Versenyben irányítottak

2018. 05. 09., sze - 10:14
Zsaru Magazin

Rengeteg egyenruhás lepte el a Hermina út és az Ajtósi Dürer sor sarkát április 20-án.

Lekapcsolták a közlekedési lámpákat, és a járókelők meglepetésére sátrat vertek a Városligetnél. Kiváló helyszínt választottak a szervezők a fővárosi karos forgalomirányító verseny megrendezéséhez.

A versenyzők a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályáról, valamint a kerületi kapitányságokról érkeztek, a megmérettetés előtti napokban a Mester és a Vágóhíd utca kereszteződésében közös felkészülést is tartottak. A versenybíróság tagjai: Szécsi Tibor László alezredes, a BRFK baleset-megelőzési és közlekedési osztályának vezetője, valamint Kutsera Péter alezredes, a Bel­ügyminisztérium vezetőképzési, továbbképzési és tudományszervezési főosztályának szakterület-vezetője; a zsűri elnöke Major Róbert ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának (NKE RTK) tanszékvezetője.

Bőséggel akadt tennivalójuk a versenyzőknek, végig élénk volt a forgalom a kereszteződésben. Folyamatosan érkeztek személyautók, trolibuszok, motorosok és gyalogosok, sőt váratlanul egy kátyúzókocsi is munkához látott a szabad jelzésre várakozva. Tanuló vezetők és taxik is rendre feltűntek, valamint a környék közvetlen közelében található öt oktatási intézmény csoportjai is sorra megjelentek. Az óvodások, általános iskolások és gimnazisták hosszú, tömött sorokban igyekeztek át pedagógusaik vezényletével a túloldalra. A Vakok Állami Intézetébe járók számára kialakított beszélő közlekedési lámpa sem működhetett a verseny idején, így rájuk a szokásosnál is nagyobb figyelmet kellett fordítania minden közlekedőnek és forgalomirányítónak. Kerékpárosokból és négylábú „gyalogosokból” sem volt hiány, sokan indultak két keréken, kutyával a Városligetbe a nyárias délelőttön, így nekik is a verseny helyszínén kellett áthaladniuk. Valaki csodálkozva, más kissé megszeppenve érkezett a kereszteződéshez, és várakozott arra, hogy folytathassa útját. Akadt olyan gyalogos, aki szíve szerint várt volna inkább, míg más is át akar kelni, de a zsaruk biztatására végül egyedül vágott neki az átkelőhelynek, amikor erre jelet kapott. Autósból is volt, aki biztosra ment, és a forgalomirányító szabad jelzésén túl megvárta, míg szinte az egész kereszteződés egy emberként kérte: induljon el. Az egyik gyalogos lépteit megszaporázva tért át a túloldalra; és előfordult olyan sofőr is, aki kezével intve kért elnézést a többiektől azért, mert nem értette pontosan, hogy mit kell tennie. Szép számmal érkeztek azonban olyanok is a versenyzők elé, akik határozottan, a jelzéseket helyesen értelmezve, szabályosan álltak meg és haladtak tovább.

– A fényjelző készülékek korában eseti jelleggel, rendkívüli helyzetekben találkozni karos forgalomirányítókkal, de a KRESZ megköveteli a karjelzések jelentésének ismeretét – magyarázta Szécsi Tibor László alezredes. – Az ilyen esetek arra is jók, hogy a közlekedők is felfrissítsék a tudásukat. Meggyőződhetnek arról, hogy nem kell tartani attól, ha karos forgalomirányítóval találják szemben magukat, hiszen a rendőröknek minden irányba kell ilyenkor figyelniük, és mindenkinek segítenek eloszlatni a bizonytalanságot. A versenyzők reggel sorszámot húztak, így dőlt el, hogyan követik egymást a kereszteződésben. A pontozásnál figyeltük a mozdulatok végpontjainak szabályszerűségét, valamint azt is, hogy a terelő-intő karmozgások mennyire érthetőek. A mozdulatokat ki-ki mozgáskultúrájának, személyiségének megfelelően alakíthatta a végpontok között, de ez nem mehetett az egyértelműség rovására. A kollégák metakommunikációs jelekkel is igyekeznek elősegíteni a megértést, ezért érdemes ilyenkor a szemkontaktus felvételére törekedni. Számított, hogy ki mennyire tud reagálni a forgalom változásaira, mennyire torlódnak fel a járművek, gyalogosok valamelyik oldalon, ahogyan az is, hogy ki milyen határozottsággal irányít a rendelkezésére álló négy percben. A 35 versenyzőnek nem csupán a gyakorlati tudásukról kellett számot adni, hanem az elméleti ismeretek terén is helyt kellett állniuk. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által összeállított KRESZ-feladatlap, valamint az NKE RTK Közbiztonsági Tanszéke által kidolgozott szakmai tesztlap kitöltésére 45 perc állt rendelkezésükre.

Az eredmények összesítését követően kialakult sorrend szerint Molnár Dávid törzsőrmester teljesített a legjobban. Második helyen Pongó Csaba törzsőrmester végzett, harmadik Bogdán Mónika törzsőrmester lett. Mindhárom dobogós helyezett a közlekedésrendészeti főosztály járőrvezetője. A legjobb kerületi versenyző Takács Sándor főtörzszászlós, baleseti helyszínelő lett az V. Kerületi Rendőrkapitányság képviseletében. Az elméleti fel­adatot Molnár Dávid törzsőrmester oldotta meg a legjobban, a gyakorlatban Erdős Anita zászlós, a közlekedésrendészeti főosztály járőrvezetője végzett az élen.

A versenyzők nem pihenhettek sokáig, másnap ismét irányítóbotot vettek a kezükbe, nemzetközi ellenfelekkel mérték össze tudásukat. Azt, hogy a közlekedők pontosan érthessék a szlovák, román, szlovén és cseh kollégák karjelzéseit is, az 1968. évi Közúti Közlekedési Egyezmény tette lehetővé. A megállapodáshoz valamennyi jobb oldali forgalmi irányú közlekedésű állam csatlakozott, így a közlekedési jelzések mindegyike egységes. A vendég­országok fővárosainak rendőrei közötti versenyben Ljubljana csapata végzett az élen. Budapest zsarui a második helyet szerezték meg, a bronzérmes Bukarest csapata lett.


Kutlán Edina
Foró: Vezda László


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam