Szépkorúak az utakon

2019. 07. 17., sze - 15:50
Zsaru Magazin

A Pest megyei zsaruk ezúttal a korosabb, aktív sofőrökkel vették végig elméleti és gyakorlati programon életkor és járművezetés összefüggéseit, ezzel is rámutatva a bizton­ságos közlekedés egyik kívánalmára: az önismeret fontosságára.

Június 13-án a zsámbéki Drivingcampben tartottak egész napos képességfelmérést és továbbképzést idősebbek számára.

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) a megyei rendőrkapitányságok közlekedésbiztonsági területen dolgozó munkatársainak ajánlásával, továbbá a Pest Megyei Nyugdíjasok Közössége és a Belügyi Nyugdíjasok Pest Megyei Egyesülete tagjainak meghívásával alakítottak ki egy 28 fős mezőnyt a programhoz.

– 12, a napi közlekedést modellező kérdéssel indítottunk, és a feladatsor kitöltését szándékosan megszakítottuk egy figyelemteszttel – kezdte Ménkű Szilvia alezredes, közlekedésrendészeti osztályvezető. – A Pieron-teszt megoldása nem igényel semmilyen különleges képességet, csakis olyan tulajdonságokat, amikre a vezetőknek az utakon is szükségük van: monotóniatűrést és figyelmet. A feladatlapon egyforma négyzetekhez nyolc különböző szögben csatlakoztak vonalak, a nyolc variáns közül négy előre megadott csatlakozást kellett besatírozni. Az önmagában nagyon egyszerű feladat megmutatta: a memória huzamosabb csúcsra járatása nem is olyan egyszerű, ha többfelé, esetünkben négy lehetőségre kell egyszerre figyelni. Ezzel a teszttel arra akartunk rámutatni, hogy vezetés közben a figyelem megosztása telefonálással, üzenetolvasással a koncentráció széteséséhez, a forgalomból érkező ingerek téves vagy lelassult értelmezéséhez vezethetnek. A KRESZ-teszt és a koncentrációs gyakorlat után Lovászi Anett, a Magyar Vöröskereszt Pest Megyei Szervezetének mozgalmi-szakmai vezetője tartott elsősegély-oktatást, amelyen vérzéses sérülések ellátása mellett kulcscsonttörés rögzítését is bemutatta. Dr. Kakukk Tímea háziorvos a szépkorúak közlekedésének kérdéséről orvosi szemszögből beszélgetett a korcsoport képviselőivel. Kitért arra, hogy ez a korosztály már nagyobb arányban érintett az életévek gyarapodása okán a kockázatot jelentő egészségi elváltozásokban. A cukorbetegeknél fellépő hirtelen vércukorszintesés, az alvászavar kihatása, a látás romlása mind olyan tényezők, amik a köznapi életben sem tartoznak a kellemes jelenségek közé, a forgalomban azonban fokozott veszélyfaktorok, tragédiák okai lehetnek. Az elméleti rész után a tanpályákon folytattuk a képzést, a résztvevők párokba rendeződve, egymás járműkezelését kívülről is figyelve szálltak autókba. Szlalom, vészfékezés, lejtő alján hirtelen irányváltást követelő visszafordító, nedves-csapadékos útfelületet szimuláló talajon manőverezés volt a teljesítendő feladat. Vezetéstechnikai oktatók látták el instrukciókkal a sofőröket, majd értékelték is a teljesítményt.

