Biztonsági öv használata, a kifogáskeresés tükrében

2020. 07. 02., cs - 12:12
Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A hajdú-bihari rendőrök baleset-megelőzési tanácsai, most kicsit másképp.

Gépjárművel történő közlekedésünk során a biztonsági öv használata kötelező! Ezzel a szabállyal mindenki tisztában van, sajnos azonban sokaknak ez mégsem magától értetődő. A biztonsági öv használata alól a KRESZ valóban tartalmaz néhány kivételt.

Nem kell becsatolni a biztonsági övet:

- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének

- a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít

- a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza

- a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban

- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat

- az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek

- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

A biztonsági öv használata tehát minden más esetben kötelező. A járműben utazók azonban sok esetben ezt nem tartják magukra érvényes szabálynak, döntésük igazolására különféle magyarázatot adnak maguknak, illetve adott esetben az intézkedő rendőrnek.

Kollégáink jellemzően a következő magyarázatokkal találkoznak:

 „Szorít az öv, kényelmetlen” – A járművek döntő többségében ma már automata biztonsági övek vannak, amelyek nem simulnak olyan erővel a használójára, hogy az valóban szorító érzést váltson ki. A kissé kellemetlen érzés, korántsem mérhető össze a balesetkor szerezhető akár legkisebb mértékű sérüléssel járó fájdalommal.

„Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök a gépkocsiból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak” – Téves ez a szemlélet. A gépkocsiból ütközéskor kiesni olyan terhelést jelent, mintha valaki több emeletnyi zuhanás után az úttestre esne. A test a gépkocsiból kizuhanás előtt áttöri a jármű szélvédőjét, ez olyan fej, illetve végtag sérülést eredményez, amely önmagában is halálos eredményű lehet.

„Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam” – Nem, nem képes. Akár már 30 km/óra ütközési sebesség mellett is olyan terhelés éri az emberi szervezetet, amely során a saját testtömege 20-30 szorosát kellene egy pillanat alatt megtartania. Ez olyan, mintha valaki a saját gépkocsiját akarná felemelni a karjaival.

„Nekem ne szabja meg senki, hogy becsatolom-e magam, az én életem, az én egészségem” – Igaz, hogy mindenki felelős a saját életéért és testi épségéért. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a közlekedésünk során szándékosan, felesleges veszélynek tehetjük ki magunkat. 

„Csak ide megyek a boltba, óvodába, iskolába” – Ilyen távolságon belül is érhet minket baleset, akár az elindulás utáni pillanatban is. Ilyen tekintetben nem lehet tehát figyelembe venni a megtenni kívánt távolságot.

„Elfelejtettem, amúgy mindig használom” – A biztonsági öv rendszeres használata az elindulást megelőzően annyira megszokottá, ezzel szinte automatikussá válik, olyan elengedhetetlen része lesz az elindulás előtti rutinnak, mint az hogy sebességbe kapcsolunk, irányjelzőt használunk, vagy kiengedjük a rögzítőféket. Aki használja az övet, az nem felejti el, mivel részét képezi az elindulásnak.

„Van a gépkocsimban légzsák, az úgyis megvéd” – A légzsák csak a becsatolt biztonsági övvel együtt fejti ki azt a védelmi hatását, amiért kifejlesztették és beépítették a gépkocsiba. A balesetkor kinyíló légzsák, a biztonsági öv nélkül előre lendülő testet nem abban a helyzetben éri, mintha a gépkocsiban ülő be lett volna csatolva, így az szintén sérülést okozhat, és önmagában nem alkalmas a test megtartására.

„Ütközés után kigyullad a gépkocsi, és a becsatolt biztonsági öv miatt bent ragadok az égő autóban” – Ütközést követően csak akkor leszünk képesek elhagyni a gépkocsit, ha a bekövetkezett baleset során nem keletkezett olyan mértékű sérülésünk, ami ezt lehetetlenné tenné. Ez a legnagyobb eséllyel úgy garantálható, ha a biztonsági öv be volt csatolva. A gépkocsik kialakításából adódóan a biztonsági öv csatjai a járművek legvédettebb pontján vannak elhelyezve, így azt mi, a járműben utazók, vagy a segítségünkre sietők egyetlen mozdulattal ki tudják csatolni.

Észérvekkel alátámasztható indok nincs a biztonsági öv használatával szemben. Felelősek vagyunk magunkkal szemben, a családunkkal szemben, de a közlekedés többi résztvevőjével szemben is. Ehhez szorosan hozzátartozik a biztonsági öv használata, adjunk meg magunknak minden esélyt az előre nem látható veszélyhelyzetek, balesetek esetére.

Ne feledjük, mindenkit hazavárnak!


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Kik lehetnek?

Tolvajok azonosításához kérnek segítségét a budaörsi rendőrök.

 

A dobogó mindhárom fokából jutott

Egyéniben első és harmadik, míg csapatban második helyen végzett a Tolna vármegyei különítmény a BM Országos Terepfutó Bajnokságon.

 

Őket körözzük

A ferihegyi gyorsforgalmi úton két halálos áldozatot követelő közlekedési baleset kapcsán a BRFK hét nepáli állampolgár ellen adott ki elfogatóparancsot.

 

De igen, ők is tettesek!

A nyomozás adatai szerint a terézvárosi luxusbolt-betörésben legalább négyen vettek részt. Két feltételezett elkövetőt a budapesti rendőrök már a bűncselekmény napján elfogtak, társaikat keresik.

 

Se pénz, se termék

Online piactéren hirdetett egy egyeki férfi olyan termékeket, amik sosem voltak a birtokában. A karcagi rendőrök a Mátrix Projekt keretében gyanúsítottként hallgatták ki.