Tömegvonzás a Hungaroringen

2019. 08. 14., sze - 14:53
Zsaru Magazin

Óriási érdeklődés mellett rendezték augusztus 1–4. között a Forma–1 Magyar Nagydíj 2019-et. Az edzéseket, közönségszórakoztató rendezvényeket és természetesen a futamot magában foglaló esemény a rendőrség idei legnagyobb léptékű tömegbiztosítási feladata volt.

Minden adott volt a rajongók számára egy élvezetes hosszú hétvégéhez: szikrázó napsütés fogadta a látogatókat a Hungaroringen, ahová a korántsem lefutott világbajnoki pontverseny derekán érkezett a legnépszerűbb gyorsasági autóverseny húszfős mezőnye. Míg a világbajnokságon még szinte minden nyitott volt, a biztosításért felelős zsaruk annál kevesebbet bíztak a véletlenre. Több évtizedes bevált stratégiát ötvöztek új eljárásokkal és a legmodernebb technikával, és ennek köszönhetően a nagyvárosi lakosságnyi közönség teljes biztonságban és épségben kapcsolódhatott ki Mogyoródon. Akad zsaru, aki még emlékszik az esemény őskorára, azaz az 1986-tól induló futambiztosítások első éveire.

– Kezdetben az illetékes Gödöllői Rendőrkapitányság látta el a feladatot, ez két parancsnokot és megközelítőleg egy szűk tucatnyi egyenruhás állományt jelentett – nosztalgiázott Lajmer György alezredes, a Gödöllői Rendőrkapitányság vezetője, aki a helyszíni és a mögöttes intézkedések összehangolásáért felelt, és helyettese, Farkas Imre ezredes volt a külső biztosítás parancsnokhelyettese. – Az eltelt 33 évben fokozatosan nőtte ki magát a futam egyfajta biztosítási csúcseseménnyé. Egyre jobban kiteljesedő együttműködésben, mindig a szükséges rendőri erők bevonásával, a lebonyolításban érdekelt civil cégekkel, szervezetekkel mind jobban összedolgozva teremtettük meg a jelenlegi látogatószámot is biztonságosan kiszolgáló rendszert. A verseny nézőszámban mérhető népszerűsége nagyjából 2000 óta növekszik, az adatok szerint az idén a négy napra 230 ezren váltottak jegyet.

– Amit vasárnap, a tulajdonképpeni verseny alatt, előtt és után látunk-tapasztalunk, az nemcsak a rendezvény csúcsa, de egy féléves tervezőmunka eredménye is – vezetett vissza a nyárból Fekete Csaba dandártábornok, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK) rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese, a biztosítás parancsnoka. – Évekkel ezelőtt alakult ki, hogy hónapokkal a tulajdonképpeni biztosítás előtt szervezőmunkába fogunk. A Forma–1 szervezőivel, a Hungaroring Zrt. vezetőivel, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. utódjaként működő Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel együttműködve fektetjük le az alapokat. Ahogy közeledik az időpont, úgy kapunk egyre pontosabb képet arról, hogy mikor milyen program várható, amire reagálnunk kell. Tudnunk kell elsősorban a várt nézőszámról, ezt az előzetes jegyeladásokból viszonylag pontosan lehet megbecsülni. A várt tömeghez igazítjuk a felvonultatott erőket, szervezzük meg a váltásokat, és természetesen így számítjuk ki a pályára, valamint a közelébe vezényelt állomány ellátását is. Értesülünk a betétprogramokról: a bokszutca-látogatások, az alacsonyabb kategóriájú gép­osztályokban megrendezett kísérőfutamok – idén a Porsche-kupa, az F2 és az F3 versenye – a tömegek mozgásával járnak. Az egyeztetések során a szervezők idén módosítottak több ponton is, figyelembe véve az elmúlt években gyűjtött tapasztalatainkat. Az óriási tömeget vonzó versenyzői dedikálást egy biztosítási szempontból optimálisabb, jobban kezelhető helyszínre vitték, így csökkentve a több tízezer rajongó tumultuózus összetömörülését. További változás a korábbiakhoz képest, hogy az autóbuszos különjáratok idén már egészen a pályáig hozták a nézőket, néhány lépésnyire a beléptetőkapuktól. Számunkra ez könnyebbséget jelentett, mivel így mérséklődött a gyalog közlekedők száma, akik adott szakaszokon az autósokkal közösen használták az utat. A terhelés idén már érezhetően kisebb mértékű volt. Az M3-as 19-es kilométerszelvényében új csomópontot alakítottak ki, gyorsabb, komfortosabb közlekedést kínálva a Hungaroringnél a közlekedőknek. Az új körforgalom a térség lakóinak is könnyebbséget jelent, konkrét hasznát vesszük azonban a futam alatt is: két érkezési és három kiürítési útvonalat használhatunk. Idéntől a pálya tőszomszédságában kiépített rendőrségi konténerbázis már két szinten szolgálja ki a megnövekedett igényeket, az emeleten kialakított vezetési pontból így közvetlen rálátásunk nyílik a főbejárat előtti legforgalmasabb kereszteződésre is.

