Nyílt nap a HIK-ben

2018. 02. 07., sze - 11:05
Zsaru Magazin

Az ország két hívásfogadó központja (HIK) egyaránt nyitott kapukkal várja az érdeklődőket február 11-én. Alapvető céljuk, hogy az emberek betekintést nyerjenek munkájukba, vegyék komolyan a segélyhívó számok kezelése mögötti emberi erőfeszítéseket.

Szombathelyen és Miskolcon a hívásfogadó bázisok 2012 decemberében álltak fel, és az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának alárendeltségében kezelik a beérkezett megkereséseket. Leggyorsabban a rendőrség vonalára érkezett bejelentéseket integrálták a rendszerbe. Aztán 2016. januárban kezdődött a 105-ös, majd 2017 augusztusában a 104-es számra érkező hívások kezelése is a HIK bevonásával.

– Jelenleg a fővárost és Pest megyét kivéve minden 104-es hívás nálunk csörög – tájékoztatott Hablicsek Nikoletta ezredes, az ORFK ügyeleti főosztályvezetője. – Terveink szerint idén a kimaradt régió is társul a rendszerhez.

Hablicsek Nikoletta ezredes
Hablicsek Nikoletta ezredes

Az ezredes elmondta, hogy az ország két központjában közel 500 ember dolgozik három műszakban. Megnyugtatott, hogy elegendő emberi erő áll rendelkezésre ahhoz, hogy a telefoncsörgést követően öt–tíz másodpercen belül kezeljék a beérkező segélyhívásokat.

–Továbbra is azt látom a legnagyobb gondnak, hogy a segélyhívó számra beérkezett hívások 70 százaléka nem igényel semmiféle intézkedést, rosszindulatú hívásokkal bombázzák kollégáimat, vagy éppen gyerekek szórakozásból keresnek, esetleg tévesen tárcsázzák a telefonszámot – folytatta a főosztályvezető. – Ezek alapján vitathatatlan, hogy kapacitásainkat feleslegesen kötik le. További 10 százalék valamilyen információra tart igényt, és mindössze a hívások 20 százaléka igényli a készenléti szervek beavatkozását, konkrét intézkedését. Tapasztalatainkat rendszeresen megosztjuk a külföldi társhatóságokkal. A 112-es segélyhívókat tömörítő európai szervezet, az EENA, mely tanácsadó testületként tevékenykedik, ajánlásokat fogalmazott meg a hatékonyság és a helyzet kezelése érdekében. A szervezet javaslatai alapján tartunk nyílt napot a két hívásfogadó központban február 11-én 9 és 15 óra között. A programon az állampolgárok közelebbről megismerhetik a működésüket, és igyekszünk ezt összekötni egy elsősegélynyújtó képzéssel.

A statisztikai adatok tükrében a szolgáltatást megfelelő színvonalon végzik, amit a kedvező állampolgári visszajelzések is megerősítenek. A főosztályvezető tájékoztatása szerint a tavalyi évben fogadott 4,5 millió hívás után érkezett panaszokból csupán 31-et találtak megalapozottnak, amelyekben alapvetően az operátor vagy az ügyeletes hangnemét bírálták. A hívásfogadó munkatársai nyitottak, empatikusak a rászorulókkal szemben. A segélyhívó dolgozói a jobb megítélés és az állampolgári odafordulás kultúráján a nyílt napi rendezvénnyel szeretnének javítani.

FENYVESI BEÁTA

FOTÓ: VEZDA LÁSZLÓ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Embercsempészés miatt kell felelnie

A Csongrád megyei nyomozók őrizetbe vettek egy szerb férfit, aki három koszovói állampolgárnak segített az országhatár jogellenes átlépésében.