„Nem ülünk az információkon”

2020. 07. 23., cs - 15:45
Zsaru Magazin

Hat évvel ezelőtt 4800 autót loptak el Magyarországon. Egy évvel később a gépkocsilopások tarthatatlan száma miatt megalakult a Készenléti Rendőrség (KR) kötelékében egy speciális egység, amely radikális változást hozott.

2019-re hetedére, 680-ra csökkent az autólopások száma. Legutóbb, július 8-án hajnalban egy lopott autók le­galizálására szakosodott orgazdát fogtak el a zsaruk. A kutatáskor 6,5 kg kábítószergyanús anyagot, két éles géppisztolyt és 278 lőszert foglaltak le a nyomozók. Némedi Gábor ezredest, a KR kiemelt ügyeket felderítő főosztály vagyonvédelmi osztályvezetőjét kérdeztük.

Az Országos Rendőr-főkapitányság vezetése 2014 áprilisában intézkedéssorozatot indított el. A koordinációs tevékenységen túl nyomozócsoport állt fel a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon, majd 2015-től a KR kötelékében. Az ügyek elemzését, értékelését követően, egy merőben új koncepció szerint a rendőrség az eljárások párhuzamosságának kiküszöbölésére és az eredményesebb felderítés érdekében az egymás tevékenységéről tudó gépjárműbűnözői csoportok közös hátterét kezdte felszámolni. Az illegális nyomdák működtetői, az alvázszámot átütő emberek, az orgazdák vagy az okmányhamisítók ellen indítottak elsősorban eljárást.

– Július 8-án a Terrorelhárítási Központ műveleti egységét vetették be annak a miskolci férfinak az elfogására, akinél géppisztolyokat, éles lőszereket és – a szakértői vélemény szerint – közel 20 millió forint értékben amfetamint is találtak. Mennyi ideig nyomoztak ebben az ügyben?

.

– A nyomozás hónapokig tartott. Csak az elfogás utáni realizálás 37 ember két teljes munkanapját vitte el – mondja Némedi Gábor ezredes. – Az 53 éves férfi a nyomozás adatai szerint az érdekeltségébe tartozó miskolci telephelyein lopott járműveket – egyeseket szétbontva, konténerekben – tárolt, amelyeket céghálózatán keresztül legalizált. A kutatások során 11 nagy értékű autót, számos gépjárműfődarabot, 10,4 millió forintot és hét gazdasági társaság – köztük egy szlovák és egy német cég – könyvelési anyagát is lefoglaltuk. Az egyik szemlézett jármű rakterében találtuk meg elrejtve a 6,5 kg, por állagú kábítószergyanús anyagot, valamint a működőképes géppisztolyokat és a lőszereket is. Ezek alapján a férfi ellen jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett orgazdaság bűntette és más bűncselekmények gyanúja miatt indítottunk eljárást. Őrizetbe vettük, azóta a bíróság elrendelte letartóztatását.

– Eleve veszélyesnek tartották, hogy egyenként próbálják elfogni a tolvajokat?

– Semmiképp nem akartuk az autótolvajokat követni, majd üldözni, azt kockáztatni, hogy az ilyen elfogások miatt emberek sérüljenek meg vagy autók törjenek – mondja az ezredes. – Ráadásul ma már gyakran drogfogyasztók viszik el a gépkocsikat, akik sarokba szorítva teljesen kiszámíthatatlanok lehetnek. Az más kérdés, hogy az új koncepció következtében nemcsak a hátteret biztosító embereket, de több orgazdát és tolvajt is sikerült elfognunk. Ugyanakkor az autólopásokhoz kapcsolódó emberek nemritkán más súlyos bűncselekmények elkövetőihez vezethetnek. Egy komoly bűnöző nem a saját autójával megy el bankot rabolni, hanem szerez emiatt egy nagy teljesítményű járművet. De mivel a rabló nem tud kocsit lopni, a tolvajtól vesz egy neki megfelelőt. A szervezett bűnözés a munkamegosztásról szól. Az autónál van, aki lopja, van, aki pihenteti, más papírt csinál, valaki alvázszámot üt, megint más legalizál, illetve csak értékesít.

