A szabálysértési törvény módosítása

2013. 08. 22., cs - 11:52
ORFK Kommunikációs Szolgálat

A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabs. tv.) módosítása 2013. szeptember 1-én lép hatályba.

A törvénymódosítás jellemzően a Szabs. tv. hatályba lépése óta felmerült jogalkalmazási tapasztalatokat ültette át a jogalkotásba, illetve új jogintézményeket vezetett be, megváltoztatta a szabálysértési nyilvántartási rendszerhez kapcsolódó adatszolgáltatás rendjét.

 

A Szabs. tv. módosítása enyhít a fiatalkorúakkal kapcsolatos szabályokon, így esetükben a kiszabott pénzbírság felső határát 50 000 forintban, elzárással is büntethető szabálysértés esetén 100 000 forintban, a helyszíni bírság legmagasabb összegét 25 000 forintban határozza meg.

Törvényes képviselőjének jelenléte nélkül a fiatalkorúval szemben helyszíni bírság kiszabására nem kerülhet sor, valamint a tizennegyedik életévét be nem töltött, továbbá a fiatalkorú személyt kizárólag a törvényes képviselőjének jelenlétében és csak akkor lehet szembesíteni, ha a szembesítés benne nem kelt félelmet.

 

A helyszíni bírság kiszabására jogosultak számára biztosítja a szóbeli figyelmeztetés alkalmazásának lehetőségét, amennyiben az intézkedés alá vont személy a szabálysértés elkövetését elismeri és az elkövetett cselekmény miatt a helyszíni bírság kiszabása is szükségtelen.

 

A szabálysértési hatóság döntésétől függően a szabálysértési eljárásban is lehetőség nyílik a tanúvallomás írásbeli megtételére, amely azonban indokolt esetben a tanú későbbi meghallgatásra történő idézését nem zárja ki.

 

Megteremti a hirdetményi kézbesítés lehetőségét annak érdekében, hogy a lakcím nélküli, vagy ismeretlen helyen tartózkodó személyek esetén is sor kerülhessen a határozat kézbesítésére. Ez a kézbesítés az eljárást megszüntető, felfüggesztő, valamint a helyszíni idézést követően kezdeményezett eljárásban hozott felelősséget megállapító határozatra  alkalmazható.

 

Általános panaszjogot biztosít a szabálysértési hatóság minden olyan egyéb, nem az ügy érdemében hozott határozatával, valamint intézkedésével szemben, amelyre vonatkozóan jogszabály más jogorvoslati formát nem határoz meg és a jogorvoslati lehetőséget sem zárja ki.

 

A szabálysértési ügyek gyorsabb, gördülékenyebb intézésének elősegítése érdekében a törvényszék elnöke valamennyi szabálysértési ügyben való eljárásra. valamint a szabálysértési elzárásra történő átváltoztatás iránti eljárásra az általános illetékességű járásbíróságtól eltérő, más járásbíróság illetékességét megállapíthatja.

 

Lehetővé teszi az új szabályozás a a rendőrség igénybevételét a szabálysértés ismeretlen helyen tartózkodó elkövetőjének felkutatásához.

 

Tulajdon elleni szabálysértés elkövetése esetén mód nyílik az ismeretlen helyen tartózkodó eljárás alá vont személy lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének megállapítása, valamint előállítása érdekében a körözésének az elrendelése.

A szabálysértési elzárás büntetés végrehajtása körében lényeges jogszabályi változás, hogy amennyiben az elkövető a büntetés-végrehajtási intézetben nem jelent meg és elővezetése sem vezetett eredményre, a járási hivatal elrendeli e személy körözését.

 

A büntetőeljáráshoz hasonlóan megteremti a kártalanítás lehetőségét. Ez a jogintézmény abban az esetben alkalmazható, ha az elkövető a bíróság által kiszabott szabálysértési elzárás büntetést, vagy a bíróság, valamint a szabálysértési hatóság jogerős döntése alapján elvégzett közérdekű munka büntetést, illetve a meg nem fizetett pénzbírság, helyszíni bírság helyébe lépő elzárást letöltötte, vagy közérdekű munkával megváltotta, azonban az Alkotmánybíróság határozata, perújítás, ügyészi felhívás, illetve indítvány, valamint a helyszíni bírságolás felülvizsgálata folytán az eljárást vele szemben megszüntették.

