Téli feladatok a Dunán

2021. 01. 13., sze - 14:17
Zsaru Magazin

A tavalyi év a Dunán is speciálisnak számított. Akik rendszeresen járnak Budapesten, a pesti vagy a budai alsó rakparton láthatták, hogy március közepétől eltűntek a turistahajók. Ennek ellenére a vízirendőröknek akkor is volt dolguk, és télen is van.

A téli időszakban a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság is kevesebb hajóval szeli a vizet. Érdemesebb autóval járni a parton, mivel főleg az ott lévő emberekkel, a kikötőkben dolgozókkal, illetve horgászokkal találkoznak. Őket így egyszerűbb ellen­őrizni, de természetesen van folyamatosan vízi járőrszolgálat is. Ez csak akkor szünetel, amikor a Duna jegesedése olyan mértéket ölt, amikor már nem tudnak vízre szállni. De ez az utóbbi években nem volt jellemző. A téli időszakban is rendszeresen a vízen tartózkodnak kisgéphajók, kis vízi járművek. A kikötők, kompok, révek, a hajózáshoz köthető létesítmények pedig gyakorlatilag egész évben üzemelnek. Ezeket is rendszeresen ellenőrizniük kell a vízirendőröknek.

Tavaly tavasszal a Dunáról szinte teljesen eltűntek mind a nemzetközi, mind a belföldi turistahajók. Nyáron a belföldi hajóforgalom picit beindult, de a korábbi évekhez képest nagyon kis mértékben. Időnként lehetett látni egy-egy hajót a folyón a korábbi napi 70-80 helyett. Ellenben a tavasz végén a korábbi évekhez képest többen jelentek meg a szabad vízterületeken. A megszokottnál többen fürdőztek, sokkal többen mentek ki a Duna-partra, és megnőtt a kis vízi járművek forgalma is.

– A nyár egyébként is a fürdőzőkről és a kis vízi járművekről szól, mivel a nagyobb és a turistahajók forgalma normális esetben szinte egész évben megvan – kezdi a beszámolót erről a speciális évről Fekete Tamás alezredes, a Budapesti Vízirendészeti Rendőrőrs parancsnoka. – A horgászok, a fürdőzők száma megemelkedett, és ez magával hozta a több szabálytalanságot is. Az egy téves információ, hogy a Dunában nem lehet fürödni. Ez így nem igaz. A jogszabály azt mondja ki, hogy a kijelölt fürdőhelyen, illetve ott lehet fürdeni, ahol nem tilos. Persze vannak olyan szabályok, amik a folyó egész magyarországi szakaszára vonatkoznak, és léteznek olyanok, melyek inkább a városokra, így Budapestre jellemzőek. Például az a szabály az egész Dunára igaz, ami azt mondja ki, hogy a hajózóútban nem szabad fürdeni. Tehát ha valaki keresztben átússza a folyót, az biztos, hogy szabálysértést követ el.

De az a szabály, hogy a városok belterületén tilos fürdeni, csak a városokra, így elsősorban Budapestre igaz – magyarázza az alezredes. Kijelölt fürdőhelyeken persze lehetne, de az nincs a fővárosban.

Azok a fürdőzők, kajakosok, kenusok, akik csak alkalmi jelleggel mennek ki a Dunára, sajnos kevésbé szabálykövetők, mint a rendszeresen hajózók. Többségében úgy sértik meg a szabályokat, hogy nem is tudnak róla, mivel nem vagy nem kellően ismerik azokat. Azt viszont ki kell emelni, hogy bizonyos szabályokat tudni illik, ilyen például, hogy mentőmellényt adunk a csónakban ülő kisgyerekre. Ennek szülői automatizmusnak kellene lennie.

– A kisgéphajók szintén nyáron jelennek meg nagy számban – mondja Fekete Tamás. – Sajnos előfordul ugyanúgy, mint a közutakon, az ittas járművezetés. Az ittas vezetéssel kapcsolatban a vízi közlekedésben is nulla tolerancia van érvényben. – Természetesen vannak még a hivatásos hajósok. Velük talán a legkevesebb probléma, mivel nekik ez a szakmájuk, ők ebből élnek, így jobban, fegyelmezettebben betartják a szabályokat. Rájuk egészen más szabályszegések jellemzőek. Igaz, hogy 2020-ban turistahajózás szinte nem is volt, de az áruszállítás nem állt meg.

A korábbi évekhez képest tavaly kissé átrendeződtek a szabályszegések. Valamivel több volt a tiltott helyen fürdőzések száma, mint az előző években. Olyan is előfordult, hogy az úgynevezett diszkóhajók kategóriában (ide lehet sorolni minden olyan hajót, ahol hangosan szól a zene) csendháborítás történt, főleg a belvárosi részen. Ilyen bejelentést többet is tettek  az előző évekhez képest.

Szerencsére az elmúlt évben a tragédiák nem voltak jellemzőek, de pont november végén történt Vác térségében egy vízbe esés. A riasztás után a budapesti és a nagymarosi őrs munkatársai összehangoltan indultak a csónakboruláshoz, és a váci tűzoltókkal közösen végezték feladatukat. Sajnos egy ember vízbe fulladt, de a társát sikerült kimenteniük. Ebben az esetben a vízi közlekedés veszélyeztetéséről beszélhetünk, az eljárás folyamatban van. Ez a baleset is mutatja, hogy télen is van élet a Dunán, főleg horgászok, de amíg az időjárás megengedi, addig a kajak-kenu és evezősegyesületeknél is folynak a nyílt vízi edzések.

Mivel kijárási tilalom van érvényben, így a horgászok csak 19 óráig lehetnek a vízen, a Magyar Országos Horgász Szövetség is egész Magyarországra kiterjedő horgászati tilalmat rendelt el éjszakára. Azonban megjelennek még a folyón a hétvégenként kis vízijárművel túrázók is, akik beülnek egy kenuba vagy kajakba, és néhány órát evezgetnek.

– Fontos kiemelni, hogy pár évvel ezelőtt változott a jogszabály, mely szerint 10 lóerőig lehet úgy közlekedni motoros csónakkal, amihez nem kell vezetői engedély – emeli ki Fekete Tamás alezredes. – Emiatt sokan beszereztek ilyen motorokat, viszont ami igen jellemző, és nagyon rossz szokás, hogy a tulajdonosok, a vagyonbiztonságra nem gondolva, ezeket a kisebb motorokat kint hagyják éjszakára vagy távollétükben a csónakokon. Az így magára hagyott motor könnyű célpont a tolvajoknak. Már az is könnyelműség, ha valaki nyaranta lent van a hétvégi telkén, de hétköznap dolgozik, a motor meg rajta marad a csónakon. Ilyenkor télen, amikor lehet, hogy hetekig vagy akár hónapokig sem megy a csónak közelébe a tulajdonos, felelőtlenség nem leszerelni ezeket a motorokat. Ezért télen a kollégáim folyamatosan próbálják figyelmeztetni a csónakok tulajdonosait, hogy figyeljenek erre. Aki most ott hagyja, lehet, hogy legközelebb márciusban fog lemenni a Dunára. Annyi tudatosságot várunk a részükről, hogy helyezzék biztonságba csónakjaikat, azok motorját, a kisgéphajókat és egyéb kis vízi járműveket, minél kevesebb lehetőséget és esélyt adva az elkövetőknek. Ezért is fontos időszak ez a vízirendészet munkájában, hogy bűnmegelőzési jelleggel járjuk végig a területet, növelve ezzel az állampolgárok biztonságát.


MÁTYÁSI GYÖRGY
FOTÓ: MAROSFALVI PÉTER

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam