Lovassiker Lodzban

2018. 07. 04., sze - 15:02
Zsaru Magazin

Csapatelsőséget, továbbá két értékes egyéni eredményt nyargalt össze két magyar zsaru az I. Lodzi Nemzetközi Lovasrendőr-versenyen Lengyelországban.

A kombinált feladatok mindegyikében helytálltak – illetve pont nem: lendületvesztés nélkül vették az akadályokat.

A Készenléti Rendőrség (KR) lovas és kutyás szolgálati osztály lovas alosztálya beosztottainak a június 16-ai speciális derbin való megmérettetés sem esett nehezére. A lengyel pályán pontosan azt a profizmust vonultatták fel, amit zsongó stadionok tövében, kietlen határvidékeken, a nyüzsgő Balaton-parton vagy épp szigorú protokollba ágyazott elnöki fogadásokon napról napra megmutatnak.
A két zsaru nemcsak a munkáját, de állandó szolgálati járőrtársát, a velük való foglalatoskodást is rajongva szereti. Így könnyű – gondolhatnánk, pedig igen összetett a feladatuk: különleges felkészültséget igénylő mozgásforma közben, a lovat irányítva, arról folyamatosan gondoskodva adnak szolgálatot. Erre a kettősségre épült a nemzetközi viadal is.

Abroncsakadály
– Az akadályok egy része a lovassportokból ismerős feladat volt, igaz, szakmaspecifikus módosításokkal-kiegészítésekkel – jellemezte a versenyt Polgár Gábor törzsőrmester, járőrvezető, aki Sekély nevű, kilencéves herélt nóniuszával a harmadik helyet szerezte meg első versenyén. – Az akadályugrató számok a díjugratáson alapultak, azonban olyan nehezített formában találkoztunk velük, amelyek leküzdéséhez egy rendőrló célirányos képzettségére volt szükség. Például egy akadályra színes tehenet festettek a szervezők, egy másik útlezárást imitált, tetején fém záróelemmel. Egy tarka boci az emberi szemnek nyugodt, vidám látvány, a forgalomban is hasznos az útlezárásra figyelmeztető, szándékoltan rikító piros-fehér sávozás, ám ezek a lovakra zavaróan hathatnak.

Díjátadás
– Tereplovaglásban, azaz a military sportágban rendszeresített próbatételek is voltak – mondta Gáspár György törzszászlós, járőrparancsnok, aki Úttörővel, az ugyancsak nóniusz, hétesztendős paripájával ötödikként végzett a versenyen. – Például az embermagasságú sövény átugratása vagy a kombinált, palánkból, rönkökből és vizesárokból álló akadályegyüttes, melyet ráadásul mindkét irányból le kellett küzdeni. Egy átlagos lóversenyhez képest szintén a rendőri munka körülményeit idézte az az ugróakadály, ahol lebegő, színes textíliákat kötöttek a palánkra. Az efféle, direkt zavaró momentumokkal steril környezetben, „civil” kupán nem találkozik ló és lovasa. Azonban feladatellátásunk során mi nem választhatjuk meg az optimális környezetet. Tömegkezelési munkára utalt a talán legkülönösebb versenyszám: egy 1,5 méter átmérőjű labdát kellett emelkedőn fölfelé a ló testével átterelni a kaput képező fatörzsek között.

.
A magyar zsaruk és impozáns, fekete paripáik minden akadályt sikerrel teljesítettek – velük ellentétben például a vizes-rönkös-palánkos számot nem merte az összes induló elvállalni. A csapatelsőséget elhódító duó tagjai állítják: a meggyőző szereplésben része volt a kiváló idomítottságnak, ló és lovas összeszokottságának, harmóniájának. Úgy a lodzi pályán, mint a hétköznapokban jól kamatozik a bizalom. A hétszáz kilós, csupaizom állat lovasa ösztönzésére végrehajt olyan feladatot is, amivel korábban soha nem találkozott. A honi kettős mellett lengyel, szlovák, cseh és német zsaruk alkotta mezőny a versengés mellett szakmai tapasztalatcserére is felhasználta a találkozót. Gáspár György törzszászlós és Polgár Gábor törzsőrmester külön edzésekkel is készült a versenyre, emellett a jó eredmény elérésében segítették őket az eleve sokszínű szolgálati formák is.
SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: MANEK ATTILA, RENDŐRSÉG


SZÍNES SZOLGÁLATOK
Míg más nációk lovas zsarui majdnem kizárólag a járőrtevékenységre koncentrálnak, a KR lovas alosztálya ezzel szemben számos feladat során bizonyít az év egészében. A lovas szolgálatnak komoly létjogosultsága van a számítógépesített, motorizált XXI. században is. A magyar rendőrség a legváltozatosabb helyeken, feladatkörökben és megfontolással használja a lovas egységet, melynek bázisa a VIII. kerületben, a Mosonyi utcai laktanyában található. Lovas rendőrök adnak-adhatnak szolgálatot külterületeken, ahol a mostoha terepadottságok megálljt parancsolnak a terepjáróknak is. Extrém akadályleküzdő képességüket aknázzák ki a határvédelmi tevékenységek ellátásánál is. Kövezeten kopog a patkó, de természetes közegben, erdők-mezők talaján zajmentesek, nesztelen járásuk illegális favágók, terménytolvajok leleplezésére is alkalmassá teszi az egységeket. Környezetbarát „üzemmódjuk” lehetővé teszi, hogy olyan területeken jelenjenek meg, amelyek kipufogógáz-terhelése a hatóság részéről sem volna ildomos. Találkozhatunk lovas járőrökkel a budai Várban, a Margitszigeten, a Városligetben vagy a Népligetben. Ha már Népliget, akkor a kiemelt biztosítást igénylő focimeccsek: a Ferencváros és további, lelkes szurkolótábort magukénak tudható klubok mérkőzésein, de a mogyoródi Forma–1-es futamon is rendre felbukkannak a zsarukettősök. Túl azon, hogy szó szerint nyeregben vannak, tekintélyt parancsoló fellépésük a pszichés hatáson túl konkrét, nagyon masszív törvényszerűségen alapszik. A ló rendkívül értelmes, alapvetően barátságos növényevő, ám lehetetlen elmenni megdöbbentő fizikai ereje mellett. Akár nyaka szolid mozdulatával képes megtermett embereket odébb tessékelni. A nyári szezonban fürdőhelyeken adnak megerősítő szolgálatot, itt a pacik és lovasaik valódi turistalátványosságok, kapcsolatteremtő eszközök. Megjelenésük biztonságérzetet teremt, kommunikációt indít el, és jó benyomásokat kelt. A lovas rendőrök négylábú társaikkal 2001 óta Nemzeti Lovas Díszegység néven hagyományőrző huszárruhában protokolláris rendezvények pompáját emelik. A többrétű feladatellátás lovat és lovasát összeszokott, sokféle helyzetre jól reagáló egységgé kovácsolja. Ez a harmonikus együttműködés nemesedett csapatarannyá Lodzban.

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Baleset az 1-es számú főúton

Bicske térségében egy motorkerékpár, valamint egy gépkocsi ütközött össze, ezért teljes útlezárás van érvényben.

 

Halálos vonatgázolás

Siófok belterületén személyvonat ütött el egy segédmotoros kerékpárt toló férfit.