Nem az, aminek látszik

2023. 03. 31., p - 12:39
Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Csalók adathalász programokkal és hamis weboldalakkal próbálnak a gyanútlan emberek bankszámláihoz hozzáférni Zalában.

Az esetek többségében a telefonálók banki ügyintézőként mutatkoztak be a hívott feleknek és közölték, hogy gyanús pénzmozgásokat látnak a számlájukon, ezért biztonsági okokra hivatkozva rávették a gyanútlan személyeket, hogy telepítsenek egy programot a telefonjukra, mellyel valójában a csalók távoli hozzáférést biztosítottak maguknak az adott eszközhöz. Ennek az alkalmazásnak a segítségével, mely a legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikáció, sikerült is a csalóknak a sértettek bankszámlájáról pénzt leemelniük.

Volt olyan eset is mely során a gyanútlan áldozat az internetes netbankjába akart csak belépni, azonban az interneten keresztül egy, az eredeti netbank felülethez megszólalásig hasonlító oldalra lépett be. Ez az online oldal a sértett részére az eredeti netbankhoz hasonló módon küldte a belépéshez szükséges nyolc számjegyű kódokat, így a személy nem fogott gyanút. A kódok beírását követően azonban a számlájáról – a sértett akaratán kívül – a pénzét átutalták egy idegen számlára. 

Mit tegyünk, hogy ne váljunk hasonló csalások áldozatává?

  • Minden esetben kezeljék fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
  • Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
  • Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
  • Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
  • Online történő bankkártyás fizetésnél, Netbankjába való belépés során mindig győződjön meg arról, hogy valódi bank oldalon adja meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adja meg azokat!


Kapcsolódó oldalak