Őszi-téli átállás – Közlekedésbiztonsági tippsorozat

2014. 11. 16., v - 08:50
Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság

3. rész - Az út- és látási viszonyoknak megfelelő közlekedés

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén 2014. január 1. és szeptember 30. közötti időszakban bekövetkezett személyi sérüléses közlekedési balesetek jelentős hányada a relatív gyorshajtás következménye. A járművezetők nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően választották meg a járművük sebességét.

 

Nézzük, mit is jelent ez pontosabban.

 

Nem az útviszonyoknak megfelelő közlekedés

Példaként vehetjük azt az esetet, amikor lakott területen kívüli útszakaszon közlekedünk, ahol a megengedett maximális sebesség a 90 km/h. Jogilag ennyivel is lehet közlekedni, ám például bukkanó, rossz minőségű útburkolat, beláthatatlan útkanyarulat, stb. miatt a 90 km/h helyett a 60, vagy 70 km/h lenne a biztonságos sebesség.

 

Megtörtént eset:

Egy októberi hajnali órában, egy fiatal sofőr közlekedett személygépkocsival lakott területen belül a megengedett sebességgel. Egy lassabban haladó gépkocsit utolérve - ­még mindig a megengedett 50 km/h sebességgel ­- annak előzésébe kezdett, ám nem vette figyelembe, hogy a csúszós, nyálkás, hideg aszfalt már nem tapad úgy, ahogyan azt normál körülmények között megszokhatta. Az autó megcsúszott, a sofőr elvesztette uralmát járműve felett és egy oszlopnak csapódott. A balesetben négyen megsérültek, ketten életüket vesztették.

 

 

Nem a látásviszonyoknak megfelelő közlekedés

Ismerjük azt az útszakaszt, ahol közlekedünk. Tudjuk hol, milyen kanyar van, milyen az aszfalt minősége, ezért a megszokott sebességgel haladunk. Egy dolgot azonban elfelejtünk: köd, sűrű eső, szmog, szürkület, stb. miatt a látótávolság csökken, később vesszük észre a veszélyt. Az egyetlen megoldás az, hogy a sebességet - függetlenül attól, hogy jogilag közlekedhetünk az adott útszakaszra megengedett sebességgel - csökkentjük, így a reakcióidő alatt megtett út és azzal együtt a féktávolság is csökken.

 

Megtörtént eset:

A baleset januárban, késő este, lakott területen kívüli útszakaszon történt. A sűrű köd miatt egy személyautó a megengedett 90 km/h sebesség helyett 50 km/h sebességgel haladt. Egy autóbusz a tanúk elmondása alapján 60-70 km/h sebességgel - tehát a megengedett sebességhatáron belül - utolérte, majd az előzésébe kezdett. A rossz látási viszonyok miatt későn észlelte a szemből érkező személygépkocsit, így azzal frontálisan ütközött. A baleset következtében két személy életét vesztette.

 

A sebességkorlátozó jelzőtáblákon látható számok nem a kötelező sebességet mutatják. Ahogy a defenzív vezetés rövid, tömör megfogalmazása tartalmazza: A tilosat sohasem; a kötelezőt mindig; olykor még a megengedettet SEM.

 

Figyeljünk környezetünkre, mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjünk!


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Eltűnt Orsós János

A pécsi rendőrök a lakosság segítségét kérik az 51 éves férfi eltűnése kapcsán.

 

Bírósági eljárást is vonhat maga után!

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság munkatársai kilenc ittas, illetve egy bódult sofőrt szűrtek ki a forgalomból az év tizenhatodik hetében, mielőtt még balesetet okozhattak volna.

 

Rendőrkézen a betörő

A Veszprémi Rendőrkapitányság munkatársai őrizetbe vettek egy 49 éves budapesti férfit, és kezdeményezték a letartóztatását.

 

Bűnmegelőzési programok nyugdíjasoknak

A Szolnoki Rendőrkapitányság bűnmegelőzési munkatársai a Mátrix Projekt keretében folyamatosan tartanak előadásokat az online csalások megelőzéséről.

 

Sikertelen próbálkozás

Újabb körözött autót szűrtek ki a forgalomból a magyar rendőrök Csanádpalota autópálya-határátkelőhelyen.