Határátkelőhelyek korszerűsítése és áteresztőképességük növelése
Az Országos Rendőr-főkapitányság határrendészeti szolgálati ága jelentős fejlesztést hajt végre Magyarország schengeni külső határszakaszai határforgalom-ellenőrzés színvonalának növelése érdekében. A projekt keretében 116 darab digitálisan vezérelhető kijelzőt telepítenek tizenhárom közúti határátkelőhelyen, Magyarország ukrán és szerb határszakaszára.
A projekt az Európai Unió támogatásával, a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg a Határigazgatási és Vízumpolitikai Eszköz Plusz Program keretében, 1,294 milliárd forint összegű vissza nem térítendő uniós támogatás segítségével.
Magyarország célja, hogy a határátkelés minél gördülékenyebb, gyorsabb és biztonságosabb legyen. Ezt a célt szolgálja két jelentős fejlesztés: a HAVE_PLUSZ-1.1.7-25-2025-00001 azonosítószámú, „Határátkelőhelyek korszerűsítése és áteresztőképességük növelése” című projektben 116 db digitálisan vezérelhető mátrixtáblát telepítenek tizenhárom közúti határátkelőhelyen Magyarország ukrán és szerb határszakaszán, valamint a határellenőrzést támogató informatikai rendszer, a NEKOR (Nemzeti Komplex Okmány-nyilvántartó Rendszer) korszerűsítése valósul meg. A mátrixtáblák valós időben mutatják, hogy az egyes forgalmi sávokban milyen járművek vagy utasok közlekedhetnek. Ez segít elkerülni a hibás sávválasztást, csökkenti a torlódások kialakulását, és gördülékenyebbé teszi az áthaladást. A rendszer lehetőséget nyújt arra is, hogy bizonyos sávokat szükség esetén kétirányú forgalomra használjanak, így jobban alkalmazkodva az aktuális forgalmi helyzethez. A kijelzők távoli vezérlésével a hatóságok gyorsabban reagálhatnak a változásokra, az utasok pedig már az érkezés pillanatában pontos tájékoztatást kapnak, ami kulturáltabb, átláthatóbb határátlépést eredményez. Ezzel párhuzamosan a NEKOR projektelem célja a határforgalom-ellenőrzéshez kapcsolódó okmánykezelési rendszer modernizálása. A fejlesztés során a Rendőrség azon munkatársai, akik az adatok feltöltését és az okmányok ellenőrzését végzik, korszerű informatikai eszközöket kapnak. A rendszer alkalmas lesz a papíralapú iratok digitális feldolgozására is, ami gyorsabb és pontosabb adminisztrációt tesz lehetővé, és jelentősen megkönnyíti az okmányok eredetiségének vizsgálatát. A fejlesztés támogatja a hamis iratok kiszűrését is, és hozzájárul azoknak a jelentéseknek az elkészítéséhez, amelyek a közokirat-hamisítás elleni fellépést szolgálják. A fejlesztések együtt olyan korszerű megoldásokat kínálnak, amelyek révén a határátlépés gyorsabbá, biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá válik.
A projektfejlesztések várhatóan 2027. július 30. napjáig valósulnak meg.
A projektről bővebb információt a www.police.hu oldalon olvashatnak.
További információ kérhető:
Kanyog Andrea r. őrnagy
06203869352, kanyoga@orfk.police.hu