Vezető beosztásban

2018. 04. 04., sze - 14:05
Zsaru Magazin

Azt mondják, ők akkor dolgoznak jól, ha munkájuk észrevétlen marad. Lényegében mindenféle jármű vezetésével elboldogulnak a Készenléti Rendőrség szállító osztályának munkatársai. Hivatásosok a hivatásosok között.

Állunk a Készenléti Rendőrség alakulóterén, mellettünk személyautók, buszok, néhány különleges rendőrségi jármű. Nézegetjük az új vízágyúkat, a KRAZ teherautóból kialakított torlaszromboló monstrumot. Szemünkkel keressük a páncélozott szállító harcjárműveket, valamint az úgynevezett „rácsos IFA-t”, amelynek elejére egy 4×4 méteres terület lezárására alkalmas kerítéselemet lehet szerelni. A szállító osztály munkatársait kérdezgetjük munkájukról, megtett kilométerekről, feladatokról. Várjuk az érdekes történeteket, kalandos eseteket. Csesznók István zászlós, a 2. szállító alosztály járőrvezetője kicsit visszavesz a várakozásokból.

Hárman

– A mi munkánk nem olyan különleges – mondja. – Sőt. Ha jól végezzük, akkor egyenesen szürke. Igaz, ha rosszul, akkor lehet piros is… Nem vagyunk annyira különleges emberek, mint azt a kívülálló hihetné, legfeljebb mi a 4-5-10-20 tonnás autókkal is megcsináljuk azt, amit a rendőrség egyéb területén dolgozó sofőr kollégák egy személyautóval.

– Feladataink teljesítése akkor is természetes, ha azokat nehéz vagy szokatlan körülmények között kell végrehajtanunk – teszi hozzá Szécsényi András őrnagy, a 2. szállító alosztály vezetője.

– Hivatásos sofőrök vagyunk a hivatásos állományon belül, az ehhez megkövetelt szaktudással. A személyautón kívül értünk a buszhoz, a teherautóhoz, a kamionhoz és a speciális járművekhez – összegzi Bujtár Péter törzszászlós, a harcjármű alosztály szolgálatparancsnoka.

Megállapítjuk tehát, hogy a szállítók munkája a rendőrségnél pontosan olyan, mint a futballbírók munkája a focipályán. Ha jól végzik a dolgukat, észrevétlenek maradnak, ha azonban valamiért felfigyelnek rájuk, akkor ott baj van.

Szécsényi András őrnagy

Védett értékek

A Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatóságának szállító osztályán járunk, amely négy egységből áll: az 1-es és a 2-es szállító alosztályból, a harcjármű alosztályból, valamint a pénz- és különleges szállítmányokat kísérő alosztályból. Feladatuk sokrétű. Közterületi szolgálat, személyszállítás, szállítás bel- és külföldön, speciális gépjárművekkel vesznek részt a tömegrendezvényeken, az alapfeladatokon kívül kísérnek például fogoly- vagy túlméretes szállítmányokat is, továbbá a Magyar Nemzeti Bank részére, szerződés alapján, végrehajtanak őrszolgálatot, kiemelt szállítási feladatokat. Tavaly ők szállították a Szent László hermáját, a Seuso-kincset, Erzsébet-utalványokat, érettségi tételeket és más védett értékeket is.

A szállító osztályon végzett munkához alapkövetelmény a B, C és D kategóriás jogosítvány, így az osztály szinte valamennyi munkatársa vezethet a személygépkocsi mellett autóbuszt és teherautót is. Hat tiszt és másfél száz munkatárs dolgozik ott. Ha valaki az ott dolgozók összes tudását, szakképesítését, jogosítványát kívánná megszerezni, a képzés akár kétmillió forintba is kerülne. Ezen a ponton felmerül a kérdés, miféle különleges felkészülést igényel a speciális rendőrségi gépjárművek kezelése, a torlaszromboló, a vízágyú és a hasonló szokatlan járművek vezetése. A válasz meglepő:

– A torlaszromboló vagy a vízágyú vezetéséhez alapvetően elég a C kategóriás jogosítvány is – állítja Bujtár Péter törzszászlós. – Lényegében teherautókról beszélünk. A rajta lévő eszközök kezelését kell elsajátítani.

