Nincs napi rutin a reptéren

2020. 09. 30., sze - 14:21
Zsaru Magazin

Az idei év első két hónapja után még mindenki azt gondolta, hogy 2020 a siker éve lesz a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Januárban és februárban is csúcsot döntött az utasok száma. Aztán március végén hirtelen minden megváltozott, és a napi 40-50 ezres utasszám visszaesett pár százra, de volt olyan járat is, amelyikről egy utas szállt le.

Aztán július közepétől, ahogy változtak a Covid-19-járvány miatti korlátozások, lassan emelkedésnek indult az utasok száma. Júliusban már 304 ezer, míg augusztusban közel 400 ezer utas fordult meg a reptéren. De szeptembertől újabb korlátozások léptek életbe, így jelenleg napi 3000 utassal számolnak. Vajon a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságot (RRI) mennyiben érintették ezek a változások? Kevesebb lett a munkájuk, vagy annak ellenére, hogy néha szinte alig volt utas, mégis több lett? Augusztus közepén és szeptember első hetében jártunk a sokak számára zárt világban.

Az emberek többsége évente talán ha egyszer kijut a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, így nem is nagyon tűnhet fel neki a változás. Az RRI munkatársainak viszont minimum naprakésznek kell lenniük, sőt, a Covid-19 miatti változások okán akár egyik óráról a másikra tudniuk kell az aktuális szabályokat. A helyzetre egy példa:

– A mai napig vannak olyanok, akik megveszik a repülőjegyet, megérkeznek Budapestre, majd csodálkoznak, hogy nem léphetnek be az országba – meséli Rostás Attila alezredes, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság határrendészeti osztály alosztályvezetője. – Ők nem maradnak itt a terminálon, hanem a következő járattal visszairányítjuk őket az induló országba.

Augusztus közepén az ellenőrzések nyitott határok keretei között, az országok szín szerinti besorolása alapján történtek, az utasokat a számukra megfelelő ablakhoz kellett irányítani, de különösebb fennakadás nem történt az érkezési oldalon. Nyitva volt mind az A, mind pedig a B terminál. Szeptember 1-étől viszont visszaállították a belső határokon az ellenőrzést, ismét lezárták a határokat. A repülőtér azon kevés helyek egyike az országban, ahol egyszerre van külső és belső határigazgatás, ennek megfelelően komoly infrastrukturális alakításokat kellett véghezvinni. Bezárt az A terminál, mivel a napi 10 ezer utas helyett most már csak napi mintegy 3 ezer fordul meg a reptéren, azonban a kialakult helyzethez kellett igazítani az ellenőrzés technológiáját. Ottjártunkkor épp három gép érkezett az új B utasmólóra, összesen 120 utassal. Míg augusztusban testhőmérséklet-kontroll és a papírok ellenőrzése után már a megfelelő ablakhoz irányították a zsaruk az utasokat, szeptemberben már asztalok és székek is várták az érkezőket, ahol kitölthették a papírokat. Sokan persze praktikusan már a repülőn kitöltik a dokumentumokat – mivel nagyon jól együtt dolgoznak a rendőrök, a Budapest Airport és a repülőtársaságok munkatársai.

Persze a szeptember 1-ei változás után sok magyar kint ragadt külföldön, és bizony volt köztük olyan, akik próbálkoztak a hazatérésnél mindenféle trükkel megúszni a karantént, illetve a szűrést, de ez nem járt sikerrel, az RRI munkatársai felkészülten tudtak reagálni.

– Szeptember 1-étől változtak a jogszabályok, így két csoport van. A külföldi és a magyar állampolgár, illetve szeptember 7-től ismét volt egy változás, ekkor újabb kategóriák jelentek meg a szabályozásban – magyarázza Pozsgai Tamás alezredes, az RRI határrendészeti osztályának vezetője. – Tulajdonképpen komplett határzár lépett életbe, az összes érkező járat utasai a B terminálon lépnek be az országba, itt folyik az ellenőrzésük. Különböző folyosókat alakítottunk ki. Külön folyosó van azoknak, akik nem esnek karantén alá, külön azoknak, akik viszont igen, ők először kitöltik az okmányokat, majd utána mennek az átléptetési pontokhoz. Amíg színek szerint voltak az országok besorolva, addig figyelni kellett arra, hogy egy zöld országból érkező járat utasai ne keveredjenek össze egy piros vagy sárga országból érkezővel. Jelenleg annyival egyszerűbb a dolog, hogy ilyen nincs, de ettől még a munkánk nem lett kevesebb. Sőt…

