Legyenek gyanakvók!

2025. 12. 02., k - 13:01
Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Mátrix Projekt: Ne dőljenek be a telefonos banki ügyintézőknek!

Egy Paks környéki férfi tett feljelentést, mert valaki hivatalos eljárást színlelve rávette arra, hogy a félretett pénzéből 9,8 millió forintot elutaljon egy „biztonságos” számlaszámra. Egy novemberi délutánon telefoncsörgésre ébredt, és a telefonáló egy nagy bank alkalmazottjaként mutatkozott be. Elmondta, hogy gyanús tranzakciót észleltek a férfi számláján, ezért hamarosan hívni fogja a számlavezető bankból valaki, hogy segítsen biztonságba helyezni a pénzét. Mire felocsúdott, már csörgött is a készülék. A következő telefonáló rávette, hogy spórolt pénzének nagyobbik részét egy általa megadott számlaszámra utaltassa el. Azt is a férfi lelkére kötötte, hogy a pénzintézetben ragaszkodjon az utaláshoz, és „családi támogatás” közleménnyel küldesse el az összeget, ami sajnos meg is történt. Ez nem volt elég, a csalók a megmaradt pénzét is meg akarták szerezni, ismét elküldték a bankba. Ott az ügyintéző kijelentette, hogy csalásról lehet szó, ezért újabb utalásra már nem került sor.

Egy somogyi asszony Dombóváron jelentett be hasonló esetet. Őt is egy magát banki ügyintézőnek kiadó férfi kereste telefonon a szokásos mesével. Gyanús tranzakciót észleltek, segít a pénzt biztonságba helyezni. A sértett egy banki applikáció segítségével maga utalta el a 905 ezer forintját egy, a telefonáló által bediktált számlaszámra. Mivel az „ügyintéző” tudta, hogy van egy másik számlája is, teljesen hivatalosnak tűnt az eljárás. A második utalás előtt mégiscsak gyanút fogott a már becsapott nő, ezért több tranzakciót nem indított.

Dunaföldváron szintén egy nő tett feljelentést, mert ismeretlenek telefonon rávették, hogy a számlájáról 4,5 millió forintját egy biztonságos számlára utaltassa el. A történet hasonló volt, gyanús tranzakció miatt akartak rajta „segíteni”. Először az élettársát hívták, de név szerint őt keresték, és másnap már vele intéztették az utalást. Új elem, hogy a telefonján végig hívástartásban kellett maradnia, akkor is, amikor a bankban intézkedett.

Ismét felhívjuk a figyelmet: ahhoz, hogy ne váljanak hasonló csalások áldozatává, legyenek óvatosak és egészségesen gyanakvók!

Ha idegenek telefonon keresik önöket egy bank nevében, ne adják ki személyes adataikat, számlaszámaikat!

Kérjenek keresztazonosítást! Ha a magát ügyintézőnek mondó ezt sérelmezi, az legyen mindig gyanús!

Személyesen keressék fel munkaidőben számlavezető pénzintézetüket, vagy telefonon, e-mailben érdeklődjenek a korábban használt elérhetőségeken!

Soha ne a gyanússá vált telefonszámokon kezdeményezzenek visszahívást!

Ha valaki egy idegen nevére, számlaszámára akar utaltatni, az csalás lehet!

Miért is kellene titkolózni a valódi banki ügyintéző előtt, ha az állítólagos, számlánkat ért támadás miatt kívánunk utalni?

A rendőrség a Mátrix Projekt keretében továbbra is kiemelt figyelmet fordít az online térben elkövetett csalások megelőzésére és felderítésére. A témával kapcsolatban a www.kiberpajzs.hu oldalon szerezhetnek további hasznos és aktuális információkat.

 


Kapcsolódó oldalak