Szezonkezdő motorostalálkozó

2019. 04. 10., sze - 13:06
Zsaru Magazin

Bár a reggelek még szűkmarkúak a Celsiusokkal, a délutánok már egyértelműen tudatják: belépett a tavasz az életünkbe.

A melegebb hőmérséklet kinek a könnyebb ruhadarabok előkeresését, kinek a fűnyírók beüzemelését, a kerti munkák megtervezését jelenti, és akad egy egyre népesebb réteg, amelynek arcára a higanyszál emelkedése széles elégedettséget csal: az ő füleikben nem a rotációs kapa berreg fel.

Ők azok, akik a ragyogó napsugarak tartósabb megjelenésekor a garázsban végigsimítanak egy takaróponyván, és tenyerüket a hűvös fémnek támasztják. Táguló orrcimpával szippantják be a tavaszi levegőt, és már tudják, hogy nemsokára a kikeletbe benzingőzt keverhetnek. Gardróbokból, garázssarkokból motorosancúgok: csizmák, kesztyűk, bukósisakok kerülnek elő, ugyanúgy a civil, kedvtelésből motorozóknál, mint azoknál, akiknek a kétkerekű munkaeszköz.

Március végén gépátvétellel, azaz hivatalos műszaki állapotfelméréssel és ellen­őrzéssel vette kezdetét a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) motoros rend­őrei számára az őszig tartó szezon. Modernizáció és hagyomány: a hatósági kötelékbe rendezett motorokon szolgálatot teljesítő zsaruk évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendenek itthon és külföldön. Különleges képzettségük miatt presztízsük van a testületen belül és a civil közlekedők előtt is. Nemcsak a hozzájuk hasonlóan két keréken közlekedők között számítanak klasszisnak, de velük találkozva, haladásukat látva a forgalom mindenféle, -fajta résztvevője elismeri tudásukat. A motoros zsaruk idén sem fognak unatkozni, előre tervezett és ad hoc megoldandó feladatok során kamatoztatják majd saját és járműveik képességeit.

– Többféle területen alkalmazunk motoros kollégákat. Léteznek olyan helyzetek, amikor nagymértékben kiaknázhatók az egy nyomon haladó szolgálati jármű fizikális adottságai – magyarázta Fekete Csaba dandártábornok, a PMRFK rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese. – Megyénkben gyakoriak a fejlesztések, útépítések, amik óhatatlanul torlódást okoznak, elég csak az M0-s autóút déli szektorának jelenleg is folyamatban lévő rekonstrukciójára gondolni. A telített sávok között gépkocsizóink sem tudnának haladni, a motoros azonban elfér, így minden esetben eljuthat egy-egy kialakult gócpontig. Baleseteknél a kolléga maga is megkezdheti az elsődleges sérültellátást, emellett a helyzetet értékelve jelenti az eseményt, elkerítheti a veszteglő járműveket, kialakíthat mentőhelikopter számára leszállózónát. Összekötő kapcsot képez a szervezetek közt. Bűn­ügyi szituációban ugyancsak ő lehet az első, aki a helyszínre érkezve intézkedik, információkat gyűjt. Látványos fellépésük és dinamikájuk okán gyakran használunk motorokat konvojkíséréshez, rendezvénybiztosításhoz, ellenőrzéshez. Jelen leszünk a mogyoródi Forma–1-es nagydíjon, szintén a Hungaro­ringen motorosfesztiválokon, részt veszünk Szentendrén és környékén nagyszabású közlekedési ellenőrzésben, biztosítunk és felvezetünk országúti kerékpárversenyt.

A biztonsági, bűnügyi, rendészeti feladatok mellett a motorosokra egy különleges szerep is hárul: nem egzakt mérések, ám annál beszédesebb visszajelzések alapján ők a zsaruszakma egyik legelfogadottabb képviselői, ezáltal nem hivatalos nagykövetei is. Rengeteg ma is szolgáló hivatásos számol be arról, hogy gyerekkori, motoros rendőrökhöz kötődő élménye miatt indult el a pályán, még ha végül nem is ezen a szervezeti területen kötött ki. A mintegy mellékesen, pusztán a motorokkal generált megjelenéssel folytatott toborzótevékenység mellett társadalmi kapcsolattartók is, ehhez több eszközük is van. Sokan megjegyzik és kedvezően értékelik azokat a segítségnyújtásokat, amikor vészhelyzetben, akár megkülönböztető jelzések használatával segítik kórházba igyekvő autósok haladását. A Pest megyei motorosok kiválasztott négyese tavaly összművészeti előadással csapott le a gyanútlan szemlélődőkre: óriási sikert aratva zenéhez illesztett menetkoreográfiával turnéztak országszerte. A zsaruk nem fukarkodnak a birtokukban lévő tudás megosztásával.

