások nélkül. Tökéletesen el tudjuk sötétíteni a gépet, ha éppen arra van szükség.

Az éjjellátókkal egyszerre szereztek be vadonatúj sisakokat is, a Gentex szintén a legkorszerűbb tengerentúli fejlesztés.

– A régi sisakjaink nem voltak megfelelőek zajszigetelés, komfort és súly szempontjából, emellett kommunikációs rendszerük hibái miatt is megérettek a nyugdíjazásra – mondja Kiss Barnabás százados, helikoptervezető. – Az új sisaknál szempont volt, hogy matt bevonatot kapjon, a lakkozott felület zavarná az éjjellátót. Az egyenruhával harmonizáló sötétkék színt a magyar rendőrség kérte a gyártótól. Számos repült órányi tesztüzem során, minden kolléga véleményét figyelembe véve, választottuk ki a Gentexeket. Termoplasztikus belső kiképzése lehetővé teszi, hogy a koponyával érintkező betétet kicsit felmelegítve mindenki a saját fejformájának megfelelő, egyedi kialakítású, kényelmes-biztonságos védőfelszerelést „alkosson”. Ezekre a sisakokra gyorscsatlakozóval fogatjuk fel az éjjellátókat, amiket nappali használatban egy mozdulattal eltávolíthatunk. A sisak és az éjjellátó összsúlya két kilogramm. A nyak igénybevételének csökkentése érdekében az éjjellátó a sisak elejére kerül, míg az akkumulátort a sisak hátuljára függesztjük fel, ellensúlyozva az éjjellátó súlyát. A korábbi sisakok súlyuk, kialakításuk miatt egy óra repülés után kényelmetlenné váltak, az újakat – némi túlzással – észre sem vesszük, hogy a fejünkön van.

Szilágyi Attila

Fotó: Szabó lászló


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Se pénz, se termék

Online piactéren hirdetett egy egyeki férfi olyan termékeket, amik sosem voltak a birtokában. A karcagi rendőrök a Mátrix Projekt keretében gyanúsítottként hallgatták ki.

 

Mátrix Projekt: Több mint százmilliós kármegtérülés

A Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtótájékoztató keretében számolt be egy országos kiterjedésű, bankkártyaadatok megszerzésére, csalásra és pénzmosásra szakosodott bűnszervezet tagjai ellen befejezett ügy részleteiről.

 

Egy sérült, két gyanúsított

Nem adott elsőbbséget egy motorosnak egy teherautó-sofőr Békésen. A fiatalember elesett, fájlalta a lábát, a sofőr és a kollégája ennek ellenére magára hagyták. A rendőrség befejezte a baleset körülményeinek vizsgálatát.

 

Templomból lopott

Őrizetbe vették a szegedi rendőrök azt a férfit, aki a mórahalmi perselypénzt dézsmálta.