A zsaruknak egyből kell reagálniuk minden jogszabályi változásra. Nincs átmeneti időszak. A társszervek munkatársaival is fontos az együttműködés. Ahhoz, hogy gördülékenyen menjenek a dolgok, a rend­őrök egyből az aktuális dokumentumokat küldik tovább a partnercégeknek, hogy az utasok már akár a repülőn kezdjék kitölteni a karanténűrlapot. Nagy hangsúlyt fektetnek az állomány napi felkészítésére, minden egyes változást a legapróbb részletekig megbeszélnek. Egyre összetettebb a munkájuk, nagyon sok az egyedi eset. Igaz, hogy szeptembertől sokkal kevesebb lett az utas, de a jogszabályi változás miatt sokkal több karanténlapot kell kitölteni. Sokkal több az egyedi körülményekkel rendelkező utas, akikkel, illetve a körülményeikkel külön-külön foglalkozni kell.

Tehát hiába van kevesebb utas, több az adminisztráció, viszont nem engedhető meg, hogy emiatt feltorlódjanak a terminálon. Nem szabad, hogy az ügyintézés miatt beduguljon az egész épület. A turizmus visszaesett, a tengerentúli járatokat törölték, az Európán belüli utazásokat pedig inkább direktben oldják meg, míg korábban sokszor átszállással érkeztek Budapestre.

A tranzitban is asztalok, székek vannak, hogy az érkező utasok ott ki tudják tölteni a karanténértesítő űrlapokat. De itt egy külön területet alakított ki a Budapest Airport a saját költségén, ahol ágyakat helyeztek el azok számára, akiket esetleg visszairányítanak, vagy a tranzitátszállásra váró utasok részére, akiknek hosszabb időt kell tölteniük a reptéren.

Külön kialakítottak a tranzitban egy részt, ahol az átszállásra várók várakozhatnak, vagy például egyedi kérelem beadásánál tudnak várni az elbírálásra.

Ami a nagy munkát adja, az a karantén elrendeléséről szóló dokumentum. Van, hogy napi 1700-1800 ilyet töltenek ki, de bizony volt olyan nap is, amikor kétezret. Érkeznek a felsőoktatási intézményekbe is a külföldi diákok, velük külön kell foglalkozniuk a rendőröknek. Nagyon fontos a kommunikáció az utasokkal. Érezniük kell ebben a helyzetben, hogy van kihez fordulniuk, segítenek nekik. Ide idegen nyelveket beszélő, jól felkészült, kommunikatív kollégák kellenek, akik valóban az utas segítségére tudnak lenni.

És jönnek sztorik is emlékezetes esetekről az elmúlt fél évben.

Az utasról, akit még a szín szerinti besorolásnál karanténba küldtek, mivel az akkor sárga színű Spanyolországból érkezett németországi átszállással. Amikor kiderült, hogy karantén vár rá, akkor közölte a rendőrökkel, hogy sok utas van ám még rajta kívül, aki szintén Spanyolországból indult. Egy német állampolgárságú fiatal lány, aki évek óta Magyarországon él, a papája temetésére ment ki. Vissza viszont már nem tudott jönni karantén nélkül, mert nem magyar állampolgár. Volt olyan kínai állampolgár, aki már 25 éve él Magyarországon, nyaralni ment Kínába, és mire visszatért Budapestre, már nem lehetett beengedni. Ő sem volt magyar állampolgár, és mondta, hogy hiába küldenék vissza Kínába, ott sem tudna hova menni, mivel nincs kínai lakcíme. Persze ezeknél az eseteknél azért idővel megoldódtak a problémák, de egyik sem volt egyszerű. A teljes karantén idején történt nem egy olyan eset, amikor ideérkezett az utas, de belépni nem tudott Magyarország területére, és már vissza sem mehetett az induló országba, mert nem indult több járat. Volt olyan szlovák házaspár, amely például autóval érkezett Budapestre, innen repülővel elment nyaralni. Visszatérve azonban nem léphettek be az országba, értük külön busz jött a szlovák nagykövetségtől, az elvitte őket a határig. Igen ám, de az autó meg itt maradt. Nagyon sok szlovák, román, ukrán gépjármű így maradt a repülőtéri parkolóban, mert nem tudta elvinni a tulajdonosa. Ezeknél az eseteknél a Budapest Airport tudott segíteni később, hogy ne kelljen horribilis összegeket fizetniük.


MÁTYÁSI GYÖRGY
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Elbuszozott – felismeri?

Elkötött egy távolsági buszt a gyanú szerint a felvételen látható férfi. Segítsen azonosítani!