Légi rendészek a határon

2017. 08. 02., sze - 11:09
Zsaru Magazin

Madártávlatból őrzik a határt és segítik a határrendészek munkáját a Készenléti Rendőrség légi rendészei. A tavaly vásárolt MD 902 Explorer modern technikai felszereltsége ehhez minden támogatást megad.

A bácsbokodi hangárban várja a bevetést az amerikai gyártmányú helikopter az ötnapos váltásokban a határon szolgálatot teljesítő két pilótával, egy fedélzeti operátorral és egy szerelővel.

– Az aktuális migrációs helyzettől függően vagy naponta járőrözünk a déli határszakaszon, illetve készenlétben várunk a bázison, és amikor szükség van ránk, felszállunk. Az utóbbi időben ez a gyakoribb – tudtuk meg Bukor János alezredestől, a Készenléti Rendőrség helikoptervezetőjétől. – Július 3-án is ez történt: 1 óra 30 perckor kaptunk riasztást, hogy az E50-es határjelnél átvágták a kerítést, és körülbelül tízen bejutottak az országba. Felvettük a kapcsolatot a Hercegszántói Határrendészeti Kirendeltség ügyeletesével, aki értesített, merre mentek a határsértők. Ramocsa Roland honvéd századossal, másodpilótával és Nagy Gábor főtörzsőrmesterrel, operátorral felszálltunk. A gépre szerelt hőkamerán keresztül Nagy Gábor észrevette az illegális migránsokat, akik egy búzatáblában hasaltak. Jeleztük a földi kollégáknak a helyzetüket, majd, mivel a magas növényzet miatt még közelről sem igen lehetett látni őket, a reflektorunkkal megvilágítottuk rejtekhelyüket. Amíg meg nem találták őket a járőrök, ott lebegtünk felettük körülbelül százméteres magasságban.

 

a

 

– Egy másik alkalommal észrevettük, hogy a kerítés mellett jár­őröző határrendészektől tízméternyire egy árokban hasal pár ember – hozott példát Kise Zoltán százados. – Először azt hittük, migránsok, de aztán észrevettük, hogy arrébb egy nagyobb csoport várakozik. Valószínűleg az elöl lévők embercsempészek voltak, akik csak a kerítés átvágásában segítettek volna. Jeleztük mindezt a kollégáknak, de a helikopter láttán visszavonulót fújtak.

Mivel a legtöbb esetben éjszaka kérik a légi rendészek segítségét, óriási könnyebbséget ad a keresésben az éjjellátó mellett a hőkamera és a nagy teljesítményű reflektor.

– A 16 kW-os fényszórót csak távolról használjuk, ha a terepviszonyok miatt a pontos pozíció megadása ellenére sem láthatják jól a járőrök a keresett személyeket – magyarázta Magasdi György főtörzsőrmester, operátor. – A keresést viszont hőkamerával végzem, aminek a képét egy monitoron látom. A kamera érzékenysége állítható, így a nyári melegben is kiválóan alkalmazható.

– Ha az átvágás észlelése után közvetlenül szólnak nekünk, szinte mindig megtaláljuk az átjutottakat – tette hozzá Ramocsa Roland. – Ebben nagy segítségünkre van a már említett hőkamera, illetve a sisakunkra szerelhető mobil éjjellátó, amivel tökéletesen látunk koromsötétben is. Így nem okoz gondot sem a felszállás, sem a leszállás akár idegen terepen sem.

A bácsbokodi helikopterbázist 2014. szeptember elsején adták át, miután egyértelművé vált, hogy a migrációs helyzet alakulása miatt szükséges az állandó határ menti légi jelenlét. Emiatt elengedhetetlen a körültekintő felkészülés, hogy mindig bevetésre kész legyen a gép.

 

b

 

– Minden leszállás után megtankoljuk a hatszáz literes üzemanyagtartályt és a 120 literes póttartályt is – avatott be minket Ötvös László alezredes, oktató-berepülő pilóta. – Emellett ellenőrizzük a gépet, amit felszállás előtt még egyszer megteszünk. Ezt megelőzően azonban minden esetben felkészülünk a kapott repülési feladatra. Mivel innen országos ügyeletet is ellátunk, több esetben is előfordult, hogy az ország másik felébe, például Győrbe, vagy a Balatonhoz riasztottak bennünket. Ekkor a feladat függvényében elvégzem a szükséges navigációs számításokat, és meghatározom a repülési feladatra elegendő hajtóanyag mennyiségét. Az ország területén hat helyen van saját üzemanyagtöltési lehetőségünk. Lekérem az adott terület jelenlegi és várható időjárási viszonyait is, mivel bizonyos körülmények – heves zivatar, alacsony felhőalap, köd – megakadályozhatják a repülést. Erről mindig a pilóta dönt, mivel a felelősség az övé. Általában 100–300 méter magasan repülünk, ez az úgynevezett szolgálati magasság, bár a gép képes lenne akár 5000 méterre is emelkedni. Az akadályok fölött minimum 15 méter távolságot tartunk, a maximális sebességünk 200 km/h körül van. A forgószárnyak mérete 10,3 méter, ennek minimum kétszerese szükséges ahhoz, hogy biztonsággal le tudjunk szállni valahol. Volt olyan éjszaka, hogy járőrözés során észrevettünk egy a kerítésen átjutott csoportot. Szóltunk a kollégáknak, a combomra erősített térképes navigációs eszköz segítségével megadtam a helyzetüket, majd amikor odaértek, repültünk tovább. Kisvártatva újabb migránscsoportot vettünk észre, amit ismét jeleztünk. A járőrök megérkezése után folytattuk a szolgálatot, de pár perc múlva egy harmadik csapatot is észrevettünk. Mivel a kollégák nagy része az első két helyen intézkedett, leszálltunk, és feltartóztattuk a határsértőket a földi kollégák megérkezéséig. Amikor viszont mi kapjuk a riasztást a határsértőkről, megadják nekünk, hol vágták át a kerítést, és merre indultak. Ilyenkor belekalkuláljuk az azóta eltelt időt és a lehetséges haladási sebességüket, így kiszámíthatjuk, hol is keressük őket.

 

c

 

FERENTZI TÜNDE

FOTÓ: SEBESTYÉN JENŐ

Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Bőröndöt loptak

A józsefvárosi rendőrök keresik azt a két férfit, akik a Keleti pályaudvaron ellopták egy dél-koreai állampolgár bőröndjét.

 

Beismerte tettét

A gondnokként dolgozó balatonalmádi férfi visszaélt munkaadója bizalmával, meglopta őt.

 

Lopás miatt keressük őket

A rendőrök az állampolgárok segítségét kérik egy szegedi áruházban elkövetett lopás gyanúsítottjainak azonosításában.

 

Bokorba rejtette

A szomszédos telken rejtette el a lopott holmit. A jászsági rendőrök pár órán belül elfogták a gyanúsítottat Jászladányon.