Vezető beosztásban

2018. 04. 04., sze - 14:05
Zsaru Magazin

Azt mondják, ők akkor dolgoznak jól, ha munkájuk észrevétlen marad. Lényegében mindenféle jármű vezetésével elboldogulnak a Készenléti Rendőrség szállító osztályának munkatársai. Hivatásosok a hivatásosok között.

Állunk a Készenléti Rendőrség alakulóterén, mellettünk személyautók, buszok, néhány különleges rendőrségi jármű. Nézegetjük az új vízágyúkat, a KRAZ teherautóból kialakított torlaszromboló monstrumot. Szemünkkel keressük a páncélozott szállító harcjárműveket, valamint az úgynevezett „rácsos IFA-t”, amelynek elejére egy 4×4 méteres terület lezárására alkalmas kerítéselemet lehet szerelni. A szállító osztály munkatársait kérdezgetjük munkájukról, megtett kilométerekről, feladatokról. Várjuk az érdekes történeteket, kalandos eseteket. Csesznók István zászlós, a 2. szállító alosztály járőrvezetője kicsit visszavesz a várakozásokból.

Hárman

– A mi munkánk nem olyan különleges – mondja. – Sőt. Ha jól végezzük, akkor egyenesen szürke. Igaz, ha rosszul, akkor lehet piros is… Nem vagyunk annyira különleges emberek, mint azt a kívülálló hihetné, legfeljebb mi a 4-5-10-20 tonnás autókkal is megcsináljuk azt, amit a rendőrség egyéb területén dolgozó sofőr kollégák egy személyautóval.

– Feladataink teljesítése akkor is természetes, ha azokat nehéz vagy szokatlan körülmények között kell végrehajtanunk – teszi hozzá Szécsényi András őrnagy, a 2. szállító alosztály vezetője.

– Hivatásos sofőrök vagyunk a hivatásos állományon belül, az ehhez megkövetelt szaktudással. A személyautón kívül értünk a buszhoz, a teherautóhoz, a kamionhoz és a speciális járművekhez – összegzi Bujtár Péter törzszászlós, a harcjármű alosztály szolgálatparancsnoka.

Megállapítjuk tehát, hogy a szállítók munkája a rendőrségnél pontosan olyan, mint a futballbírók munkája a focipályán. Ha jól végzik a dolgukat, észrevétlenek maradnak, ha azonban valamiért felfigyelnek rájuk, akkor ott baj van.

Szécsényi András őrnagy

Védett értékek

A Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatóságának szállító osztályán járunk, amely négy egységből áll: az 1-es és a 2-es szállító alosztályból, a harcjármű alosztályból, valamint a pénz- és különleges szállítmányokat kísérő alosztályból. Feladatuk sokrétű. Közterületi szolgálat, személyszállítás, szállítás bel- és külföldön, speciális gépjárművekkel vesznek részt a tömegrendezvényeken, az alapfeladatokon kívül kísérnek például fogoly- vagy túlméretes szállítmányokat is, továbbá a Magyar Nemzeti Bank részére, szerződés alapján, végrehajtanak őrszolgálatot, kiemelt szállítási feladatokat. Tavaly ők szállították a Szent László hermáját, a Seuso-kincset, Erzsébet-utalványokat, érettségi tételeket és más védett értékeket is.

A szállító osztályon végzett munkához alapkövetelmény a B, C és D kategóriás jogosítvány, így az osztály szinte valamennyi munkatársa vezethet a személygépkocsi mellett autóbuszt és teherautót is. Hat tiszt és másfél száz munkatárs dolgozik ott. Ha valaki az ott dolgozók összes tudását, szakképesítését, jogosítványát kívánná megszerezni, a képzés akár kétmillió forintba is kerülne. Ezen a ponton felmerül a kérdés, miféle különleges felkészülést igényel a speciális rendőrségi gépjárművek kezelése, a torlaszromboló, a vízágyú és a hasonló szokatlan járművek vezetése. A válasz meglepő:

– A torlaszromboló vagy a vízágyú vezetéséhez alapvetően elég a C kategóriás jogosítvány is – állítja Bujtár Péter törzszászlós. – Lényegében teherautókról beszélünk. A rajta lévő eszközök kezelését kell elsajátítani.