Gondot, veszélyforrást jelentenek az idősek az utakon? Pacsuta Ágnes főhadnagy, baleset-megelőzési főelőadó igyekszik megválaszolni a csöppet sem egyszerű kérdést:– Vannak tények, és vannak mesterségesen generált vagy maguktól kialakuló, hangulatbefolyásoló információáramlatok. Nagyobb médiavisszhangot kap, ha egy idős ember okoz balesetet. Ennek oka van: ők néha valóban extrém helyzeteket idéznek elő; menetiránnyal szemben hajtanak fel autópályára, illetve más, rájuk vonatkozó haladási tiltásokat nem értelmeznek. Le kell szögezni: egy korosabb ember képességeinek felelős megítélésekor soha nem szabad pusztán a születési évszámból kiindulni. Minden személy egyedileg, valós tulajdonságai alapján mérhető, képességeik jókora eltéréseket mutathatnak, egyéntől függőek. Általánosságban elmondható a szépkorú vezetőkről, hogy fokozott fizikai és elméleti kihívásokkal kerülnek szembe, amikor volán mögé ülnek. Kisebb-nagyobb mértékben érintik őket negatív anatómiai folyamatok: az izomzat, a csont- és ínrendszer gyengül, ugyanígy csökken az érzékszervek hatásfoka, míg a reakcióidő általában megnő. Megfigyelhető a korcsoportnál a motorikus képességek romlása, legtöbbjüknél fellép egyfajta bizonytalansági tényező, és szunnyad a tanulási képesség. Bonyolultabb, összehangolt cselekvést igénylő, gyors mozdulatsorokra már kevésbé képesek, fáradékonyabbak, információbefogadó készségük gyengébb fiatalabb sofőrtársaikkal összevetve. A felsorolt jellemzőkhöz társul, hogy ők még egészen más korszakban szocializálódtak közlekedési tekintetben. A világ felgyorsult körülöttük, ez alatt nem csupán a járművek motorterében szaporodó lóerők értendők. Sűrűsödött a forgalom, megszaporodott a résztvevők száma. Sokasodtak az ingerek is az utakon, lámpa- és táblaerdők nőttek ki a földből, a többsávos utakon egészen újszerű jármű-kategóriák jelentek meg. Húsz-harminc éve gyalogláson még a két lábbal történő helyváltoztatást értettük, mára ide sorolunk többféle kerékszámú, elrendezésű és meghajtású eszközt: görkorcsolyát, gördeszkát, rollert, segwayt. A fekvőkerékpárokkal 70-80 km/h-s sebesség érhető el. Ezek ismeretében könnyen belátható, hogy egy idősebb autóst nemcsak a gépjárművek, de a jogosítvány nélkül használható közlekedési eszközök, járműtípusok felbukkanása is összezavarhatja. A ránézésre ismert gépkocsik is jókora modernizáción estek át. Teljesítményük akár sok száz lóerő lett, gyorsulásuk korábban elképzelhetetlen mértékűvé vált. Rengeteg automatizmust beleépítettek, működésük szintén megzavarhatja a korosztályt. A szépkorúak biztonságos közlekedése soktényezős, nagyrészt önálló felelősségen alapuló döntés. Tájékozódniuk kell a vezetői engedélyük megszerzése óta végbement jogszabályváltozásokról, folyamatosan mérniük kell saját képességeiket – ám mindebben családjuk, környezetük is segítségükre lehet. Örömmel mondható ki, hogy az idősebb sofőrök számos vizsgálat szerint pozitívumokkal is rendelkeznek fiatalabb társaikkal szemben. Ők még valóban tudnak például vezetni, manőverezni. Amikor elsajátították ezt a készséget, még nem voltak szoftverek, radarok és tolatókamerák, érzékszerveikre hagyatkozva irányítják járműveiket. Mellettük áll a tapasztalat, az évek során, az élet akár más területein gyakorolt problémamegoldó képesség. Nincs már bennük veszélyeztető versenyszellem, letisztultabb, higgadtabb, belátóbb a mentalitásuk. Közlekedési szakemberként feladatunknak tekintjük, hogy a „nagy, közös játékban” részt vevő csoportokat közelítsük egymáshoz. Törekszünk arra, hogy a járművezetőkkel megismertessük a gyalogosok, kerékpárosok gondolkodását, viselkedését, és viszont. Mai programunk egyik célja az volt, hogy képességeik felmérése mellett ezzel a generációval megismertessük a legmodernebb jelenségeket is.     

 

A RUTIN MEG AZ ÉVEK

A program végén a Drivingcamp oktatói és a megyei közlekedési munkatársak értékelték a meghívottak teljesítményét.

A jogosítvány megszerzésének évét is figyelembe vevő összevetésen a legjobb eredményt a Ceglédről érkező Bús László érte el, aki mindössze egy feleletet rontott el a teszten.

– Tudnom kellett volna ezt is pedig, mivel 14 éven keresztül járművezető-oktató voltam – árulja el a titkot a győztes. – A hetvenes években még létezett úgynevezett „frissítő tanfolyam”, egy-egy jogszabályváltozás bevezetésekor számot kellett adni az új rendelkezések megismeréséről. 1965 óta van jogosítványom, a mai gyakorlás mégis tudott újat mutatni. A csúszós útfelületen hajtás, amit a közúton, defenzív vezetéssel vagy ösztönösen mindenki igyekszik elkerülni, ezúttal célzott feladat volt, így szembesültem vele, miként viselkedik a jármű kirívóan síkos úton.


SZILÁGYI
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Szemébe sütött a nap

A Paksi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya befejezte a vizsgálatát annak a 70 éves bölcskei férfinak az ügyében, akivel szemben közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult eljárás.

 

Három körözés volt ellene érvényben

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Célkörözési Osztály munkatársai rövid előkészület után, egy szervezett akció keretében Pécsen, búvóhelye közelében fogták el azt a férfit, aki a vérfertőzés miatt jogerősen kiszabott börtönbüntetésének letöltését nem kezdte meg.

 

Négy határsértő Csongrád megyében

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba négy migráns Kiszombornál. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.