– Többféle koncepció szerint rendezünk szakmai napokat, tartunk vezetéstechnikai képzéseket civil szerveződések, egyéni jelentkezők vagy akár női motorosegyesületek számára – ismertette Vass Tamás alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztály támogató alosztályvezetője. – Bójapályán mutatjuk be azokat az alapvető vagy haladó vezetési elemeket, trükköket, amik igen hasznosak, akár életet is menthetnek a napi közlekedés során. Szemléletet, látásmódot is átadunk, emellett kollégáim olyan praktikus fogásokat is megosztanak az érdeklődőkkel, mint például egy háromszáz kilós, eldőlt motor talpra állításának mindenki által használható módszere.

Hogy a zsarumotorok ne dőljenek ki a sorból, az évi első szolgálat előtt megnézik folyadékkal feltöltöttségüket, kopóalkatrészeik, fékeik, gumiabroncsaik állapotát. A ­PMRFK motorpalettájának gerincét az évtizedek óta bevált, univerzális rendőrmotorként már sokszorosan bizonyított BMW RTP 900-asok és 1200-asok alkotják. Emellett szintén általánosnak mondható feladatokra szánják a zsaruk a Yamaha XJ900-as gépeket, autópályán kihasználják a hadrendbe állított Yamaha FJR1300-as sport-túra platformokon kialakított szolgálati adottságait, míg könnyebb terepviszonyok leküzdéséhez, jellemzően településeken kívüli feladatellátásban Gilera endurók nyergébe pattan a hatóság.

– Idén tervezzük az igényeinknek megfelelően heterogén járműflotta arculati egységesítését a különböző típusokhoz szabott, de azonos színtónusú hatósági jelleget mutató matricák felhelyezésével – tájékoztatott Vass Tamás alezredes. – A rendelkezésre álló motorokkal képesek vagyunk ellátni feladatainkat, egyéb felszereléseink korszerűsítése folyamatban van. Egyelőre tesztüzemben használok egy reményeink szerint hamarosan rendszeresített újfajta egyenruhát. Régi uniformisaink kiszolgálták az idejüket, a technikai fejlesztések lehetővé teszik, hogy komfortosabb, jobban szellőző anyagból készült védőruhát használjunk a jövőben. Az új egyenruha sötétebb lesz, mégis jobb láthatóságot biztosít nappal és éjszaka a felületén megjelenő, neonszínű fényvisszaverő rátéteknek köszönhetően.

A motorosok a műszaki mustra után egy sokak által irigyelt penzumot teljesítettek: felfrissítve a télen szunnyadó tudást, átmozgatták magukat és a szolgálati vasakat nem máshol, mint a Hungaroringen. A ­Forma–1-es aszfaltszalagon a zsaruk komoly versenymúlttal rendelkező motorosoktatóktól kapnak elméleti útmutatást a kanyarhasználathoz, majd akasztják a hóhért: ezúttal a rend­őröket vizslatják fürkész tekintetek a pályán. A hatóságiak csuklójában, lábában természetesen ott a gázadagolás, a fékhasználat éveken át gyakorolt biztos arányérzéke, mégis hasznos a szezon kezdetén a Hungaroringen, zárt pályán tesztelni a tudást, mint azt rögtön a forgalomban alkalmazni. Testsúly-áthelyezéseket, kanyarkombinációk optimális leküzdését gyakorolják a zsaruk, süvítenek a kék-fehér rendőr-rakéták az egyenesekben, esztétikusan dőlnek be az íveken – az új évadra összeállt a képlet.

 

Szilágyi Attila
Fotó: Marosfalvi Péter


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Közlekedik a család

Idén is értékes nyeremények várnak a Közlekedik a család vetélkedő országos döntőjén részt vevő húsz családra.

 

Cél a megelőzés

A szabályosan közlekedők csokoládét és láthatósági eszközöket kaptak a kaposvári rendőröktől.

 

Húsvéti határforgalom Csongrád megyében

A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság a hazai és szomszédos országok társszerveivel együttműködve felkészült a húsvéti ünnepek miatti jelentős forgalom kezelésére.

 

Több hiba

A személygépkocsi vezetője Kunmadarason elütötte a lányt, majd továbbhajtott. A rendőrök Túrkevén fogták el a gyanúsítottat.