Széllel dacolva

2019. 10. 02., sze - 16:00
Zsaru Magazin

Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) minden évben meghirdeti a vízirendészeti szakterület szakmai versenyét. A csapatok idén Balatonföldváron mérték össze a tudásukat.

Tizennyolcadik alkalommal rendezték meg az Országos Vízirendészeti Járőrversenyt, amelynek szeptember 17. és 19. között Balatonföldvár adott otthont. A versenyt a szervezők azért is tartják minden évben jelentős eseménynek, mert a rendőri állomány képzettsége, a feladatellátás színvonalának fenntartása, javítása kiemelten fontos. Mindezt Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője mondta, aki megnyitotta a rangos rendezvényt.

Az eseménynek ezúttal a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVRK) volt a házigazdája. Idén összesen 14 csapat járőrpárosa bizonyíthatta rátermettségét mind az elméleti, mind a gyakorlati feladatokban. A verseny első napja a szakmai felkészültséget felmérő tesztlap kitöltésével kezdődött, a kérdések szinte mindenre kiterjedtek. A második napon a gyakorlati versenyszámok teljesítése következett. Egy csapatban ezúttal is két fő szállhatott vízre. A gyakorlati feladat-végrehajtások között kézi és gépi erővel hajtott csónakokban, különböző ügyességi, gyorsasági feladatokat kellett a versenyzőknek minél kevesebb hibával megoldaniuk. Természetesen időre.

Délelőtt tíz órakor gyülekeztek a csapatok a Galamb-szigeten a szép őszi időben. A bemelegítés után a versenyzők a Balatonon felállított pályán először egy könnyű kis hajóval, úgynevezett kalóztesttel hajtottak végre egy ügyességi szlalomozást. Amíg az egyik versenyző keményen koncentrált arra, hogy kikerüljék a bójákat, addig a páros másik tagja minden erejével az evezésre koncentrált. Miután az összes bóját megkerülték, a fordulás után már csak a hajrázás volt hátra, amit a kemény szél igencsak nehezített. Meg is jegyezték többen, hogy nem baj, ha friss a levegő a meleg nyár után, de ez már túl sok volt, mert alig bírták erővel. Persze volt, aki a másik csapatot is bíztatta, hisz vannak párosok, akik már évek óta rendszeresen találkoznak hasonló megmérettetéseken. A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság csapatában Márk Róbert zászlós és Medve István főtörzsőrmester is évek óta a versenyzők között vannak.

– Megpróbálunk ezúttal is mindent beleadni, persze azok vannak helyzeti előnyben, akik már gyakorolhattak ilyen vagy hasonló hajóval – fogalmazott Márk Róbert zászlós.

– A délutáni megmérettetést várjuk, mert ott nemcsak az ügyesség, de a taktika is számít. Sőt a feladatoknál igencsak fontos az együttműködés is. Hiszen az egyik feladatnál be is kell például majd parkolni, és ha túllóg a motorcsónak a bóján, pontot vonnak le – tette hozzá Medve István főtörzs­őrmester.

Összeszokott párosok szálltak ringbe, mégis nagy volt az izgalom. Legalábbis megpróbált mindenki a lehető leggyorsabban hibátlanul végigmenni a pályán. Az egyik legjobbnak tűnő idővel sikerült végezni Hódi Rudolf Márk és Csajbók Ferenc zászlósoknak, a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság 1-es számú csapatának. Tőlük egyébként nemcsak a felettesük várt kiemelkedő eredményt, de a csapattársak is, hiszen tavaly a gyakorlati verseny legjobbjai voltak.

– Nem szeretnék semmilyen következtetést levonni, annál kevésbé, mert elrontottuk a kezdést, és ez az idő biztos, hogy hiányozni fog később az összesítésnél – mondta Hódi Rudolf Márk zászlós.

Némi széllel szívesen megbirkóznak a hajósok, de mivel igencsak erősen fújt, ezért a motorcsónakversenyt délutánra tűzték ki, hátha addigra enyhül. Közben a Balaton vize most sem volt üres. A versenypályától nem messze zajlott a Repülő Hollandi Európa-bajnokság, ahol szintén egy magyar versenypárosnak drukkoltak a kikötőben. A versenyre egyébként tizenhét nemzet hajói érkeztek. Egy-egy összecsapáson akár tíz kilométert is meg kellett tenni a vitorlásokkal.

Kora délután is nagy izgalommal indult a második versenyszám: a Balatonon nap mint nap használt motoros kishajóval, a Zodiac-kal vágtak a távnak a versenyzők. Ezek a hajók nemcsak impozánsak, de nagyon korszerűek, 250 lóerős motorral rendelkeznek. Ennek a márkának a hajózásban már neve van – magyarázták a balatoni vízirendészek.

A feladatokat Verb István alezredes, a BVRK osztályvezetője ismertette. Az elindulás után először a mentőövet kellett az öbölből kihajtva egy bójára helyezni. Majd jöhetett a technikásabb rész, megfelelő sebességgel beparkolni, majd tolatva a mögötte lévő pozícióba beállni, és utána kihajtani a nyílt vízre, majd kikötni. Nemcsak a bójáknál lehetett pontot veszíteni, hanem akár a kikötésnél is.

A háromnapos rendezvény utolsó napján, az ünnepélyes eredményhirdetésen Horváth László ezredes, a BVRK vezetője értékelte a csapatok teljesítményét, és megköszönte részvételüket. A megmérettetésen két kategóriában versengtek a csapatok.

A megyei rendőr-főkapitányságok kategóriájában indulók közül a dobogó legfelső fokára a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság csapata állhatott, a csapattagok – Márk Róbert zászlós és Medve István főtörzsőrmester – a bajnoki címért járó vándorkupát is hazavihették.

A vízirendészeti kategóriában a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság (DVRK) 2-es számú csapata – Papp Zsolt és Losonczi Viktor törzszászlósok – bizonyult a legjobbnak.

– Nem volt könnyű és sajnos a szél is feltámadt, de úgy érzem, mindent megtettünk, hogy sikerüljön – mondta Papp Zsolt törzszászlós.

– A vizet nagyon szeretem, ezek a kihívások pedig ilyenkor csak jobban növelik az emberben az adrenalinszintet – tette hozzá Losonczi Viktor ­törz­s­zászlós.

A szervezők külön díjazták az elméleti versenyben legjobb eredményt elérő kollégát, aki Papp Zsolt törzszászlós lett, míg a gyakorlati verseny legjobbja a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság 3-as számú csapata – Csajbók Ferenc és Hódi Rudolf Márk zászlósok – lett.

A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság külön megköszönte a csapatok részvételét a versenyen, és további sikereket kívánt a munkájukhoz.


Kun Mónika
Fotó: Béres Márton


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Bűnügyi őrizetben

A balassagyarmati rendőrök elfogtak egy nőt és egy férfit, akik becskei ingatlanokból nagy értékű takarékjegyet, laptopot és tabletet tulajdonítottak el.

 

Ittasan vezetett

A Vásárosnaményi Rendőrkapitányság befejezte az ügy vizsgálatát.

 

3,5 tonna helyett 9 tonna

Az Ártándon megállított külföldi sofőr túlsúlyos járműszerelvénnyel közlekedett. A rendőrök vele szemben szabálysértési eljárást indítottak.