Veszélyes pihenni a leállósávban
A szakemberek a gyorsforgalmi utakon, a sztrádákon és autóutakon való közlekedést tartják a legbiztonságosabbnak Európa-szerte, hiszen az egységnyi útszakaszra vonatkozó balesetek száma itt a legalacsonyabb. A leállósávot azonban csak végszükség, azonnali megállásra kényszerítő műszaki hiba esetén szabad igénybe venni.
Magyarország jelenleg mintegy 1500 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózattal rendelkezik. A statisztikai adatok hazánkban is azt mutatják, hogy ezeken az utakon általában nagyobb biztonsággal lehet közlekedni, hiszen a forgalmi irányok jól el vannak különítve, továbbá az ideiglenes tereléseket, útjavításokat és építési területeket leszámítva szemből érkező járműre nem kell számítani. Útkereszteződések és vasúti átjárók sincsenek, valamint a gyalogos közlekedés is tiltott.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy a nagy haladási sebesség miatt a legkisebb zavar, óvatlanság vagy figyelmetlenség nagyon könnyen balesethez, tragédiához vezethet. A gyorsforgalmi utakon az úgynevezett utoléréses balesetek a leggyakoribbak, melyek hátterében jellemzően a gyorshajtás – különösen, ha két gépjármű sebessége között nagy a különbség –, a követési távolság meg nem tartása és a figyelmetlenség áll – hívta fel a figyelmet Berzai Zsolt alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) balesetmegelőzési osztályának vezetője.
Az elmúlt időszakban ugyanakkor több olyan, halálos kimenetelű baleset történt hazánkban, amikor gyalogosan közlekedő vesztette életét gyorsforgalmi úton. 2018. december 31-én 20 óra 50 perckor okoztak ilyen közúti tragédiát, melynek előzménye, hogy az M0-s autóút jobb pályatestén, a 39-es kilométerszelvényben egy anyagi káros baleset történt, és az érintett személygépkocsi az úttesten keresztben állt meg. Egy 39 éves férfi személyautóval tartott az említett szakasz felé, majd a megrongálódott és az úttesten keresztben álló gépkocsit észlelve, az álló járműnek ütközés elkerülése érdekében letért a leállósávra, ahol elütötte az ott tartózkodó, a korábbi balesetben részt vevő személyautó utasát, egy 68 éves nőt. A gyalogos a baleset következtében a helyszínen életét vesztette. A gázolás körülményeit a zsaruk szakértő bevonásával vizsgálják.
– Minden közlekedőnek tudatában kell lennie azzal, mi a teendő akkor, ha gyorsforgalmi úton vagy autópályán közlekedve közúti baleset részesévé válik – mondta Berzai Zsolt alezredes. Ugyanígy, ha gépjárművénél olyan műszaki meghibásodás, illetve egyéb más körülmény, a sofőrnél vagy utasainál például rosszullét lépett fel, ami a továbbhaladást meghiúsítja.
Annak ellenére, hogy sok pihenőhelyet alakítottak ki az autópályák mellett, mégis gyakran látni, hogy azért álltak meg emberek a leállósávban, hogy nyújtózzanak, vagy kivegyenek valamit a csomagtartóból, ez tilos!
– Hiszen a tragédiához az is elegendő, ha egy nagy sebességű jármű elsodor valakit. A leállósávon a megállást és várakozást a KRESZ is egyértelműen tiltja – folytatta Berzai Zsolt alezredes.
Az „Autópálya kisokos” az előzőeken túl más hasznos tanácsokat is ad, amit az interneten vagy akár mobiltelefonra töltve is el lehet érni. A kisokos többek között segítséget nyújt műszaki hiba esetére.
Amennyiben a bekövetkezett baleset személyi sérüléssel járt, a KRESZ 58. paragrafusa alapján az érintett gépkocsivezető köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személynek segítséget nyújtani, és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni. Személyi sérülés vagy halál esetén a rendőrhatóságot és a mentőket haladéktalanul értesíteni kell, és a lehetőségekhez képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről – természetesen csak akkor, ha ezzel a saját életét, testi épségét, egészségét nem veszélyezteti valaki! A hatóság értesítését követően a helyszínt csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni, és az intézkedésig a vezetőnek szeszes italt fogyasztani tilos!
KUN MÓNIKA
FOTÓ: ZSARU-ARCHÍV
JÓ TANÁCSOK
Ha teheti, mindig láthatósági mellényben kiszállva gyorsan távolodjon el az autótól, és a segítséget a szalagkorláton túl várja meg. Mindösszesen húsz percet lehet komoly kockázat nélkül eltölteni a leállósávban.
Mindig tartsa be a közúti közlekedés szabályait!
A téli időszakban vezessen óvatosabban és figyelmesebben, válasszon nagyobb követési távolságot!
Haladása során tegyen eleget a jobbra tartás kötelezettségének!
Kövesse a „látni és látszani” elvet!
Tartózkodjon a hirtelen fékezéstől, irányváltoztatástól!
Menet közben ne használja kézben tartott mobiltelefonját!
Mindig kapcsolja be a biztonsági övet, és erre figyelmeztesse utasait, utastársait is!
A leállósávot csak vészhelyzetben vegye igénybe!
Ha fáradt, álljon meg pihenni!
Ne forduljon meg és ne tolasson autópályán!
Fokozottan figyeljen a fel- és lehajtóknál!
Ha meg kell állnia. Ha teheti, mindig pihenőhelyen álljon meg! Amennyiben erre nincs lehetőség, a pihenőhely messze van, és azonnali megállás válik szükségessé, a gépjárművet a leálló- vagy szervizsávban állítsa le úgy, hogy a vészvillogót kapcsolja be!
A leállított gépkocsit mindenki haladéktalanul hagyja el, lehetőleg a jobb oldali ajtókat használva!
Vegyen fel fényvisszaverő ruházatot vagy láthatósági mellényt!
lA mentés megkezdéséig, illetve a baleseti felelősség tisztázásáig és az azt követő esetleges helyszínelhagyásig mindvégig tartózkodjon a szalagkorláton kívül!
Amikor biztonságosan megtehető, helyezze ki az elakadásjelző háromszöget!
Ha saját élete, testi épsége veszélyeztetése nélkül megoldható, valamilyen módon próbálja meg felhívni a többi közlekedő figyelmét a balesetveszélyre (például nappal integetéssel, sötétben zseblámpával vagy a mobiltelefon fényével)!
A baleseti felelősség kérdését semmiképpen ne az úttesten vitassa meg a másik féllel, és utasai figyelmét is hívja fel a biztonsági szabályokra!