Ünnep a levegőből

2019. 08. 28., sze - 15:27
Zsaru Magazin

Augusztus 20-án a Készenléti Rendőrség (KR) Légirendészeti Szolgálata két irányban is biztosított.

Az egyik egység a Balaton, majd később az M7-es autópálya, illetve az M0-s autóút felett, a levegőből felügyelte a forgalmat. Míg a másik helikopter szolgálatban lévő zsarui a Debreceni
Virágkarnevált és a Hortobágyi Hídi Vásárt pásztázták a levegőből.

 

A nyugati országrészbe rendelt légi különítmény a négynapos ünnep teljes időtartamára kitelepült a Siófok-Kiliti repülőtérre.

– Augusztus 17-én érkeztünk – tájékoztatott Kiss Barnabás százados, a KR Légirendészeti Szolgálatának pilótája. – A Balatoni Közbiztonsági Koordinációs Bizottság (BKKB) felkérésére végeztük a feladatot.

A helyi rendőrök a turisztikai szezon utolsó kiemelt hétvégéjén vették igénybe a légi támogatást. Előre számoltak nagyobb tömeg jelenlétére a térségben.

– A BKKB helyettes vezetőjével egyeztettük a négy nap programját. A tó feletti járőrözés mindennap a szolgálatunk része volt, illetve további két alkalommal a járőrözés végeztével a déli határ ellenőrzésére kaptunk utasítást. Augusztus 20-án is kora délután szálltunk fel. Ezt megelőzően pilótatársammal, Bokor Gábor századossal és fedélzeti szolgálattevőnkkel, Papp László törzs­zászlóssal közösen értékeltük az aktuális időjárási viszonyokat, és mérlegeltük a repülés kockázati tényezőit. A velünk lévő Szabó Barnabás szerelő kollégám addig előkészítette az MD 902-es típusú helikoptert a felszállásra, és elvégezte a műszaki elemek, főbb berendezések, főként a hajtómű működésének felemelkedés előtti kontrollját. A repülőtér közel van a Balatonhoz, felszállás után három-négy perccel már a vízfelület felett voltunk. Siófoktól az óramutató járásával ellentétesen haladtunk mintegy 100 km/h sebességgel. A helikoptert viszonylag alacsonyan, 50 méterrel a víz felett tartottuk. Ennek az volt a célja, hogy jól kivehetők legyenek az emberek, a vízi járművek, valamint az is, hogy a nagy felületet könnyebben átlássuk. A repülés elsődleges célja a vízen, illetve a vízben tartózkodás szabályainak ellenőrzése. Az északi oldalon a parttól 500 méterre, a déli oldalon pedig maximálisan 1 kilométerre lehet ember a vízben akár eszközzel, akár anélkül. Amennyiben szabálytalanságot észleltünk, megpróbáltuk a levegőből kifelé irányítani a szabályt vétőt, és ha ez nem ért célt, a vízirendészet lépett akcióba. Folyamatos rádiókapcsolatban álltunk a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysággal, és tájékoztattuk őket a levegőből látottakról. Augusztus 20-án a zsúfoltság ellenére csendes volt a víz. Nem kellett intézkednünk. A négy nap alatt folyamatos készenlétet adtunk az országban. Két esetben kaptunk riasztást Szegedről, de végül a kollégák mindkét alkalommal nélkülünk oldották meg a felmerülő helyzetet – magyarázta a százados.

A praktikusság és a várható torlódások okán a pilóták újabb küldetést teljesítettek a hosszú hétvége záróakkordjaként. Fejér megye rendőreinek felkérésére visszafelé nem légvonalban közelítették meg a ferihegyi bázist, hanem az M7-es autópálya, majd az M0-s autóút nyomvonala felett repültek. A megváltozott útiránynak komoly indoka volt. A levegőből tekintve nagyobb rálátást nyertek a Budapest felé tartó autósokra, és aktuális információkkal szolgáltak a sűrű forgalomról kollégáiknak.

Az államalapítás ünnepének egyik kiemelt eseménye az ország keleti régiójában adott feladatot a légirendészet második bevethető egységének. A Debreceni Virágkarnevál augusztus 20-án jubilált. Ötvenedik alkalommal özönlöttek tömegesen az emberek a látványos eseményre.

– A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság felkérésére hajnalban indultunk el Ferihegyről Debrecenbe. A helyi zsaruk koordinációja mellett négy felszállással biztosítottuk az ünnepséget. Főként a városba be- és onnan kivezető utak ellenőrzése volt a feladatunk. A karneválra és a Hortobágyi Hídi Vásárra figyeltünk elsősorban. Szorosan a rendezvények programjaihoz igazodva repültük be az egyeztetett útvonalakat, segítve a földi művelet irányítását. A rádión jelentett információk alapján hozták meg a fontos döntéseiket, és egységeiket közvetlenül azokra a pontokra irányították, ahol a legnagyobb szükség volt a beavatkozásra, forgalomirányításra, terelésekre vagy parkoltatásra – ismertette Habuda László alezredes, a KR Légirendészeti Szolgálatának pilótája.

FENYVESI

FOTÓ: BÉRES MÁRTON


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Szívtájékon szúrta

A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozói vádemelést javasolnak azzal a 48 éves nővel szemben, aki a gyanú szerint életveszélyes sérülést okozott élettársának.