ELBIR Hírlevél 2015. január

2015. 01. 18., v - 07:50
Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Veszprém megyei aktuális kiadvány.

Boldog Új Évet kívánunk

minden Kedves Olvasónknak!

 

TARTALOM:

1. Gyermekbiztonság: Szemünk fénye az autóban

2. Gyermekek biztonságos utazása az autóban (honlapok, ajánlások)

 

Mindenkinek fontos gyermeke életének védelme

Januári hírlevelünkben a gyermekek közlekedésbiztonságát érintő nagyon fontos figyelemfelhívást szeretnénk közzétenni. Véleményünk, hogy a gépjárművel történő utazás során, a gyermekre vonatkozó KRESZ előírásait nem csak a rendőrségi ellenőrzések miatt fontos betartani, de gyermekeink életét menthetjük meg.

 

1. Gyermekbiztonság: Szemünk fénye az autóban

KRESZ 48. § (7) és (8) bekezdése

„(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető;

c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;

d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;

e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;

f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;

g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;

h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.”

Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

 

Orvosi vélemények szerint ahhoz, hogy a gyermek elől ülhessen, testmagasságának el kell érnie a 150 cm-t, mert ez alatt a kötelezően előírt becsatolt biztonsági öv nem képes a kívánt hatást elérni, a gyermek ugyanis kicsúszhat.

Az ütközéskor a légzsák burkolatát nyitó töltet, valamint a légzsák szintén egy adott testmagasság felett funkcionál biztonságosan, ez alatt bizonyos helyzetekben akár maga a mechanizmus is sérülést okozhat.

Az autós szülő felelőssége, hogy a gyermekülésből esetlegesen előre kívánkozó gyermeknek ne csupán a törvény tilalma miatt tagadja meg ezt, hanem magyarázza el valós veszélyeit.

 

Van néhány alapszabály, melyet – melyet ily módon egyetlen jogszabály sem fogalmaz meg – mégsem célszerű figyelmen kívül hagyni.

Ezek közül a legfontosabb, hogy menetközben a gyermeket sosem szabad – főleg rögzítetlenül – hátul magára hagyni. Nem egy tragédia következett be már abból, hogy a szülő hátrafordult nevelni, fegyelmezni a gyermeket.

Ugyancsak veszélyes, ha a gyermek egyedül a hátsó ülésen feláll, ide-oda sétál vagy éppen a hátsó ablakban, kalaptartón könyökölve figyeli a mögöttes forgalmat. Ha erre idejében már csecsemő korától – felkészítik, akkor az válik számára természetessé, hogy menetközben az autóban gyermekülésben vagy ülésmagasítón övet használva kell utaznia.

A másik aranyszabály, hogy a gyermeket sosem szabad felügyelet nélkül az autóban hagyni. A gyermekek igen jó megfigyelők és kérdés nélkül is tudják, hogyan lehet a gépkocsit be-, illetve elindítani. Ha a slusszkulcs a kapcsolóban marad, alig van gyerek, aki a csábításnak engedve ne próbálná meg beindítani az autót.

 

2. Gyermekek biztonságos utazása az autóban (ajánlások, honlapok)

Hasznos információk:

a, A gyermekülés kiválasztásánál fontos, hogy a gyermek testsúlyának megfelelőt válasszunk.

Kategóriák:

o 0. súlycsoport: 10 kg testsúly alatt,

o 0+. súlycsoport: 13 kg testsúly alatt

o I. súlycsoport: 9-18 kg testsúlyig

o II. súlycsoport: 15-25 kg testsúlyig

o III. súlycsoport: 22-36 kg testsúlyig.

b, Lurkó az autóban – gyermekbiztonsági tippek http://www.autostart.hu/blog/?p=459#.VKioNKG_wQ

c, Honlapok, ahonnan további hasznos információkat találnak:

- Országos Rendőr-főkapitányság honlapja http://www.police.hu

- Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapja http://www.baleset-megelozes.eu

- Veszprém Megyei Baleset-megelőzési Bizottság honlapja http://www.veszpremmbb.hu

 

Hozzájárulásunkat adjuk ahhoz, hogy Kedves Olvasóink a Hírlevél információtartalmát részben vagy egészben szabadon felhasználják, a célcsoportok felé eljuttassák.

Kérjük azonban, hogy a terjesztés során hivatkozzanak arra, hogy a Hírlevelet a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya készítette.


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Specialista

A szolnoki rendőrök elfogták azt a 26 éves helyi férfit, aki kétkerekűekre szakosodott, és városszerte többet is ellopott az elmúlt időben.

 

Eltűnt Kiss Dominik

A pécsi rendőrök a lakosság segítségét kérik a 15 éves fiú eltűnése kapcsán.