Csajok a Ringen

2017. 05. 31., sze - 14:00
Zsaru Magazin

A rendőrök kezet nyújtottak, a csajok meg belecsaptak. A Pest megyei zsaruk ismét nyitottak a lakosság felé, így eshetett, hogy a pokol vonzó angyalai május 6-án bepöfögtek a rendőrség mogyoródi rendezvényére.

A biztonságosabb közlekedés érdekében szerveztek a zsaruk ingyenes vezetéstechnikai tréninget a Hungaroring tanpályáin a kizárólag nőkből álló motoroscsoportnak.

 

– A Csajok a Motoron (CSAM) internetes közösséggel évek óta kapcsolatban állunk, a motorosszezon indulásakor már 11. alkalommal invitáltuk őket közös felkészülésre – mondták az esemény szervezői, Nádházi Brigitta százados és Pacsuta Ágnes hadnagy, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának tisztjei. – A program lehetőséget ad arra, hogy tovább mélyítsük a jó viszonyt a közlekedés szabálykövető résztvevői és a hatóság között, valamint értékes, akár életmentő ismereteket szerez a mindig változó összetételben érkező vendégek csoportja.

 

– Évről évre a női motorozás világnapján, május első szombatján kapunk új ismereteket, ilyenkor felfrissítjük a korábbi tapasztalatokat – beszélt az együttműködésről rózsaszín-feketére munkált choppere mellett Wéber Anikó, a CSAM internetes oldal szerkesztője, aki 2007 óta a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság koordinációs testületének is tagja. – A képzés oktatói, egykori és aktív motorversenyzők, valamint az év nagy részében motoron szolgálatot teljesítő rendőrök jobban átlátják a közlekedési helyzeteket, és a technikai elemek tanítása mellett felhívják a figyelmünket a veszélyforrásokra is. Negyvenen jöttünk el a foglalkozásra, muszáj volt limitálni a jelentkezők számát, hogy mindenkire kellő figyelmet fordíthassanak az instruktorok.

 

A csajok egyébként borítják a sztereotípiákat – de legritkább esetben a motorokat. A tavaly Pest megyében motorral okozott 74 balesetből mindössze kettőt idézett elő női sofőr. Független és elfogulatlan kritikusok szerint is megfontoltabban, higgadtabban vezetnek a férfiaknál, nem önti el őket oly könnyen a sebességhajszolás mákonya.

 

A Hungaroringen a hölgylégió három szakaszra oszlott, és szakemberek vezetésével sajátította el vagy ismételte át a biztonságos motorozás alapjait. Kovács Birkás Róbert vezető instruktor vezetéselméleti ismereteket adott át, és speciális, motorosokra szabott elsősegélynyújtó tanfolyamot tartott. Felhívta a figyelmet arra, hogy a csoportban túrázók segíteni tudnak a közúton bajba került társukon, de csak akkor, ha felmérik az esetleges sérülés jellegét. Például a feltételezhetően gerincsérült motorost nem bontják ki védőfelszereléseiből, bukósisakját fokozott óvatossággal nyitják fel.

 

A hozzáértők szerint minden motorozás alapja az off-road, azaz a terepmotorozás, az egyenetlen, csúszós-füves talajon kis tempó mellett is csodákat produkálnak a vasak. A három szektorra osztott füves pályán Lövey Ádám, Szabó Csaba és Németh Roland oktatók útmutatása mellett gyakoroltak a tanpálya apró, 10 lóerős, százkilós enduróin. Az alapkurzus elindulásból, megállásból, kanyarodásból állt. A második etapban, még mindig alacsony sebesség mellett, a pálya kívánalmainak megfelelő kuplung- és gázkezelés, a kanyar centruma felé kinyújtott lábbal egyensúlyozás volt a feladat. A befejezésnél szintkülönbségek beiktatásával egy rövid körpályán fűzték össze a gyakorlatokat.


 


A terepmotorozás a vezetéstechnika alapja

 

– Hiába a kis teljesítményű gépek és az alacsony tempó, tartogat kihívásokat a laza terep – összegezte a földes pályán nyert impulzusokat Szíj Edina Honda CBR 600-asa nyergéből. – Érdemes hallgatni az oktatókra, tényleg itt lehet kitapasztalni az erőhatásokat és az egyensúlyi helyzeteket. Tavalyelőtt vettem meg az új sportmotoromat, 88 lóerős, szeretnék vele sokáig sérülésmentesen túrázni, ez a tréning is hasznomra lehet.

 

Az aszfaltpályán az avatott közúti kétkerekű-terelgetés egyenruhás szakemberei és kontrollerei, motoros rendőrök várták a hölgykoszorút. Horváth Miklós törzszászlós mini foglalkozáson az eldőlt motor felállításához mutatott trükköket. Némi fizikai és anatómiai levezetés után a gyakorlatban is bebizonyosodott, egy vékony nőnek sem lehetetlen lábra állítani a 270 kg-os járőrmotort. A nyers izommunka után bonyolultabb, de élvezetesebb penzum következett: bójasorok kerülgetése, kapuk közti haladás, féktáv kialakítása. Vass Tamás alezredes, az M3-as autópálya-rendőrség vezetője és beosztottai, Silye Lajos törzszászlós, szolgálatirányító parancsnok, Palotás Csaba törzsőrmester és az ország egyetlen női motoros járőre, a BRFK kötelékét erősítő Fenyvesi Judit főtörzsőrmester adott instrukciókat a kanyarvételekhez. A zsaruk megmutatták a gépállatok uralásához ideális üléspozíció kialakítását és a tekintet optimális vándoroltatásának módszerét is.

 


A zsaruk figyeltek, mutattak és elemeztek

 

– Nem megy rosszul, de még próbálkozom, ugyanis maximalista vagyok – mondta a precíz segítségről a kicsi, de mérges Kawasakit terelgető Vágó Szilvia. – Igyekszem úgy közelíteni a bójákhoz, ahogy a rendőrök javasolták. Elláttak tanácsokkal a motorom nyomatékkarakterisztikáját figyelembe véve, értik a dolgukat. 

 

 

SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: SEBESTYÉN JENŐ


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Lopni akartak, őrizetbe kerültek

Három férfi próbált meg rézkábeleket elvinni egy békéscsabai telephelyről. A cég biztonsági kameráinak képét figyelő diszpécser azonban látta, mit csinálnak. Hívta a rendőröket, akik a helyszínen elfogták a férfiakat és két segítőjüket.