Veszélyes emberi tényezők

2019. 01. 02., sze - 12:09
Zsaru Magazin

A közlekedési balesetek nagy része nem véletlenül történik.

Nem véletlen, ha a notórius gyors­hajtó nyomja a gázt, ha a biztonsági öv csak dísz, ha a sofőr ittasan volánhoz ül, ha közben telefonál, ha olyan tragaccsal közlekedik, amit csak a festék tart össze. Ilyen helyzetekben a forgatókönyvbe van kódolva a tragédia.

A számok nem hazudnak, megdönthetetlen tények. Mint ahogyan az is 2018 novemberében, hogy az elmúlt egyéves időszakban 3 százalékkal nőtt a közúti balesetek száma Magyarországon, a halálos kimenetelű tragédiáké ennél is drasztikusabban, ott 8  százalékos a növekedés.

Óberling József ezredes
Óberling József ezredes

– Sajnos ez nem tavaly kezdődött, ez tendencia, a harmadik ilyen évünk sorozatban, s nem csupán a magyar utakra jellemző, ez világbetegség – elemezte a helyzetet Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke. – Pedig a körülmények változatlanok, a forgalom nem nőtt drasztikusan, az úthálózat nem romlott, sőt épül, megújul, a járművek műszaki állapota sem lett rosszabb.

– Hol kell akkor keresni az okokat?

– Nagyon egyszerű, az emberi tényezők között. Nemcsak az utcán dolgozó közlekedési rend­őrök tapasztalata, hanem tény: a járművezetők egy része csak akkor tartja be a szabályokat, ha látja a rendőrt vagy a fix, telepített ellenőrző eszközöket. Ugyanakkor ez nem csak a járművezetők felelőssége. Társadalmi felelősség, az érintett sofőr szűk környezetének felelőssége. Vegyük példának a 4-es főúton nyáron történt balesetet. Kilenc ember halt meg, mert a sofőr vezetés közben telefonjával videót készített. Nyolc utasa közül egy sem szólt, hogy ez mennyire veszélyes? A menet közbeni videózás is világbetegség, veszélyesebb, mint a telefonálás. Mint minden rossz divat, egyszer kinövi magát, de kérdés, hány áldozata lesz még addig ennek a rettenetesen felelőtlen magatartásnak.

– Ebből a szemszögből nézve sokszor az ittas vezetőnél is beszélhetünk a környezet felelősségéről.

– Így van. Sokszor tudják a rokonok, barátok, ismerősök, munkatársak, hogy a sofőr ivott. Mi több, rendszeresen iszik, úgy ül be a kocsiba, és engedik, nem figyelmeztetik, nem tartják vissza. Aztán ugyanők siratják majd, amikor tragédia lesz a piás autóvezetésből. Ezek a történések kódolva vannak, ezeket nem is nevezhetnénk klasszikus balesetnek.

– Ez, azt hiszem, magyarázatra szorul!

– A baleset a véletlenek egy időben, adott helyen bekövetkezett elháríthatatlan összessége. Ugyanakkor az nem véletlen, ha az ittas vagy bódult állapotban vezető sofőr karambolozik, tompa reflexekkel, kábán nem lehet gépjárművet irányítani. Az nem véletlen, ha valaki úgy ütközik, hogy a megengedett sebesség kétszeresével száguld, előzget, másokat veszélyeztet. Az nem véletlen, ha valaki nem köti be a biztonsági övet, ha részeg sofőr mellé ül be. És az sem véletlen, ha valaki tudja, hogy a fék, a gumiabroncs rossz,
a motor alkalmatlan az előzésre, mégis kimegy az útra. Ez mind olyan veszélyforrás, olyan folyamat, amihez semmi köze nincs a véletlennek. Akik így vezetnek, megkísértik az ördögöt, bármikor bekövetkezhet a baj. Pedig több lépcsőben megelőzhették volna, márpedig a véletlent nem lehet megelőzni.

– Mit tud kezdeni a rendőrség, a rendőr ezzel az emberi tényezővel?