A futam a profi résztvevők számára a pálya jellegzetes rajzolatú aszfaltszalagján a száguldásról szól. A néhány négyzetkilométernyi területre koncentrálódó érdeklődők is szeretnének azonban – ha nem is háromszázas tempóban, de – jelentősebb fennakadás, több­órás várakozás és araszolás nélkül megközelíteni a Hungaroringet. A több száz busz és motor, továbbá a több ezer személyautó eljutásának garantálása szintén napokkal a rajt előtt megkezdődik. Csütörtöktől vasárnapig fokozatosan erősödött a forgalom a Mogyoródra vezető M3-ason. Az útburkolatba integrált mobil sávelválasztók elhelyezésével, az információs táblákon megjelenített utasításokkal a rendőrség és a szervezők külön sávokat jelöltek ki a VIP-vendégeknek, a média munkatársainak és az eseményen százával megjelenő taxiknak, amelyek ingajáratban közlekedtek a Hungaroring és Budapest között. A parkolók környékén is kiemelt volt a rendőri jelenlét a gépkocsifeltörések és járműlopások megakadályozása érdekében.

– Többféle feladatra koncentrálunk – beszélt a biztosításban részt vevő nyomozók munkájáról Gönci Tibor százados, a Gödöllői Rendőrkapitányság bűnügyi osztályának megbízott vezetője. – A tömegben és a pálya körül jól látható, egyenruhában megjelenő kollégák visszatartó ereje mellett azokra is figyelmet fordítunk, akiknek mégsem lenne elég az üzenet. Mindig több civil ruhás nyomozó teljesített szolgálatot a Hungaroringen, akik figyeltek a gyanús jelekre. Elfogtunk egy férfit, aki sátrak ponyváját vágta ki, azokból lopott el értéktárgyakat, továbbá lefüleltünk egy többtagú, nemzetközi tolvajcsoportot is. Ők a csapatlogóval ellátott ruhaneműket áruló standoknál összedolgozva elterelték az eladók figyelmét, így vittek el fizetés nélkül drága portékákat. Az elfogott tolvajoknál, illetve átvizsgált autójukban 15 ezer forintos baseballsapkát, 33 ezer forintos pulóvert és 50 ezer forintos dzsekit is találtunk. A gyanúsítottakat a pálya mellett felállított rendőrségi táborban, egy erre a célra berendezett konténerben hallgattuk ki, majd a Gödöllői Rendőrkapitányságra szállítottuk őket.

– A négy nap alatt mintegy 1300 kollégám teljesített szolgálatot a Hungaroringen, a biztosításban részt vevő egységeket úgy állítottuk össze, hogy a releváns rendőrségi területeket képesek legyenek lefedni – tájékoztatott Tucsányi István alezredes, a külső biztosítás parancsnoka. – Mind a 13 Pest megyei rendőrkapitányságról érkeztek hivatásosok, mellettük a PMRFK osztályairól kivezényelt kollégák reprezentálják a megyét. A Készenléti Rendőrség lovas, kutyás, helikopteres és gyalogos járőröket bocsátott rendelkezésünkre, utóbbiak közül többen segwayjel vettek részt a biztosításban. Bács-Kiskun megyéből tűzszerész, kutyás járőrök érkeztek, rajtuk kívül a Budapesti Rendőr-főkapitányság bűnügyi állományának tagjait is bevontuk a munkába. Gyalogos és motoros polgárőrök is jelen voltak, ezen túlmenően minden évben érkeznek kollégák az országhatáron kívülről is, idén osztrák, román és szlovák rendőrök kapcsolódtak be a biztosításba. A bűnügyi mutatók évről évre javulnak. A helikopterek kameraképeket továbbítanak az irányítási pontba a pálya környékéről az utak telítettségéről, ez alapján tudunk dönteni parkolóhelyek megnyitásáról, útvonalak haladási irányának módosításáról. A négynapos biztosítás fináléja mindig a futam befejezése után következik: a nézősereg, amely folyamatosan, több nap alatt érkezett ki a pályára, nagyjából egyszerre igyekszik elhagyni a verseny helyszínét. A sok ezer jármű balesetmentes, minél kevesebb időveszteséggel járó távozásának befejeztével szusszanhatunk fel, ekkor ér véget az elsődleges gyakorlati munkafázis. És ekkor kezdődik a tapasztalatok értékelése a következő évek még jobb feladatellátása érdekében.

            SZILÁGYI ATTILa

FOTÓ: BÉRES ATTILA

 

TÖRETLENÜL

A Formula–1 a legnépszerűbb, legnagyobb szabású és legprofibbnak tartott gyorsasági autós versenysorozat. Tíz- és százezrek zarándokolnak a futamok helyszíneire. A Magyar Nagydíj olyan állomása az F1-nek, amire igenis büszkék lehetünk: két legendás pálya: Monte-Carlo és Monza után 33-as szériájával a Hungaroring a harmadik abban a sorban, ahol megszakítás nélkül, minden évben rendeztek eddig futamot. A színvonalas szervezés alappillére a biztonság megteremtése, azaz a zsaruk munkája, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a száguldó cirkusz döntéshozói folyamatosan bizalmat szavaznak a magyar futamnak.

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Specialista

A szolnoki rendőrök elfogták azt a 26 éves helyi férfit, aki kétkerekűekre szakosodott, és városszerte többet is ellopott az elmúlt időben.

 

Eltűnt Kiss Dominik

A pécsi rendőrök a lakosság segítségét kérik a 15 éves fiú eltűnése kapcsán.