– Mi az, ami alapjaiban meghatározza, hogy ilyen eredményeket értek el?

– Nem az osztályunk váltotta meg a világot. Ami a számadatokban megmutatkozik, az az egész magyar rendőrség eredménye, mi csak összefogjuk a felderítéseket. Amikor megalakult az osztály, abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a vezetőink eleinte nem a felderítési mutatókra fókuszáltak. Nem volt rajtunk semmilyen kényszer. A legfontosabb viszont a munkánkban az, hogy nem ülünk az információkon. Nagyon jó kapcsolatban vagyunk a társszervekkel, a budapesti és a megyei rendőr-főkapitányságokkal, de a határőrizeti szervekkel is. Ha kapunk egy fontos információt, azonnal értesítjük azokat a kollégákat, akik illetékesek az ügyben.

– Mi volt az első jele annak, hogy jó irányba haladnak?

– Az első nullás nap. Minden reggel megnézzük az országos napi jelentést. Volt, hogy három, öt, máskor tizenegy autót loptak. Az első olyan nap, amikor nem történt autólopás az országban, valóban jó érzéssel töltött el mindenkit, aki az osztályon dolgozik.

– Egy közvélekedés szerint az eredetiségvizsgálaton átesett autó biztos, hogy nem lopott.

– Az összes autó, amit lefoglaltunk, átesett eredetiségvizsgálaton.

– Ez azt jelenti, hogy ha savval rámentek az alvázszámra, kiderült, hogy át lett írva?

– Például. Ezt egyébként az előírások szerint az eredetiségvizsgálónak is el kell végeznie. Nyilván mi minden ilyen esetben felvesszük a kapcsolatot a Belügyminisztérium Központi Nyilvántartások Hivatala nevű főosztállyal, ahová az eredetiségvizsgálók tartoznak. Majd nagy valószínűséggel megvonják az érintett eredetiségvizsgálótól a tevékenységi engedélyt. Arra sincs ilyenkor szükség, hogy bizonyítsuk, az eredetiségvizsgálatot végző szándékosan engedte át az autót. Az a lényeg, hogy megszegték az előírást.

.

– Milyen kifinomult technikákkal lopják ma az autókat?

– Ahogyan a járműipar fejlődött, úgy finomodott a tolvajok technikája is. Rengeteg számítógép került az autókba, ezek egy része a tulajdonos kényelmét szolgálja, ilyen például a start/stop rendszerrel szerelt típusoknál a kulcsként funkcionáló kártya, amit elő sem kell venni ahhoz, hogy elindítsuk az autót. Valójában viszont megkönnyíti a bűnözők dolgát. Az egyik tolvaj egy technikai eszközt használva érzékeli és veszi a tulajdonos autókulcsának jelét, akár úgy, hogy ott áll a családi háza közelében. A jelet pedig felerősítve továbbítja a másiknak, aki a gépjármű közelében várakozik. A vezérlés úgy érzékeli, hogy a tulajdonos megérkezett, így nyitja az ajtókat, engedi a start gombbal a motor indítását. Csak arra kell figyelnie a tolvajnak, hogy ne fulladjon le az autó, mert nem tud újra kulcsjelet adni az indításhoz.

– Olvastam, hogy olyan eszköz is létezik, ami fogja a kulcsok jelzését, rögzíti azokat, majd adott esetben egy parkolóban a segítségével ki lehet nyitni és elindítani az autókat.

– Valóban van ilyen eszköz. Megtehetem azt is, hogy bemegyek az ön szerkesztőségébe egy jelvadász berendezéssel, ami a táskámban van. Ezzel veszem az ott ülők autókulcsainak a jelét. Összerakom egy fájlba, elküldöm a társamnak, aki a parkolóban tartózkodik. Felerősíti a tőlem kapott jeleket, majd amelyik autó kinyílik, azt el is lopja. Tény, ez egy fejlettebb technika. Ezzel a módszerrel vittek el Budapestről és vidékről is egy-egy Mercedest, de mindkettőt megtaláltuk, az elkövetőket elfogtuk.

