Versenyben irányítottak

2018. 05. 09., sze - 10:14
Zsaru Magazin

Rengeteg egyenruhás lepte el a Hermina út és az Ajtósi Dürer sor sarkát április 20-án.

Lekapcsolták a közlekedési lámpákat, és a járókelők meglepetésére sátrat vertek a Városligetnél. Kiváló helyszínt választottak a szervezők a fővárosi karos forgalomirányító verseny megrendezéséhez.

A versenyzők a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályáról, valamint a kerületi kapitányságokról érkeztek, a megmérettetés előtti napokban a Mester és a Vágóhíd utca kereszteződésében közös felkészülést is tartottak. A versenybíróság tagjai: Szécsi Tibor László alezredes, a BRFK baleset-megelőzési és közlekedési osztályának vezetője, valamint Kutsera Péter alezredes, a Bel­ügyminisztérium vezetőképzési, továbbképzési és tudományszervezési főosztályának szakterület-vezetője; a zsűri elnöke Major Róbert ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának (NKE RTK) tanszékvezetője.

Bőséggel akadt tennivalójuk a versenyzőknek, végig élénk volt a forgalom a kereszteződésben. Folyamatosan érkeztek személyautók, trolibuszok, motorosok és gyalogosok, sőt váratlanul egy kátyúzókocsi is munkához látott a szabad jelzésre várakozva. Tanuló vezetők és taxik is rendre feltűntek, valamint a környék közvetlen közelében található öt oktatási intézmény csoportjai is sorra megjelentek. Az óvodások, általános iskolások és gimnazisták hosszú, tömött sorokban igyekeztek át pedagógusaik vezényletével a túloldalra. A Vakok Állami Intézetébe járók számára kialakított beszélő közlekedési lámpa sem működhetett a verseny idején, így rájuk a szokásosnál is nagyobb figyelmet kellett fordítania minden közlekedőnek és forgalomirányítónak. Kerékpárosokból és négylábú „gyalogosokból” sem volt hiány, sokan indultak két keréken, kutyával a Városligetbe a nyárias délelőttön, így nekik is a verseny helyszínén kellett áthaladniuk. Valaki csodálkozva, más kissé megszeppenve érkezett a kereszteződéshez, és várakozott arra, hogy folytathassa útját. Akadt olyan gyalogos, aki szíve szerint várt volna inkább, míg más is át akar kelni, de a zsaruk biztatására végül egyedül vágott neki az átkelőhelynek, amikor erre jelet kapott. Autósból is volt, aki biztosra ment, és a forgalomirányító szabad jelzésén túl megvárta, míg szinte az egész kereszteződés egy emberként kérte: induljon el. Az egyik gyalogos lépteit megszaporázva tért át a túloldalra; és előfordult olyan sofőr is, aki kezével intve kért elnézést a többiektől azért, mert nem értette pontosan, hogy mit kell tennie. Szép számmal érkeztek azonban olyanok is a versenyzők elé, akik határozottan, a jelzéseket helyesen értelmezve, szabályosan álltak meg és haladtak tovább.

– A fényjelző készülékek korában eseti jelleggel, rendkívüli helyzetekben találkozni karos forgalomirányítókkal, de a KRESZ megköveteli a karjelzések jelentésének ismeretét – magyarázta Szécsi Tibor László alezredes. – Az ilyen esetek arra is jók, hogy a közlekedők is felfrissítsék a tudásukat. Meggyőződhetnek arról, hogy nem kell tartani attól, ha karos forgalomirányítóval találják szemben magukat, hiszen a rendőröknek minden irányba kell ilyenkor figyelniük, és mindenkinek segítenek eloszlatni a bizonytalanságot. A versenyzők reggel sorszámot húztak, így dőlt el, hogyan követik egymást a kereszteződésben. A pontozásnál figyeltük a mozdulatok végpontjainak szabályszerűségét, valamint azt is, hogy a terelő-intő karmozgások mennyire érthetőek. A mozdulatokat ki-ki mozgáskultúrájának, személyiségének megfelelően alakíthatta a végpontok között, de ez nem mehetett az egyértelműség rovására. A kollégák metakommunikációs jelekkel is igyekeznek elősegíteni a megértést, ezért érdemes ilyenkor a szemkontaktus felvételére törekedni. Számított, hogy ki mennyire tud reagálni a forgalom változásaira, mennyire torlódnak fel a járművek, gyalogosok valamelyik oldalon, ahogyan az is, hogy ki milyen határozottsággal irányít a rendelkezésére álló négy percben. A 35 versenyzőnek nem csupán a gyakorlati tudásukról kellett számot adni, hanem az elméleti ismeretek terén is helyt kellett állniuk. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által összeállított KRESZ-feladatlap, valamint az NKE RTK Közbiztonsági Tanszéke által kidolgozott szakmai tesztlap kitöltésére 45 perc állt rendelkezésükre.

Az eredmények összesítését követően kialakult sorrend szerint Molnár Dávid törzsőrmester teljesített a legjobban. Második helyen Pongó Csaba törzsőrmester végzett, harmadik Bogdán Mónika törzsőrmester lett. Mindhárom dobogós helyezett a közlekedésrendészeti főosztály járőrvezetője. A legjobb kerületi versenyző Takács Sándor főtörzszászlós, baleseti helyszínelő lett az V. Kerületi Rendőrkapitányság képviseletében. Az elméleti fel­adatot Molnár Dávid törzsőrmester oldotta meg a legjobban, a gyakorlatban Erdős Anita zászlós, a közlekedésrendészeti főosztály járőrvezetője végzett az élen.

A versenyzők nem pihenhettek sokáig, másnap ismét irányítóbotot vettek a kezükbe, nemzetközi ellenfelekkel mérték össze tudásukat. Azt, hogy a közlekedők pontosan érthessék a szlovák, román, szlovén és cseh kollégák karjelzéseit is, az 1968. évi Közúti Közlekedési Egyezmény tette lehetővé. A megállapodáshoz valamennyi jobb oldali forgalmi irányú közlekedésű állam csatlakozott, így a közlekedési jelzések mindegyike egységes. A vendég­országok fővárosainak rendőrei közötti versenyben Ljubljana csapata végzett az élen. Budapest zsarui a második helyet szerezték meg, a bronzérmes Bukarest csapata lett.


Kutlán Edina
Foró: Vezda László


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Elvette a telefonját

Egy cselekvőképességében korlátozott fiatalember telefonját vette el egy magyarcsanádi fiú. A makói nyomozók a gyanúsítottat előállították és kihallgatták. Vele szemben kifosztás miatt indult eljárás.

 

Garázdaság miatt keressük

Az újlipótvárosi rendőrök az állampolgárok segítségét kérik az ismeretlen elkövető azonosításához.

 

Garázdaság Gyálon

Egy közlekedési konfliktust követően bántalmazták egymást az érintettek és családtagjaik.