– Nem a rendőrségre kell várni! Nem lesz jobb a statisztika, ha még tízezer alkoholszondás ellen­őrzést hajtunk végre, ha száz új sebességmérőt telepítünk az utakra. Persze egyértelmű, ezek az intézkedési formulák szükségesek. A megelőzés kötelező elem, de nem elégséges a helyzet javítására. Vannak renitensek, akikkel nem lehet mit kezdeni, a célunk kivenni őket a forgalomból. Hatni az apróbb hibákat elkövető, a megelőzést meghalló sofőrökre lehet, szerencsére ők vannak többen. A modern megelőzési programunk rájuk fókuszál, olykor nagyobb erővel, mint az elvárható. Értem ez alatt például azt a filmünket, amikor pajzsos rendőr védi a zebrán áthaladók biztonságát. Vagy a kecskeméti rendőrök által nemrégiben készített, az év végi ünnepek csendes szentségére figyelmeztető, ittas vezetés elleni kisfilmet. Említhetném a veszprémi kollégák színészeket felvonultató kisfilmjét is, melyben az összes ilyen emberi tényezőt bemutatjuk. Ezek sokkoló hatásúak lehetnek, de ha eljutnak a közlekedőkhöz, már megérte. Egymaga a rendőrség nem tud rendet teremteni, szükség van arra, hogy a polgárok felfogják a megelőzési programok célját, jelentőségét, s gondolkodjanak el, megéri-e játszani a kaszással.

– Azért van pozitívum is az idei statisztikában!

– Örülni is van miért, az alkoholos befolyásoltság alatt bekövetkezett balesetek száma csökkent. Ez egyértelműen a rendőrség, az ellenőrzések, a finn módszer alapján végrehajtott intézkedések eredménye, a 14 százalékos részarány 8-ra csökkent. Ugyanakkor a folyamatos szűrésen több ittas sofőr akad fenn. Csak 2018 novemberében 700 alkoholos befolyásoltság alatt vezető polgár ellen intézkedtünk, 76-an pedig új pszichoaktív anyagtól bódult állapotban veszélyeztették a közlekedők biztonságát. S hogy mennyire dolgoztunk, arra itt van még néhány novemberi adat. 948 teherautó-sofőr nyúlhatott a zsebébe, mert megszegte az előzési tilalmat, 850 autós az elsőbbségre vonatkozó szabályok ellen vétett, 265-en a kanyarodás szabályainak megszegésével okoztak vészhelyzetet, 4800 sofőrt sebességtúllépés miatt állítottunk meg, köztük 1100 volt a külföldi, akik addig nem mehettek tovább, míg a bírságot le nem rótták. Egyre több a köszönőlevél a szabályokat betartó járművezetőktől, amikor látják, hogy olyan sofőrrel szemben intézkedünk, aki veszélyeztette a biztonságukat.

– Sok kritika érte a zsarukat a közösségi oldalakon a civil, jelöletlen rendőrségi autókból történő sebességmérés miatt!

– A menet közbeni sebességmérés, a dinamikus kontroll leghatásosabb eszköze a fedélzeti kamerával ellátott szolgálati gépjármű használata, húsz ilyen fut az utakon. A kamera rögzíti is a szabálysértést, a gyorsan hajtó sofőrök többsége nem is ellenőrzi a felvételt, tudja, mit tett, elismeri a szabálysértés tényét. Híre ment ennek az intézkedésnek, ez volt a szándékunk. A közösségi oldalakon bárki bármit megoszthat, a rendőr, a rendőrség nem. Minket kötnek a személyiségi jogok, az eljárás eredményességének elve, s nem állhatunk ki vitázni egy más szemszögből felvett, direkt félreértelmezett felvétellel szemben. Az ott megjelent felvételeket így is tudtuk cáfolni. Ezek a járműveink szemből is tudnak mérni, nem kell megfordulni, nem kell felvenni a rögzítéshez a szabálysértő sebességét, nem kell „letolni” az útról senkit. A rendőr nem provokál, nem kényszerít senkit szabálysértésre vagy gyorshajtásra. Visszatérek egy korábbi gondolatra, a sofőrök egy része azt hiszi, csak akkor kell betartania a szabályokat, ha rendőrt lát. Hát, számítania kell arra, hogy a rendőr akkor is ott van, ha ő nem veszi észre. Nem egy ilyen intézkedésnél jelezték a kollégák, hogy megtapsolták őket a szabályosan közlekedők, amikor kitereltek a forgalomból egy-egy ilyen ámokfutót. A közlekedő társadalom egy részén tehát már látszik, velünk és a szabályokkal van, a rendőrrel szimpatizál, nem vállal cinkosságot az őt veszélyeztető autóssal. Célunk az, hogy ennek a rétegnek az aránya nőjön, mert ezzel csökkenthetjük a nagyon veszélyes magatartási modelleket, az emberi tényezőket.         

VÉGH ATTILA

FOTÓ: BÉRES MÁRTON

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

9 illegális migráns

A férfiak Kelebiánál - egy vonaton megbújva - próbáltak illegálisan az országba bejutni.

 

Halálos baleset a 451-es számú úton

Halálos kimenetelű baleset történt a 451-es út 27-es kilométerszelvényében, Csongrád közelében. Az érintett útszakaszon teljes az útlezárás.