Kifosztással gyanúsítható férfiakat keresnek a rendőrök

2025. 12. 02., k - 12:04
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A tiszaújvárosi nyomozók a lakosság segítségét kérik az azonosításukhoz.

A Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság 05050/1004/2025. bűnügyi számon kifosztás bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított eljárást ismeretlen tettesekkel szemben.

A két férfi 2025. november 28-án a déli órákban leszólított egy időskorú mezőcsáti nőt a lakása előtt. Magukat arany-felvásárlóknak adták ki, és ennek során lehúzták az idős asszony ujjairól két arany gyűrűjét annak ürügyén, hogy azt megnézik. A gyűrűket az elkövetők zsebre tették, majd azt később a sértett kérése ellenére sem adták vissza, autóba ültek és sietősen távoztak.

Felmerült a gyanú, hogy az elkövetők más személyeket is felkereshettek Mezőcsáton, illetve leszólítottak fűkasza avagy ágynemű értékesítés okán.

Személyleírásuk: az egyikük 30 év körüli, kb. 160 cm magas, vékony testalkatú, szakállas, rövid barna hajú, aki divatos inget és szövetnadrágot viselt, míg a másikuk életkora 60-70 év közötti, kb. 170 cm magas, erős testalkatú, rövid sötét hajú, bajszos, aki rövid fazonú kabátot viselt. 

Az elkövetők vélhetően egy fehér vagy szürke színű kombi gépjárművel távoztak, amelyen már újabb típusú rendszám volt elhelyezve.

Kérjük, hogy akinél a vélhető elkövetők eladással, értékesítéssel próbálkoztak, esetleg megtévesztették, és kárt okoztak, avagy bármilyen releváns információval rendelkeznek az elkövetők személyéről, az általuk használt járműről, hívja a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság Tevékenység-irányítási Központját a 06-46/514-506-os telefonszámon. Továbbá a nap 24 órájában elérhető a 06-80-555-111-es Telefontanú zöldszáma, vagy a 112-es - díjmentes - központi segélyhívó szám.

Bűnmegelőzési tanácsok:

1. Idegeneket ne engedjenek be a lakásba

  • Ha valaki csenget és azt mondja, hogy szolgáltató (áramszolgáltató, vízmű, gáz, önkormányzat), mindig kérjen fényképes igazolványt.
  • Ha bizonytalan, telefonáljon rá a szolgáltató ügyfélszolgálatára (saját maga által ismert telefonszámon, ne a látogató által mondott számon).
  • Ha egyedül van otthon, inkább kérjen meg egy szomszédot, hogy legyen jelen.

2. Ne üzleteljenek házalókkal

  • Ne vásároljanak semmit ismeretlen helyszíni árusoktól — se takarót, se edényt, se nyílászárót, se “akciós” javítást és ne is adjanak el értéket.

3. Soha ne adjanak át pénzt idegennek

  • Se előleget, se adományt, se “tartozás rendezését”, különösen ha sürgetik vagy nyomást gyakorolnak.
  • A csalók gyakran hivatkoznak “rokon balesetére” vagy sürgős segítségre – ilyenkor először mindig telefonáljanak a családtagjuknak.

4. Az ajtót mindig zárva tartsák

  • Biztonsági láncot, kitekintőt, kamerát érdemes használni.
  • Akkor is zárják az ajtót, amikor otthon vannak.

5. Telefonos csalások felismerése

  • Gyanús, ha valaki bank nevében telefonál és kódot kér vagy “biztonsági átutalást” javasol.
  • Bank soha nem kér telefonon kódot, jelszót vagy pénzmozgatást!
  • Ha bizonytalanok, tegyék le a telefont és hívják fel a bankot a hivatalos számán.

6. Mindig beszéljék meg valakivel

  • Ha valaki ajánlatot tesz, kérjenek időt átgondolni, és beszéljék meg családtaggal, szomszéddal vagy ismerőssel.
  • A csalók sürgetnek — a megbízható szolgáltató nem.

7. Ismerjék fel a tipikus trükköket

  • “Ellenőrzést végzünk.”
  • “Most azonnal kell fizetni.”
  • “Csak most érvényes kedvezményes ajánlat.”
  • “Segítsen, bajban vagyok!”
    Ha ilyen mondatokat hallanak, legyenek különösen óvatosak.

8. Fontos telefonszámokat írjanak ki maguknak jól látható helyre

  • Központi segélyhívó: 112
  • Családtagok, szomszédok, háziorvos
  • Hivatalos szolgáltatók ügyfélszámai


Kapcsolódó oldalak