Biztonság hete 2025
Ne legyen kínos a szabályok betartása!
A Biztonság Hetét már kilencedik éve szervezi meg a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) és az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) annak érdekében, hogy felhívják az emberek figyelmét a balesetek megelőzésére. 2025. szeptember 15-én a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Campusán tartották meg a Biztonság hete megnyitóját sajtótájékoztató keretében, ahol Jeney Attila a MABISZ kommunikációs vezetője elmondta, hogy a Magyar Biztosítók Szövetsége idei jelmondatának - Biztonság Hete, hogy holnap is biztonságban légy! - jegyében számtalan rendezvénnyel, köztük meglepetésekkel készült az idei tematikus hétre.
Nyáron lépett életbe az a jogszabály, amely a gépjárművezetők objektív felelősségévé tette a biztonsági övek becsatolását a gépjárművek hátsó ülésén is - hívta fel a figyelmet a Biztonság Hete nyitó sajtótájékoztatóján Rétvári Bence a Belügyminisztérium miniszterhelyettese, parlamenti államtitkára. Hangsúlyozta: évek óta csökken a közúti balesetek, azon belül is a halálos kimenetelű balesetek száma, ami rendkívül pozitív folyamatként értékelhető. Ezzel együtt a kormányzat célkitűzése, hogy még kevesebb közúti baleset történjen Magyarországon, még kevesebb sérüléssel, különösen pedig a halálesetek számát sikerüljön tovább csökkenteni. Az objektív felelősség bevezetésétől azt várják, hogy még többen becsatolják majd a biztonsági övüket elöl és hátul egyaránt, hiszen mindnyájan felelősséggel tartozunk egymásért. A biztonsági öv hiánya rendkívül súlyos sérüléseket képes okozni, ez is ösztönözzön mindenkit arra, hogy becsatolja a biztonsági övét. A miniszterhelyettes szavai szerint ennek érzékeltetésére elég azt elmondani, hogyha valaki biztonsági öv hiányában egy ütközéskor előre repül a hátsó ülésről 50 km/h sebességnél, az olyan, mintha egy tonnás erővel csapódna bele az előtte ülőbe. A Biztonság Hete fontos missziót teljesít, egyben a lehető legjobb alkalom arra - így a tanév elején -, hogy minderre felhívják a figyelmet - fogalmazott Rétvári Bence parlamenti államtitkár.
Berzai Zsolt r. alezredes az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának főtitkára a biztonsági öv fontossága kapcsán elmondta, hogy egy friss felmérés előzetes adatai szerint ma Magyarországon a gépjárművezetők 80%-a, a jobb első ülésen ülők 90%-a becsatolja a biztonsági övet, de a hátsó ülésen ülő 10 emberből saját bevallásuk szerint mindmáig csak heten teszik ezt meg. Az ORFK-n bíznak abban, hogy az objektív felelősség jogszabály - mint a szabályozás egyik mérföldköve - megoldja majd ezt a problémát. Holnap kezdődik a ROADPOL nemzetközi közlekedésrendészeti ellenőrzési sorozat, ezzel is erősítve a Biztonság Hetét, hogy ne történjen halálos baleset Európa közútjain - folytatta Berzai Zsolt, a továbbiakban arra kérve a sajtó munkatársait, hogy vigyék hírét a Biztonság Hetének, és értessék meg a nagy nyilvánossággal, hogy nem kínos betartani a közlekedési szabályokat, hovatovább ez nemzeti közügy, mindenkinek kötelessége, hogy a mások és saját életét is megóvja a szabályok betartásával.
Éves szinten több mint tízezer gépjármű balesethez vonulnak ki a tűzoltók, akik a gyakorlatban tapasztalják meg azt, ha valaki nem él a gépjárművek aktív és passzív biztonsági védelmi eszközeivel - vette át a szót Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok, az Országos Tűzmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke. Mivel a Biztonság Hetének kezdettől fogva támogatói, idén is országosan több mint 50 helyszínen, számtalan programmal várják a szakembereik a látogatókat. A dandártábornok kiemelte a megannyi akkumulátor és különböző más energiaforrás tűzveszélyességét, ráirányítva a figyelmet az elektronikus eszközök megfelelő műszaki állapotának folyamatos ellenőrzésére, valamint a töltési szabályok betartására. Évente 6700-7300 között mozog az otthoni tűzesetek száma, ami az összes tűzeset egyharmadát jelentik, viszont a tűzeseti sérülések 75%-a, a tűzeseti halálozásoknak pedig több mint 80%-a az otthoni balesetekhez köthető - hangsúlyozta Fülep Zoltán. Ezért mondják el minden alkalommal, hogy a lakókörnyezetünk tűzbiztonságáért mindnyájan felelősek vagyunk. A fűtési szezon kezdetén külön ki kell emelni a szénmonoxid és füstjelzők beszerelésének szükségességét, ami - mint mondta - tízezer forintos nagyságrendű kiadást jelent, de életet menthet. Mi sem jellemzőbb erre, minthogy 2012-ben - amikor elindították ezt a kampányt – az ingatlanoknak még csak 17%-ában voltak szénmonoxid érzékelők, ma már viszont az ingatlanok 90%-ában van ilyen készülék. A tűzoltó dandártábornok szerint az a legfontosabb, hogy ahol megfelelően működött a jelző, ott nem történt haláleset. Ez nagy siker, ehhez hasonlót szeretnének elérni a füstjelzőkkel, valamint a tűzmegelőzéssel kapcsolatban is.
Biztonság Hete a MABISZ legsikeresebb és legfontosabb eseménye, amit mi sem jelez jobban, mint hogy az évek során már több mint 110.000 diák vett részt az eseményeken. Mindezt persze a Szövetség egyedül nem tudta volna elérni, ezért köszönettel tartozunk minden együttműködő szervezetnek - fogalmazott Holló Bence a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke. A mikromobilitási eszközök elterjedésére figyelmeztetve úgy vélte, hogy bár népszerűek ezek az eszközök a fiatalok körében, mindazonáltal komoly kihívást jelentenek a közúti közlekedésben résztvevők számára. A MABISZ elnöke üdvözölte, hogy a szabályozás ennek körében is elindult, és folyamatosan fejlődik, a biztosítóknál pedig a jogszabály szerint kötelező gépjármű felelősségbiztosítást is tudnak kötni a mikromobilitási eszközök üzembentartói, a jogszabály előírásainak megfelelő eszközökre. Szomorúnak tartva azt, hogy a baleseti statisztikák szerint a közúti balesetekben egyre növekszik a mikromobilitási eszközöket használók száma, egyértelmű viselkedésbeli változást sürgetett a közlekedők részéről. Ezen belül kiemelkedő feladatnak tartotta a fiatalok oktatását, a figyelmük felhívását a mikromobilitási eszközök használatával rájuk leselkedő veszélyekre. Holló Bence bízik benne, hogy a Biztonság Hete ebben is segítséget tud nyújtani, mert mindnyájunk felelőssége, hogy a közúti közlekedés veszélyes trendjeit vissza tudjuk szorítani. Mint mondta, tagadhatatlanul változás zajlik az életünkben a mikromobilitási eszközök megjelenésével, de törekedjünk arra, hogy lerövidítsük ezt a változást, hogy minél több életet tudjunk megmenteni.