A módosítás lehetőséget biztosít a befizetett pénzbírság, helyszíni bírság és szabálysértési költség visszafizetésére, amennyiben a jogerős döntést követő felülvizsgálat eredményeként az eljárás megszüntetésére került sor.

 

Az elkövető által okozott kár megtérítésének elmulasztása esetén a végrehajtási eljárást a bírósági végrehajtásról szóló törvény hatálya alá rendeli.

 

A jelenleg hatályos Szabs. tv. a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvényben meghatározott fogyatékos, illetve kórházi fekvőbeteg-ellátásban részesülő személyt, a várandósság negyedik hónapját elérő nőt, a tizennegyedik életévét be nem töltött gyermekét egyedül nevelő szülőt, valamint a fogyatékos, vagy folyamatos ápolást, felügyeletet, gondozást igénylő hozzátartozójáról egyedül gondoskodó személyt kizárta mind a közérdekű munkavégzésből, mind pedig az elzárás lehetőségéből, így a pénzbírság be nem fizetése esetén felelősségre vonásukra nem kerülhet sor. A módosítás erre figyelemmel a velük szemben jogerősen kiszabott és meg nem fizetett pénzbírság, valamint helyszíni bírság adók módjára történő behajtását írja elő, illetve a tizennegyedik életévét be nem töltött gyermekét egyedül nevelő szülő, valamint a fogyatékos, vagy folyamatos ápolást, felügyeletet, gondozást igénylő hozzátartozójáról egyedül gondoskodó személy esetében  a pénzbírság, valamint a helyszíni bírság közérdekű munkával történő megváltásának lehetőségét is biztosítja.

 

A közérdekű munka végzésének feltételeként előírt foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálatot a foglalkoztathatósági szakvélemény váltja fel, amelyet a háziorvos is kiállíthat, egy évig érvényes, a térítési díja 3300 forint.

 

Tekintettel arra, hogy közveszély (árvíz, hóakadály) esetén a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművekkel elkövetett közlekedési szabályszegések – előzés, közlekedés autópályán és autóúton, lezárt útszakaszra történő behajtásra vonatkozó szabályok megsértése – akadályozzák a mentési munkálatokat, ezért szigorúbb szankcióként a szabálysértést elkövetőkkel szemben kötelezően járművezetéstől eltiltás intézkedés alkalmazására is sor kerül.

 

A vasúti közlekedés biztonsága és zavartalansága, a vasút területén tartózkodó és a vasúti közlekedésben résztvevő személyek életének és testi épségének a védelme érdekében a Vasúti szabálysértésként ismételten szankcionálhatók lesznek az egyes szabályszegések.

 

Az alaptalan és a valódi segélykérések bejelentését megakadályozó magatartás szabálysértésként történő szankcionálása érdekében új – Segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő igénybevétele – szabálysértési tényállás bevezetésére kerül sor. Ezen szabálysértést

az követi el, aki az ingyenesen hívható egységes európai 112-es segélyhívó számot, valamint a nemzeti segélyhívó számot (rendőrség 107, mentők 104, tűzoltóság 105) nem a rendeltetésének megfelelő célból, így pl. baleset, tűzeset esetén vagy súlyos beteg ellátása érdekében hívja, hanem a valódi segélykéréseket megakadályozva „rosszindulatú” megjegyzéseket tesz, viccelődik, a hatóságot trágár kifejezésekkel illeti. A szabálysértés azzal is megvalósul, ha SIM kártya nélküli mobiltelefonon kerül sor a segélyhívó számok indokolatlan tárcsázására. A szabálysértés elbírálása a rendőrség hatáskörébe tartozik. A szabálysértés elkövetőjével szemben 5000 forinttól 150 000 forintig terjedő pénzbírság, illetve 6 órától 180 óráig terjedő közérdekű munka büntetés kiszabására kerülhet sor.  A szabálysértés ismételt elkövetése a büntetés kiszabása során súlyosbító körülmény.


Kapcsolódó oldalak

Hírfolyam

 

Törvényt szegett

A rendőrök őrizetbe vettek egy férfit, aki több elektromos rollerben is kárt okozott, valamint kerékpárokat lopott Hódmezővásárhelyen.

 

Legyünk elővigyázatosak!

A Dombóvári Rendőrkapitányság szervezésében Csalások az online térben címmel lakossági előadást tartottak Kurdon.

 

Minek az embernek ellenség?

Az ismerősétől lopott kulccsal ment lopni annak lakására egy nő Csepelen. Az éber szomszédoknak köszönhetően a rendőrök a helyszínen elfogták.