Visszaszoruló autólopások

2020. 09. 23., sze - 13:00
Zsaru Magazin

A hazai gépjárműlopások sikeres felderítésében egyértelműen megkerülhetetlen tényezőnek számítanak a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) felderítő főosztályának munkatársai.

Speciális szakértelemmel, fáradtságot nem ismerve végzik feladatukat annak érdekében, hogy az autótolvajok körül időről időre elfogyjon a levegő.

A felderítő főosztály gépjárműbűnözéssel foglalkozó egysége nem kizárólagos nyomozati jogkörrel bír a fővárosban, azonban az összetettebb, bonyolultabb ügyeket a saját hatáskörükbe vonva végigviszik – szögezte Balotai Attila ezredes, a BRFK felderítő főosztályának vezetője. A szakosodott egység vezetése 2016-ben egy új koncepciót dolgozott ki Budapestet és közvetve az agglomerációt is érintő gépkocsilopások megfékezésére. A terv végrehajtása minden mutató szerint eredményes, az elmúlt években töredékére esett vissza a bejelentések száma.

– A munkaterv több szegmense is az új irányvonal mentén határozott meg feladatokat a kollégáim számára. A tettenérésre koncentrálva vontuk ki a forgalomból az elkövetőket, ugyanis a bizonyítás így a legegyszerűbb. Ezt az irányvonalat igyekeztünk kiterjeszteni az orgazdai hálózatra is. Prioritást állítottunk fel az általunk ismert elkövetők körében. A listánkon olyan lehetséges tettesek szerepeltek, akik sejtésünk szerint életmódszerűen foglalkoztak, foglalkoznak autólopással. Közülük mindig egy emberre teljes erőbedobással dolgoztunk, ez pedig nálunk annyit jelent, hogy szinte minden megmozdulásánál jelen voltunk. Technikai eszközök segítségével és humán erőforrásokat nem kímélve figyeltük a delikvenst. „A látni, de nem látszódni” elvet követve folyamatosan sarkában voltunk a célszemélynek. Azt tudni kell, hogy az autótolvajok gyorsan kiszúrják a rendőrt, ezért minden esetben nagyon óvatosnak kellett lennünk. Szerencsére nagyobb komplikáció nélkül sikerült a megfigyeléseket végrehajtanunk, ezzel egy időben a sorban következőre „építkeztünk”. Összegyűjtöttünk minden olyan információt, mely a gyanúnk szerinti autótolvaj szokásaira, emberi kapcsolataira utalhat. Ez a munka szünet nélküli erőfeszítést kívánt a munkatársaimtól, így váltásban oldottuk meg a feladatot. Az elhivatottság meghozta az eredményt. Folyamatosan faragtuk le a regisztrált esetek számát. Míg 2010-ben 3343 autót vittek el Budapestről, addig 2019-ben 347 gépkocsit loptak el. Jelenleg ott tartunk, hogy átlagosan heti egy autólopásról vagy még annyiról sem érkezik bejelentés. Ezt egyszerű képlettel sikerült elérnünk. Úgy gondolkodtunk, ha a porondon lévő aktív autótolvajokat szép sorjában elfogjuk, ezzel egyenes arányban visszaesik a bűncselekmények száma, hiszen a még aktívan „dolgozókat” is elriasztja a lopástól. Tisztában voltunk azzal, hogy ki milyen típusokra szakosodott, kollégáim pedig a speciális műszaki ismeretanyag birtokában vették őket üldözőbe. Az egyszerű matematikai prognózisunk néhány év alatt visszaigazolást nyert. A gépkocsitolvajok kivonásával párhuzamosan csökkent a bűntények száma, pontosan úgy, ahogy ezt korábban kiszámoltuk. Évente átlagosan 230 autó maradt meg a főváros utcáin. Magyarországról kivonult az illető, majd néhány hónappal később külföldi kollégáktól kaptunk jelzést, hogy gépkocsilopáson érték tetten – ismertette az ezredes.

A koncepció nem tartalmazott sok új elemet, azonban az információáramlás érdekében a ­társszervekkel való együttműködést lényegesen szorosabbra fűzték a BRFK nyomozói.

– Az időtényező és a reagálás nagyon fontos a mi szakmánkban, és mindez az autólopások üldözésére fokozottan érvényes – folytatta Farkas László őrnagy, a gépjárműbűnözés elleni osztály alosztályvezetője.

A munkatervben egy egyedi jelentési rendet dolgoztak ki a zsaruk, ami jelentősen előremozdította a hatékonyságot.

– Minden autólopásról szinte a bejelentést követően azonnal tudunk. A készenlétes nyomozó a csapat minden tagját rögtön írásban tájékoztatja a releváns információkról, majd az érintett a helyszínre megy, hogy segítse a kerületi kollégák munkáját. Így rendszerben tudunk gondolkodni és az eseteket kezelni, hiszen ha bármelyik kerületi rendőrkapitányság érintett, akkor az egész BRFK találva érzi magát. Elmondhatjuk, hogy az elmúlt nyolc hónapban 70 gépkocsit loptak Budapestről, ez az adat pedig megegyezik a három évvel ezelőtti, egy hónap alatt történt esetek számával. Tekintve, hogy az ország fővároscentrikus, így az osztag eredménye nagymértékben befolyásolja az országos tendenciát. A partnerség pedig nem állt meg a főváros határán. Munkánk során számtalan esetben egymást segítve együttműködünk az illetékes megyei és kapitánysági nyomozókkal, valamint a gépjárműbűnözés elleni, hozzánk hasonlóan speciális egységekkel, a Készenléti Rendőrség kiemelt ügyeket felderítő főosztály vagyonvédelmi osztályával. Információkkal segítjük egymást, és ha úgy adódik, közösen veszünk részt egy-egy műveletben. Sikerült olyan szintre jutnunk, hogy az egykori autótolvajok azon az állásponton vannak, manapság nem éri meg az üzlet. Visszajutott hozzánk, hogy inkább felhagynak az autólopással, mondván: úgysem ússzák meg, mert elfogjuk őket – mondta az alezredes.

Augusztus utolsó hetében egy Ford gépkocsit loptak el a XII. kerületből. Az autót nem sokkal később darabjaira bontva találták meg a zsaruk egy sóskúti telephelyen. A BRFK nyomozói már akkor sejtették, hogy kinek a keze lehetett a dologban, ami a szemlét követő napon be is igazolódott. A feltételezésük szerinti gyanúsított kopogtatott az ajtón, hogy feladja magát, hozzáfűzve: inkább önként jött, mert tudja, hogy nemsokára mentek volna érte.


FENYVESI BEÁTA
FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA, RENDŐRSÉG

 


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Specialista

A szolnoki rendőrök elfogták azt a 26 éves helyi férfit, aki kétkerekűekre szakosodott, és városszerte többet is ellopott az elmúlt időben.

 

Eltűnt Kiss Dominik

A pécsi rendőrök a lakosság segítségét kérik a 15 éves fiú eltűnése kapcsán.