Bujtár Péter törzszászlós
Bujtár Péter törzszászlós

Csak szabályosan

A szállítók munkája gyakorta kiszámíthatatlan. Sok a váratlan felkérés, és még olyan is előfordul, mint 2013. március 15-én, amikor egy szimpla rendezvénybiztosításra indultak, ám a hirtelen lezúduló hó okozta magyarországi helyzet miatt volt, aki csak négy nap múlva ért haza. Megesik, hogy vízvételi pont hiányában vagy nehezen megközelíthető helyen a tűzoltókat a vízágyúval odaszállított vízzel kell kisegíteni, így történt ez tavaly is, amikor a Kőbányai úton égett a kínai piac. Katasztrófahelyzetekben is besegítenek, a vörösiszap-katasztrófánál is ott voltak.  Ritkán, nagyobb politikusdelegációk kísérésében, szállításában is részt vesznek. És akkor még nem beszéltünk a térítéses munkákról: iskolai, óvodai szállításokról, közintézményektől érkezett megbízásokról vagy bemutatókról, pályaorientációs napokról. Feladat van bőven.

– Ha az utolsó néhány évet nézzük, erős emelkedés látszik – mutatja a statisztikát Szécsényi András őrnagy. – 2015-ben az alapfel­adatokon kívül 1500 szállítási igényünk volt, tavaly 2600, idén még több lesz. Ez köszönhető a tavaly érkezett harminc Credo Optinell 12 típusú autóbusznak, amely segítségével nagymértékben növekedett a Készenléti Rendőrség szállítási kapacitása. Olykor egy kollégának 4-5 munkája akad egy nap, ez komoly koncentrációt igényel.

Felmerül a kérdés: lehet-e ezt bírni figyelemmel?

– Az évi két-háromezer szállításra tizenhat-tizennyolc káresemény jut, többségük szemmel alig látható apróság, azonban a mi járműveink nagy értékűek, így még a kisebb javítások is sokba kerülnek – mondja Szécsényi őrnagy. – Sokszor nehéz terepen, speciális körülmények között dolgozunk…

– Amúgy a közutakon ránk is a civil szabályozások érvényesek – teszi hozzá Csesznók zászlós. – Amikor nem használjuk a megkülönböztető jelzést, akkor nekünk is a KRESZ szabályainak betartásával kell végeznünk a dolgunkat. Ha ez nem így történik, akkor mi nemcsak a bírságot kapjuk meg, de fegyelmi eljárást is indítanak. Amiben – a többi fegyveres testülethez hasonlóan – mentességet élvezünk, az csak annyi, hogy nekünk nincs meghatározva a vezetési idő.

Csesznók István zászlós
Csesznók István zászlós

Különleges feladatok

Itt csak az marad meg, aki valóban autómániás. Hinnénk, a szállító osztály profi sofőrjeinél az autóversenyzés is szóba jön, de nem. Egyrészt a hivatásos illetményből ennyire drága sportágat lehetetlen finanszírozni. Másrészt idő és energia sem lenne rá.

Végül a legérdekesebb feladataikról faggatjuk őket. Mesélik: tavaly egy NATO-hadgyakorlaton kellett helytállniuk, érdekes munka volt aztán, amikor a határra kellett szállítaniuk egy kamerarendszerrel felszerelt léggömböt. Kísértek olyan túlméretes szállítmányt, amelynek három kamionján egy-egy 44 méter hosszú betonpillér feküdt. Kívülálló számára a fogolyszállítás is érdekes feladatnak tűnik, a rendőrök számára nem igazán; az efféle munka során kalandok csak a filmekben vannak. Apropó, mozi. A szállítóknak a Magyarországon forgatott Die Hard 5. forgatásán is volt jelenésük. A Bruce Willis főszereplésével készült filmben a régi vízágyú is szerepet kapott, és jelmezes statisztaként néhány kolléga is. Szóba kerül a foci is, de Szécsényi őrnagy azt mondja, manapság egy-egy mérkőzéstől eltekintve a futballmeccsek biztosításához mérséklődött a szükséges erők és eszközök száma.          

TRENCSÉNYI ZOLTÁN

Fotó: Manek Attila


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Nem jutott messzire

A szükséges eljárási cselekményeket elvégezve a kiskunmajsai rendőrök az iratokat átadták az ügyészségnek.

 

Nem tudott elszámolni az oszlopokkal

Több, mint félszáz akácoszlopot vitt el az ásotthalmi erdészet területéről egy helybeli férfi. Lopás miatt indult ellene eljárás.

 

Ruhatolvaj Szegeden

Egy szegedi bevásárlóközpont egyik üzletéből nadrágot vitt el egy makói fiatal. A gyanúsított ezután egy másik boltból is lopott, ekkor azonban tetten érték.

 

Török kamionban bújtak meg

Jogellenesen próbált meg bejutni az országba két migráns Röszkénél. A rendőrök feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték őket.

 

Baleset az M0-ás autóúton

Az M5-ös autópálya irányába tartó oldalon, a 26. kilométernél egy teherautó és egy személyautó ütközött össze.