– Hogyan tudom megakadályozni, hogy ezekkel a módszerekkel ellopják az autómat?

– Egyszerűen alufóliával kell burkolni a kulcsot. Máris nem tudják venni a jelét. De azt is tudjuk, hogy a bűnöző nem akar 30 másodpercnél többet a kocsi ellopásával foglalkozni. Ha egy nagy parkolóban egymás mellett áll három egyforma autó, és az egyikben van kormányzár, a másikban nincs, biztos azt fogják elvinni, amelyikben nincs.

– Ki volt a legmagasabban képzett ember, akit autólopások kapcsán elfogtak?

– Nevet nem mondok, van egy magyar úriember, nem is fővárosi, aki a legjobb kezű autóhamisító volt. Úgy tudta az alvázszámot hamisítani, hogy a szakértőknek is feladta a leckét. Egy vidéki városban élt a feleségével és a két gyerekével. Volt egy kisboltja, kis kategóriás autóval járt. Szigorúan betartotta a közlekedési szabályokat. Senkiben fel nem merült volna, hogy valójában mivel foglalkozik. Ő úgy bukott meg, hogy Vácon volt egy akciónk. Az egyik kollégát baleset érte közben, belelépett egy szögbe. Miközben ketten vitték be a kórházba, meglátták, hogy az akció helyszínétől nem messze egy másik műhelyben gőzerővel pakolnak az emberek. Nyilván megtudták, hogy ott vagyunk a szomszédban. Szóltak a kollégáink, hogy mit láttak. Átmentünk a műhelybe, ahol két úriember épp autót bontott. Innen indult a felderítés, amely előbb 27 lopott gépkocsi megtalálásáig, majd a vidéki városban rejtőzködő alvázszám-hamisító elfogásáig vezetett. Valójában a műhelyben felejtett három fémlapocska meg egy alvázszámmatrica megtalálása után állt össze bennünk a kép, hogyan sikerült a férfinak ilyen jó minőségű másolatokat gyártania.

– Amikor vásárolni megy, képes civilként közlekedni, vagy felméri, hogy melyik autó lehet lopott a parkolóban?

– A telefonomon mindig van egy-két rendszám, amit ellenőrizni kell. Előfordult, hogy édesapámat vittem orvoshoz, és megláttam egy gyanús Ford Mondeo kombit. Megnéztem a matricát a szélvédőn és az alvázszámot. Lekértem az adatait, és kiderült, hogy tényleg lopott volt. Ha megyek a családdal valamelyik fővárosi bevásárlóközpontba vásárolni, a mélygarázsokban mindig megnézem a porosan álló autókat. Hova rakná le a tolvaj pihenni? Nyilván oda. Ott tényleg senki nem foglalkozik vele.

– Mi volt a legnagyobb elismerése, amióta az osztályon dolgozik?

– Volt olyan az autós pályafutásunkban, amikor több mint 270 autót találtunk meg. Nem önmagában ez volt a felemelő, hanem az, hogy köztük volt egy család Skoda Octaviája, egy hitelre vett autó. Ebben volt két gyerekülés is. És ezt a kocsit sértetlenül visszaadtuk a családnak, miközben biztosak voltak benne, hogy évekig a hitelt is fizethetik tovább, meg még autójuk sem lesz.

P. GÁL JUDIT

FOTÓ: MAROSFALVI PÉTER, RENDŐRSÉG


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

A nyomozók elfogták a rablás két gyanúsítottját

A rendőrök az egyik gyanúsítottat a rablás után két nappal elfogták, társával szemben pedig elfogatóparancsot adtak ki. A 19 éves körözött férfit tegnap őrizetbe vették, és előterjesztést tesznek letartóztatásának indítványozására.