Simlis autótranszfer

2019. 10. 16., sze - 10:22
Zsaru Magazin

A Készenléti Rendőrség kiemelt ügyeket felderítő főosztálya két év megfeszített munkájával felgöngyölített egy nemzetközi autótolvaj-bandát.

Az ügyet a napokban tervezik átadni a zsaruk az ügyészségnek. Osztrák rendőrök jelzése indította el a nyomozás folyamatát.

– 2017. májusban egy Land Rover típusú gépkocsit loptak el ismeretlen tettesek Ausztriából – tájékoztatott Zalai Tamás alezredes, a KR kiemelt ügyeket felderítő főosztály vagyonvédelmi osztályának kiemelt főnyomozója. – Az autóban GPS-jeladó volt telepítve, mely a bűncselekmény elkövetése után nem sokkal Szegedről sugározta a jeleket.

A Szegedi Rendőrkapitányság zsarui egy garázsban három szerb férfi társaságában megtalálták a gépkocsit. Ketten éppen az alvázszám átütésén ténykedtek. Akkori kihallgatásukkor a három férfi némaságba burkolózott, nem tett vallomást.

Zalai Tamás alezredes
Zalai Tamás alezredes 

– Másfél hónap múlva az egyik gyanúsított megnyílt, és több száz autóról beszélt a kollégáknak – folytatta Zalai Tamás alezredes. – Megtudtuk, hogy egy egész csapat autótolvajlásra szakosodott. Eddigi ismereteink alapján focicsapatot is alakíthatott volna a különítmény, ugyanis éppen 11-en voltak, de inkább a piszkos ügyletek felé fordultak. Egy horvát férfin kívül mindenki szerb állampolgár volt a bandában. Három célországból szerezték be az autókat. Ausztriából, Olaszországból és Németországból, leginkább Land Rover és Opel márkákkal foglalkoztak. A rendőrséggel együttműködő gyanúsított félelmetesen jó memóriával idézte vissza a bűntények részleteit, több száz gépkocsiról tett említést. A külföldi hatóságoktól bekértük a lopott autók releváns listáját, amit összevetettünk a férfi vallomásában szereplő adatokkal. Így összesen 26 gépkocsit sikerült azonosítanunk, ezekből Szegeden hetet  foglaltunk le. Volt közöttük olyan is, amit az elkövetők éppen használtak. Számításaink szerint a 26 jármű kárértéke közel 238 millió forintra rúghat. Darabonkénti áruk 2 milliótól 33 millió forintig terjedt. Ebből a hét lefoglalt kocsi 53 millió forintot ért. Vizsgálatainkból kiderült, hogy a szegedi helyszín csak egy közbeeső állomás volt. A városban több garázst is béreltek abból a célból, hogy a Nyugat-Európából lopott gépkocsikat ott pihentessék, tárolják, egyedi azonosítóikat meghamisítsák, majd később új papírokkal Szerbiába vitték. Előfordult, hogy az autókat Szerbiában helyezték ismét forgalomba, és így értékesítették tovább, de akadt olyan is, amit bontónak adtak el. Arról is szereztünk információkat, hogy egy szerb autóbontóval álltak kapcsolatban, és megrendelésre is dolgoztak. Alapvetően a két típusból választották ki a zsákmányokat, mint megtudtuk, a Land Rover különösen keresett Szerbiában. Előfordult, hogy a gépkocsik tulajdonosait érintően meglepetést okoztak nekik az utastérben hagyott holmik. Az egyik ellopott járműben egy osztrák katona teljes menetfelszerelését találták. Egy másikban pedig – lőszerekkel együtt – egy engedéllyel tartott éles lőfegyvert tárolt az osztrák tulajdonosa, akitől Bécsben lopták el a járművét. Ezeket is a szegedi garázsban találták meg a kollégáim, de természetesen a követségeken keresztül mindent visszajuttattunk annak, akit megilletett.

Katonai menetfelszerelés az egyik autóban
Katonai menetfelszerelés az egyik autóban

A helyszíni szemlekor előkerült két fényképes igazolvány is, amelyek egy nemzetközi rendőri szervezet tagságára utaltak. Ezek valószínűleg hamisak, azt viszont tudjuk, hogy arra használták őket, hogy kibújjanak az esetleges igazoltatás alól. Érdekességként említeném, hogy az osztrák kollégák arról számoltak be, hogy amikor a bandát megbolygattuk, onnantól kezdve megszűnt a Land Roverek lopása Bécsben. Az eltulajdonítás módszeréről kevés információnk volt. Több gépkocsinál az egyik ablakot betörték, más autóknál pedig egy léccel nyitották ki a zárszerkezetet. Az indítóberendezést nem tették tönkre, a megtalált autók üzemképesek voltak, saját „lábukon” vitték vissza őket. A GPS-jeladóhoz egy jelzavarót használtak, ezt is megtaláltuk az egyik szegedi garázsban. A felderítés érdekében nemzetközi segítséget vettünk igénybe. Jogsegély keretében, szorosan együttműködve a Szegedi Járási és Nyomozó Ügyészséggel jártunk el az ügyben. 2017. május 17-én a szegedi garázsban tetten értük N. K.-t (40), a bandavezért és két emberét, E. B.-t (22), valamint az alvázszámok átütésének általános felelősét, A. N.-t (33). Rövid idő alatt másik három ember is képbe került, de mivel Szerbiában tartózkodtak, körözést adtunk ki ellenük. Végül mindenkit a délszláv határon fogtunk el, amikor is Magyarországra akartak belépni. Közülük kettőt, H. V.-t (32) és M. D.-t (30) július 25-én, a horvát állampolgárságú O. M.-et  (35) augusztus 29-én. Jelenleg 11 gyanúsítható bandatagról van tudomásunk. Nem egyszerre dolgoztak, általában két-három ember kapcsolható egy adott jármű ellopásához.

Nemzetközi rendőrségi szervezet hamis jelvénye
Nemzetközi rendőrségi szervezet hamis jelvénye

Bűnszervezetben, üzletszerűen, dolog elleni erőszakkal, jelentős értékre elkövetett lopás bűntettének és egyedi azonosító jellel visszaélés bűntettének megalapozott gyanúja miatt indult ellenük eljárás. A bíróság a banda tagjai közül elrendelte N. K., A. N. és O. M. letartóztatását. E. B., H. V. és M. D. szabadlábon védekeznek, illetve további öt embert körözés alapján még keresnek a nyomozók. A Szegedi Rendőrkapitányságnál indított eljárást magához vonta a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi osztálya. Később az ügy szövevényessége okán, valamint a nemzetközi szálakra tekintettel Balogh János vezér­őrnagy, országos rendőrfőkapitány a nyomozás elvégzésére kijelölte a KR kiemelt ügyek felderítő főosztályát. A főosztály a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi osztály kijelölt nyomozóival szorosan együttműködve derítette fel és bizonyította a bűncselekmény-sorozatot.

FENYVESI BEÁTA

FOTÓ: BÉRES MÁRTON, RENDŐRSÉG

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam