A szabályok értünk vannak!
A biztonsági öv nem korlátoz, hanem életet ment. Az objektív felelősség kiterjesztésével egyetlen célunk van: hogy kevesebb család veszítse el szeretteit közúti balesetben.

2025. július 5-től az objektív felelősség hatálya alá tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása, 2025. szeptember 18-tól pedig hatályba lép a rendelet, amely meghatározza a büntetés mértékét is. A témában szeptember 17-én sajtótájékoztatót tartott az Országos Rendőr-főkapitányság Budapesten a Rendőrségi Igazgatási Központban.
Berzai Zsolt r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály osztályvezetője a tájékoztatón többek között beszélt a jogszabály-módosítás indokoltságáról.
A közlekedésbiztonság kérdése olyan társadalmi probléma, amely valamennyi állampolgárt érint. Társadalmi érdek, hogy a közúti közlekedés minden résztvevője maradéktalanul tiszteletben tartsa a szabályokat, a társadalom és a jogkövető közlekedők jogos elvárása, hogy a jogsértéseknek következménye legyen.
Tekintettel arra, hogy a biztonsági öv használatára vonatkozó szabályok megszegése nemcsak közvetve, de közvetlenül is alkalmas arra, hogy emberek életét, testi épségét veszélyeztesse, ezért elengedhetetlenül szükséges a szankcionálás, erre pedig jelenleg az objektív felelősség elvén alapuló eljárás a legmegfelelőbb.
Egy szankció akkor fejti ki a hozzá fűzött hatást, ha az emberekben tudatosul, hogy a jogsértésért nem marad el a felelősségre vonás, amelyre a lehető legrövidebb időn belül sor kerül, és mértéke igazodik a jogsértés súlyához, valamint a jövőre nézve visszatartó hatású.
A biztonsági öv objektív felelősség hatálya alá kerülésének ötlete és az azt lehetővé tévő törvényi szabályozás között napra pontosan 9 hónap telt el. Ez az idő egy ilyen horderejű jogalkotásnál igen rövidnek mondható, és azt mutatja, hogy a jogalkotó felismerte és támogatta, hogy a rendőrség javaslata a közlekedésbiztonság javítását célozza és hozzájárul a közlekedési balesetek súlyosságának csökkenéséhez.
Kiemelte a biztonsági öv szerepét, jelentőségét, és ismertette a jogszabály-módosítás előzményeit. A gépjárművekbe szerelt hárompontos biztonsági öv az emberiség történetének egyik legfontosabb biztonságtechnikai fejlesztése, amelynek az elmúlt fél évszázadban a legszerényebb becslések szerint is legalább egymillióan köszönhetik az életüket. A biztonsági öv jelenleg is a gépjárművek legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – jármű utasterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldás alapja (légzsák, övfeszítő stb.).
Vizsgálatok igazolják, hogy a biztonsági öv használata átlagosan 50-60%-kal csökkenti a személyi sérülés, valamint a halálozás kockázatát, továbbá jelentős szerepe van a sérülések súlyosságának csökkentésében. Baleset esetén a szabályosan rögzített öv nemcsak a test előrelendülését, illetve a járműből kiesést akadályozza meg, hanem az ütközés során fellépő energiát az emberi test legnagyobb teherbírású részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezeti el.
A CSAT(T)LAKOZZ kampány 2023. évi elindítására azért volt szükség, mert a 2022 végén Magyarországon az övhasználati hajlandóság jelentősen elmaradt a legfejlettebb közúti biztonsággal rendelkező európai országokban tapasztaltaktól.
A felmérés alapján az övhasználati hajlandóság a felmérést megelőző években nem javult, ugyanakkor az első ülésen ülők 88 %-a, a hátsó utasok 57 %-a használta a biztonsági övet, mely mellett az is komoly probléma, hogy a gépkocsiban utazó gyermekek közül 10-ből átlagosan 4 megfelelő védelem nélkül vett részt a közlekedésben. A biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszer szabályszerű használatára ösztönző ellenőrzési és kommunikációs stratégia végrehajtására feladatterv készült. Ebben meghatároztuk, hogy kiemelten kell kezelni a passzív biztonsági eszközök, főként a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszer szabályszerű használatának ellenőrzését, illetve erőteljes hangsúlyt kell fektetni a biztonsági öv használatának fontosságára vonatkozó kommunikációs tevékenységre. A kampánnyal elérni kívánt cél a biztonsági öv viselési hajlandóság növelése, a 95 %-os arány elérése, valamint a balesetszámok és sérülések csökkenése mellett a közlekedési kultúra magasabb szintre emelése, az önkéntes jogkövetés fokozása. A kampány során hangsúlyozzuk, hogy a közúti közlekedési balesetek megelőzése érdekében társadalmi összefogásra van szükség, amelynek szerves része az egyéni felelősségvállalás is.
A CSAT(T)LAKOZZ kampány során végrehajtott kommunikációs tevékenység, a prevenciós programok és a célirányos rendőri ellenőrzések pozitív irányba mozdították el a passzív biztonsági eszközök szabályszerű használati arányát. A biztonsági öv használati arányának 2023-ban megismételt felmérés adatai szerint a járművezetők övhasználati hajlandósága 92%-ra, az első utasoké 90%-ra, a hátsó utasoké pedig a korábbi 57 %-ról 65 %-ra emelkedett. Emellett a személysérüléses baleseteknél a passzív biztonsági eszközök használatának elmulasztása miatti sérülések száma is mérséklődött.
Három évvel ezelőtt, 2022-ben nagyságrendileg 2000 fő sérült meg (közülük 118-an meghaltak) mert nem használták a biztonsági övet. 2024-ben még mindig több mint 1000 ember sérült meg balesetben, mert nem használták a biztonsági övet (közülük 92-en életület vesztették).
Az idei év első 7 hónapjában a biztonsági öv nélkül meghalt személyek száma elérte a 40-et, a megsérültek száma pedig meghaladta az 500-at.
A balesetben megsérült személyeken belül a biztonsági övet nem használók aránya a 2022. évi 9%-ról mostanra 6% alá csökkent.
Feltételezhető, hogy a célirányos ellenőrzések és prevenciós tevékenység (2022-ben 89 000 2024-ben 204 000 biztonsági öv miatti intézkedés) is hozzájárultak az adatok csökkenéséhez, de nem lehetünk elégedettek, még mindig sok a tennivaló.
A hatályos közösségi és magyarországi közúti közlekedésbiztonsági célkitűzések alapján 2019 és 2030 között felére kell csökkenteni a közúti balesetben meghaltak, valamint a súlyosan sérültek számát. A célkitűzés teljesítése jelentős kihívás elé állítja a tagállamokat, közöttük Magyarországot is. A célkitűzés teljesítése, valamint az emberi élet, testi épség és egészség védelme érdekében a passzív biztonsági eszközök használatának fokozásában további, eddig kihasználatlan kapacitások rejlenek. Ezért minden lehetséges beavatkozási területen törekedni kell arra, hogy hazánkban a biztonsági övhasználat szintje tovább emelkedjen, ideértve a járművezető képzést, a közlekedésbiztonsági kommunikációt, a közúti ellenőrzéseket és a szankcionálást.
A biztonsági öv szabályszerű használatának elmulasztása miatti jogsértés szankcionálása eltérő az egyes európai országokban, de több országban is lehetőség van a jogsértő járművezetők szankcionálására megállítás nélkül, képfelvétel alapján (a magyarországi objektív felelősséghez hasonló módon).
Ismertette a Jogszabály-módosítást is.
- A közlekedési ágazat egyes kérdéseinek rendezéséről, valamint egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló 2025. évi LV. törvény 6. § (1) bekezdése 2025. július
5-ei hatállyal módosította a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 21. § (1) bekezdését, amely alapján a biztonsági öv használatára vonatkozó szabályok megszegése bekerült az objektív felelősség hatálya alá. - A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 2025. szeptember 18-án hatályba lépő módosítása alapján - tettenérés és az M2 és M3 kategóriájú járművek kivételével - a gépjármű üzemeltetője felelős azért, hogy biztonsági öv használatára vonatkozó rendelkezéseket az érintettek megtartsák.
Berzai Zsolt r. alezredes elmondta, hogy a helyszíni ellenőrzéseket és az azt követő eljárást a változások semmilyen formában nem érintik. Amennyiben a rendőr megállapítja, hogy a gépkocsiban utazók közül valaki nem használja a biztonsági övet, akkor – csakúgy, mint eddig – mindenkivel szemben külön-külön eljár és kiszabja a jogsértésért járó bírságot, illetve a jármű vezetőjének ezen felül közlekedési előéleti pontot is megállapít, amennyiben a jármű vezetője nem használta az övet.
Ha a jogsértést nem a rendőr helyszíni intézkedése tárja fel, hanem a VÉDA rendszerben működő kamerák rögzítik azt, akkor az objektív felelősség alapján a jármű üzembentartójának szabják ki a bírságot. Az üzembentartót természetesen továbbra is megilleti az a lehetőség, hogy a járművet használatba vevő személy nyilatkozatával kimenthesse magát. Amennyiben az üzembentartó él a kimentés lehetőségével, úgy a bírságot már a járművet használatba vevő személynek fogjuk kiszabni.