Bujtár Péter törzszászlós
Bujtár Péter törzszászlós

Csak szabályosan

A szállítók munkája gyakorta kiszámíthatatlan. Sok a váratlan felkérés, és még olyan is előfordul, mint 2013. március 15-én, amikor egy szimpla rendezvénybiztosításra indultak, ám a hirtelen lezúduló hó okozta magyarországi helyzet miatt volt, aki csak négy nap múlva ért haza. Megesik, hogy vízvételi pont hiányában vagy nehezen megközelíthető helyen a tűzoltókat a vízágyúval odaszállított vízzel kell kisegíteni, így történt ez tavaly is, amikor a Kőbányai úton égett a kínai piac. Katasztrófahelyzetekben is besegítenek, a vörösiszap-katasztrófánál is ott voltak.  Ritkán, nagyobb politikusdelegációk kísérésében, szállításában is részt vesznek. És akkor még nem beszéltünk a térítéses munkákról: iskolai, óvodai szállításokról, közintézményektől érkezett megbízásokról vagy bemutatókról, pályaorientációs napokról. Feladat van bőven.

– Ha az utolsó néhány évet nézzük, erős emelkedés látszik – mutatja a statisztikát Szécsényi András őrnagy. – 2015-ben az alapfel­adatokon kívül 1500 szállítási igényünk volt, tavaly 2600, idén még több lesz. Ez köszönhető a tavaly érkezett harminc Credo Optinell 12 típusú autóbusznak, amely segítségével nagymértékben növekedett a Készenléti Rendőrség szállítási kapacitása. Olykor egy kollégának 4-5 munkája akad egy nap, ez komoly koncentrációt igényel.

Felmerül a kérdés: lehet-e ezt bírni figyelemmel?

– Az évi két-háromezer szállításra tizenhat-tizennyolc káresemény jut, többségük szemmel alig látható apróság, azonban a mi járműveink nagy értékűek, így még a kisebb javítások is sokba kerülnek – mondja Szécsényi őrnagy. – Sokszor nehéz terepen, speciális körülmények között dolgozunk…

– Amúgy a közutakon ránk is a civil szabályozások érvényesek – teszi hozzá Csesznók zászlós. – Amikor nem használjuk a megkülönböztető jelzést, akkor nekünk is a KRESZ szabályainak betartásával kell végeznünk a dolgunkat. Ha ez nem így történik, akkor mi nemcsak a bírságot kapjuk meg, de fegyelmi eljárást is indítanak. Amiben – a többi fegyveres testülethez hasonlóan – mentességet élvezünk, az csak annyi, hogy nekünk nincs meghatározva a vezetési idő.

Csesznók István zászlós
Csesznók István zászlós

Különleges feladatok

Itt csak az marad meg, aki valóban autómániás. Hinnénk, a szállító osztály profi sofőrjeinél az autóversenyzés is szóba jön, de nem. Egyrészt a hivatásos illetményből ennyire drága sportágat lehetetlen finanszírozni. Másrészt idő és energia sem lenne rá.

Végül a legérdekesebb feladataikról faggatjuk őket. Mesélik: tavaly egy NATO-hadgyakorlaton kellett helytállniuk, érdekes munka volt aztán, amikor a határra kellett szállítaniuk egy kamerarendszerrel felszerelt léggömböt. Kísértek olyan túlméretes szállítmányt, amelynek három kamionján egy-egy 44 méter hosszú betonpillér feküdt. Kívülálló számára a fogolyszállítás is érdekes feladatnak tűnik, a rendőrök számára nem igazán; az efféle munka során kalandok csak a filmekben vannak. Apropó, mozi. A szállítóknak a Magyarországon forgatott Die Hard 5. forgatásán is volt jelenésük. A Bruce Willis főszereplésével készült filmben a régi vízágyú is szerepet kapott, és jelmezes statisztaként néhány kolléga is. Szóba kerül a foci is, de Szécsényi őrnagy azt mondja, manapság egy-egy mérkőzéstől eltekintve a futballmeccsek biztosításához mérséklődött a szükséges erők és eszközök száma.          

TRENCSÉNYI ZOLTÁN

Fotó: Manek Attila


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Mentővel ütközött

Vádemelést javasolnak a rendőrök azzal a debreceni sofőrrel szemben, aki nem adott elsőbbséget egy szirénázó mentőautónak.

 

Tetten érték a tolvajokat

Egy autóból és egy tárolóból lopott az a két férfi, akiket Bólyban értek tetten a rendőrök.

 

Szemfüles szomszédok

A szomszédok éberségének köszönhetően nem tudott lopni az esztergomi családi házból R. Csaba.

 

Lebukott

A bűncselekmény helyszínén hagyta élettársa lakcímkártyáját a 44 éves dömösi férfi.